וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר: כל מערכת החינוך תיפתח בערים עם תחלואה נמוכה

עודכן לאחרונה: 24.11.2020 / 8:56

בתום דיון לילי סוער, השרים החליטו להחזיר את הלימודים בחטיבות הביניים והתיכונים. כיתות י'-י"ב ישובו לבתי הספר בראשון וז'-ט' שבוע לאחר מכן, במקביל לביצוע בדיקות נרחבות. כמו כן, יחל פיילוט לפתיחה מצומצמת של קניונים עד 6 בדצמבר, ונקבע שהשווקים ייפתחו יחד איתם

בווידאו: ועדת החינוך ביטלה את התקנה המאפשר למידה בשטח פתוח/צילום: ערוץ הכנסת

קבינט הקורונה אישר הלילה (שלישי) את פתיחת כל מערכת החינוך, מכיתות א'-י"ב, בערים עם תחלואה נמוכה ועל פי המתווה שהציג משרד החינוך. ההחלטה התקבלה בתום דיון לילי סוער, שבמהלכו פרץ עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ, בעקבות רצונו של נתניהו לדחות את ההכרעה בנושא.

על פי המתווה שגיבש משרד החינוך, תלמידי התיכונים ישובו ללימודים ביום ראשון הקרוב, ושבוע לאחר מכן, ב-6 בדצמבר, ישובו תלמידי חטיבות הביניים. בנוסף לכך, היקף הבדיקות לתלמידים ולצוותי הוראה יוגדל משמעותית.

כמו כן, החליטו השרים על פיילוט לפתיחה מצומצמת של הקניונים שיימשך עד 6 בדצמבר, ובהתאם לתוצאותיו ולמצב התחלואה יובאו תקנות לאישור הקבינט וייקבע מועד הפתיחה. עוד הוחלט להצמיד את פתיחת השווקים לזו של הקניונים, ותוגש הצעה לפיילוט שיאפשר גם את פתיחתם.

תלמידי כיתות ה-ו חוזרים ללימודים, בי"ס עוזי חיטמן, פתח תקווה, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
תלמידים חוזרים ללימודים בבית ספר עוזי חיטמן בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

ההחלטות שאושרו בקבינט

  • כיתות י'-י"ב יחזרו ללימודים ביום ראשון
  • כיתות ז'-ט' יחזרו ללימודים ב-6 בדצמבר
  • פיילוט לפתיחה מצומצמת של הקניונים למשך שבועיים
  • פתיחת השווקים תוצמד לפתיחת הקניונים

שר החינוך יואב גלנט, שתמך לאורך הדיון ולפניו בפתיחה מלאה, בירך על ההחלטה. "תלמידות ותלמידים יקרים - בשעה טובה כולכם חוזרים לבית הספר - ללימודים, למורים ולחברים", צייץ בתום הדיון. "המנהלים והמורים ערוכים לפתיחת מוסדות החינוך השונים ויחד עם גורמי הבריאות נגדיל את היקף הבדיקות לתלמידים ולצוותי ההוראה, כדי לשמור על בריאותם".

תלמידי כיתות ה-ו חוזרים ללימודים, בי"ס עוזי חיטמן, פתח תקווה, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"חוזרים לבית הספר - ללימודים, למורים ולחברים", בית ספר עוזי חיטמן, היום/ראובן קסטרו
תלמידי כיתות ה-ו חוזרים ללימודים, בי"ס עוזי חיטמן, פתח תקווה, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
החזרה ללימודים, היום/ראובן קסטרו

במהלך הדיון, ראש הממשלה ביקש מהשרים לדחות את ההחלטה על המשך פתיחת מערכת החינוך, בשל חשש מעלייה בתחלואה. ההסתייגות עוררה זעם מצד גנץ, שטען כי עיכוב ההחלטה פוגע בציבור, והשניים התעמתו בפני השרים.

גנץ: "אמרנו שאנחנו מתכנסים לדיון במערכת החינוך - פרסמו מצע ופרסמו את ההצעות. למה לקיים את הדיון אם אין כוונה לקבל החלטה? ישבנו מ-18:30 שלוש שעות ושמענו סקירות, שמענו התייחסות של החינוך והבריאות, ופתאום הכל יורד כאילו לא היו דברים מעולם".

נתניהו: "אני לא ידעתי על ההצעה של שר הבריאות עד שהעלה אותה היום".

גנץ: "אנחנו במשך שלוש שעות מחכים. תכבדו את הזמן של האנשים. הזמן שלנו חשוב. ולא כל דיון חייב להימשך 16 שעות בלי לקבל החלטה".

נתניהו: "אולי נגביר דרמטית את הבדיקות במערכת החינוך. אני מייצג ציבורים שלמים שאומרים: 'דיר באלק, תשתלטו על המחלה הזאת'. אסור לנו לשדר לציבור שיש רק הקלות אלא גם להגיד מה עושים כדי להוריד את ה-R (מקדם ההדבקה - ב"ר). החינוך יקר גם באוסטריה למשל אבל הם סגרו לגמרי את מערכת החינוך".

גנץ: "אי אפשר לנהל ככה את הדיונים האלו (בלי לקבל החלטות - ב"ר). אם המל"ל אחראי - מאה אחוז, אם אני אחראי אעשה את הדברים אחרת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הסכם השלום עם בחריין, מליאת הכנסת, 10 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"אסור לשדר לציבור שיש רק הקלות". נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

נתניהו: "כדאי לקיים את הדיונים האלו. ולא לקיים החלטה פוליטית".

גנץ: "היא לא פוליטית".

נתניהו: "היא החלטה נוחה מבחינה ציבורית".

גנץ: "ראש הממשלה, אני רוצה לשקף לך את המציאות הכואבת: יש מגזר שהחליט שהולך ללמוד (החרדים - ב"ר), לא הקשיב והחליט לעשות מה שהוא רוצה לעשות. יש מגזר שמחכה. בא שר החינוך שעשה מתווה מבוקר עם רמזור, בחינוך ובערים. חייבים לשחרר את המערכת הזו. יש פה איפה ואיפה".

בהמשך, גנץ שב ודרש לפתוח את בתי הספר. "הייתי בירוחם אתמול - אפס חולים. אז למה לא פותחים את החינוך בעיר?", שאל. לאחר העימות תקף שר בקבינט את אמירתו של נתניהו: "חזרנו לנקודת ההתחלה. היינו על סף הצבעה על החזרה דיפרנציאלית של מערכת החינוך לפעולה וראש הממשלה פתאום החליט שעכשיו לא מצביעים אלא דנים בהורדת מקדם התחלואה".

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באוקטובר 2020. אלעד מלכה
"אי אפשר לנהל ככה את הדיונים". גנץ/אלעד מלכה

במהלך הדיון, שעוסק בהיערכות מערכת החינוך לקראת החזרה ללימודים, המליץ ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, לפתוח את כל מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה נמוכה. זאת, לדבריו, מאחר שיש יציבות בתחלואה בגילאי 6-10, שכבר חזרו ללימודים. הוא ציין כי ישנה ירידה בתחלואה גם בגילאי 0-6.

בתגובה, הצהיר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי הוא מוכן לחזרת כלל הכיתות ללימודים ב-6 בדצמבר, בתנאי שבשבועיים הקרובים ובשבועיים שלאחר מכן לא יוצאו לפועל הקלות נוספות בסגר. משרדו העביר לשרים מצגת ובה סימן תשעה יישובים אדומים ו-22 כתומים בהם אין לפתוח את הלימודים בכיתות ה'-ו' מחר.

שר האוצר ישראל כץ הצטרף לקריאה, אך הדגיש כי גם הקניונים, שפתחו בניגוד להנחיות בימים האחרונים, צריכים להיות כלולים בהקלות. "גם אני בעד פתיחת מערכת החינוך. אבל אני חושב שזה לא צריך לבוא על חשבון הקניונים שצריכים להיפתח. היו סיכומים על פיילוט בקניונים לשם פתיחה. זה צריך לקרות במהירות כי הקניונים צריכים להיפתח במהירות".

תדרוך שר הבריאות יולי אדלשטיין, בית החולים הדסה, 15 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
קוראים שלא לפתוח את הלימודים ב-31 יישובים. שר הבריאות אדלשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל

גם שר הפנים אריה דרעי תמך בעמדתו של אדלשטיין. עם זאת, הוא התנגד לדרישה שלא להחליט על הקלות נוספות. "אני לא זוכר פעם אחת שמשרד הבריאות הציע לפתוח את מערכת החינוך בתנאי שלא נפתח דברים נוספים. אני מברך על עמדת שר הבריאות שתומך בפתיחת מערכת החינוך", אמר.

"כואב לי מאוד מצב הפריפריה והשכבות החלשות, ששם אין משאבים ועזרה לתלמידים מחוץ לכותלי בית ספר. לכן, מבחינת הערכים שלי, הנושא החינוכי קודם לכל דבר", המשיך. "הסיכון לנפש הילדים גדולה מסיכוני הקורונה. אנחנו חייבים להחליט שביום ראשון הקרוב אנחנו פותחים את כל מערכת החינוך על פי המתווה שהציג שר החינוך".

דרעי הכחיש כי קיימת עלייה במספר הנדבקים. "הממוצע השבועי הוא 745 חולים. הסיבה היחידה לעלייה התחלואה היא הגדלת מספר הבדיקות. בממוצע השבועי אנחנו בירידה", טען.

מנגד, אמרה השרה לשוויון חברתי מירב כהן כי היא מוטרדת מנתוני התחלואה. "כשה-R גדול מ-1 אני לא מרגישה בנוח לקיים דיון רק על פתיחות. הבעיה היא בעיית ביצוע. הזמן פועל לרעתנו", טענה. "עלינו לנהל חיי שגרה בלי לחזור כל הזמן לסגרים. לפתוח כשרואים שה-R ממשיך לעלות זה קיצור דרך, אבל זו בעצם דרך יותר ארוכה כי נגיע לסגר. אני מסכימה עם האמירה שהחינוך צריך להיות במקום הראשון ושאותו צריך לפתוח לפני הכול".

יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי בכנסת. 3 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"הסיבה היחידה לעלייה בתחלואה היא הגדלת מספר הבדיקות". דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

שר החינוך אמר כי "מצב התחלואה בקרב תלמידים במגזר החרדי הוא 13%, שהוא חצי ממספרם באוכלוסייה. התחלואה של תלמידים במגזר הכללי הוא 28% והכי גבוה במגזר הערבי - 56%". לדבריו, "כ-60% מהחולים במערכת החינוך הם מהמגזר הערבי".

השר להשכלה גבוהה זאב אלקין הוסיף כי "התחלואה בקרב התלמידים החרדיים הכי נמוכה, למרות שהם פתחו את רוב מוסדות החינוך", וגלנט אישר את דבריו: "זה נכון, למרות שלא אשבח את מי שלא שומר על ההנחיות".

מלבד החינוך, עוסק הקבינט גם במצב התחלואה המדרדר, שאותו מציג בפני השרים ראש המל"ל מאיר בן שבת, וב"שימוש באמצעים דיגיטליים לניטור ולקטיעה של שרשרת ההדבקה", בהובלת שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי והשר אלקין.

ממונה הקורונה הנכנס פרופ' נחמן אש במסיבת עיתונאים בכפר קרע. 7 בנובמבר 2020. שלומי גבאי
המליץ לפתוח את כל מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה נמוכה. אש/שלומי גבאי

נתניהו הבהיר שלשום כי פתיחת מערכת החינוך לא תיעצר בעקבות העלייה בתחלואה. "כיתות ה'-ו' וכיתות י"א-י"ב ייפתחו כמתוכנן. זה לא עומד להשתנות", אמר בישיבת הממשלה. ממונה הקורונה הביע עמדה דומה, ואף אמר כי הוא מבין את הקריאה להאיץ את המסגרות.

לפי מתווה משרד החינוך לחזרה ללימודים, כיתות א'-ב' ילמדו בכיתות מלאות במשך חמישה ימים בשבוע לאורך חמש שעות, בעוד כיתות ג'-ד' ימשיכו בהתאם למתווה הקודם - למידה בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים למשך חמישה ימים.

בכיתות ה'-ו' ילמדו גם כן בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים, ולמשך לפחות שלושה ימים בשבוע ו-14 שעות שבועיות. גם בכיתות י"א-י"ב ילמדו באותן הקבוצות, לפחות יומיים בשבוע.

מתווה לימודים משבוע לשבוע

בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS מתווה משרד הבריאות, לפיו פתיחת הלימודים תחל בהתאם לנתוני התחלואה המתעדכנים מדי שבוע. לפי התכנית, ערים שיוגדרו ירוקות וצהובות יוכלו לפתוח את מערכת החינוך בתחומן, ואילו יישובים כתומים ואדומים ישביתו את הלימודים עד שירדו מדדי התחלואה.

תכנית זו היא דיפרנציאלית, בהתאם לתכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה הקודם, פרופ' רוני גמזו. לפי התכנית, רשות נחשבת לאדומה אם הציון שלה גבוה מ-7.5, אולם במשרד הבריאות שואפים להוריד את הציון ל-7. רשות כתומה מוגדרת עם ציון סביב 7.5-6, צהוב - 6-4.5 ואילו רשות ירוקה מוגדרת עם ציון נמוך מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully