וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הצוללות

עודכן לאחרונה: 22.11.2020 / 23:40

שר הביטחון מינה את השופט בדימוס סטרשנוב לעמוד בראש הוועדה, וקבע כי עליה להגיש את הדוח הסופי בתוך 4 חודשים. זאת, כדי "לשפוך אור על התהליכים שהביאו לרכש כלי השיט". הליכוד: "גנץ לא מצליח להתרומם מהמצולות בסקרים, אז הוא ממחזר צוללות כדי לקושש קולות"

בווידאו: גנץ החליט להקים ועדת בדיקה ממלכתית לפרשת הצוללות/צילום: טל עוז, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (ראשון) כי החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הצוללות. "בשבועות האחרונים, קיים שר הביטחון התייעצויות רבות עם בכירים לשעבר במערכת המשפטית והביטחונית", נמסר ממשרד הביטחון.

עוד נמסר בהודעת המשרד כי "לאור התייעצויות אלו והמידע העדכני שאליו נחשף, הגיע גנץ למסקנה כי ועדת בדיקה של משרד הביטחון תוכל לשפוך אור על חלק מהתהליכים שהביאו לרכש הצוללות וכלי השיט, לבחון את הנהלים ואופן ביצוע ההתקשרויות".

גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדוח הסופי, והיא צפויה להתחיל בפעילותה בתוך שבוע-שבועיים. השר הדגיש בפני חברי הוועדה כי הם נדרשים "לבצע את עבודתם באופן עצמאי, ללא מעורבות הדרגים הפוליטיים". כמו כן, גנץ הבהיר כי הדיונים לא יהיו מסווגים, וכי "מסקנות הוועדה יפורסמו באופן שקוף לציבור".

הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות | שר הביטחון, בני גנץ והשופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב  22 בנובמבר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
"מסקנות הוועדה יפורסמו באופן שקוף לציבור". גנץ וסטרשנוב/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

הנושאים שתבחן ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות:

  • הפרוצדורה בהליכי הרכש של ספינת המגן סער 6 והצוללות
  • ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש (מערכת הביטחון, משרד רה"מ והמל"ל)
  • תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון
  • מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש וייצוא של מערכת הביטחון

עוד נמסר כי גנץ החליט למנות את השופט בדימוס אמנון סטרשנוב לעמוד בראש הוועדה. סטרשנוב כיהן כשופט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, כפרקליט צבאי ראשי וכשופט צבאי. סטרשנוב אף כיהן בעבר כנשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית וכיום הוא נשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל ועוסק בבוררות ובגישורים.

לצידו, מינה השר חברים נוספים לוועדה, בהם יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף במיל' אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי קיבל את פנייתו של גנץ, והבהיר כי ההליכים הפליליים בפרשת הצוללות גוברים על הליכי ועדת הבדיקה. מנדלבליט הוסיף כי יגבש הנחיות לגבי עבודת הוועדה כדי למנוע זיהום של ההליך הפלילי.

הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט ומינוי השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב לעמוד בראשות הוועדה 22 בנובמבר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
"המסקנות יפורסמו באופן שקוף לציבור". גנץ וחברי הוועדה/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

בכתב המינוי שהכין גנץ לוועדה, מפורטים הנושאים שייחקרו. נושא אחד הוא הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות. בנוסף, ייחקרו ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש, ובהם מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי.

כמו כן, הוועדה תבחן את תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון, וכן את מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש או ייצוא של מערכת הביטחון.

על פי הודעת משרד הביטחון, "ועדת הבדיקה הממשלתית תהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או בעבר בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה". עוד הודגש כי "לשר הביטחון קיימת סמכות מכוח סעיף 8א לחוק הממשלה, לפנות לשר המשפטים במטרה להקנות לוועדה סמכויות של ועדת חקירה, לצורך מיצוי הליכי הבחינה. דבר זה טעון אישור של הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הסכם השלום עם בחריין, מליאת הכנסת, 10 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"ועדת הבדיקה הממשלתית תהיה מוסמכת לפנות לכל אדם". נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בליכוד תקפו את גנץ בעקבות ההחלטה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות. "רק לפני ארבעה חודשים גנץ אמר שאין סיבה לחקור את הנושא מכיוון שאפילו היועץ המשפטי לממשלה 'לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה'", נמסר מהמפלגה. "מה נשתנה בארבעה חודשים? גנץ לא מצליח להתרומם מהמצולות בסקרים אז הוא ממחזר צוללות כדי לקושש קולות בזמן שהמפלגה שלו עסוקה במריבות פנימיות".

לדברי הליכוד, "הציבור הישראלי חכם ורואה את התרגילים שלהם. מוטב שכחול לבן תצטרף לראש הממשלה במאמצים למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל והבאת חיסונים למדינה במקום להתעסק בתרגילי סרק פוליטיים".

ח"כ מיקי זוהר במהלך דיון באחת מועדות הכנסת 9 בפסטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"התרסה כנגד הליכוד". זוהר/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

גם יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) תקף את שר הביטחון בעקבות הודעתו על הקמת ועדת החקירה. "החלטתו של גנץ להקים ועדת בדיקה בעניין הצוללות היא לא פחות מהתרסה כנגד הליכוד והעומד בראשה", מסר. "למרות שגנץ מודע היטב לכך שאין לנתניהו יד ורגל בסיפור הצוללות, הוא פועל כדי להכפיש את שמו תוך כדי סיכון שלמות הקואליציה".

ח"כ זוהר הוסיף כי "היום קיבלנו עוד הוכחה שגנץ גורר בכוח את ישראל לבחירות בעיצומו של משבר עולמי. צר לי כי במקום לסייע לראש הממשלה במאמצים להביא חיסונים לאזרחי ישראל, גנץ עוסק בניסיון להחזיר אליו מנדטים של כמה שונאי נתניהו".

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם) בירך על ההחלטה. "אם הוועדה לא תוכל לחייב את נתניהו ואחרים להעיד בפניה, לא יהיה מנוס ממיצוי החקירה הפלילית ו/או הקמת ועדת חקירה ממלכתית", הבהיר יעלון. "רק חקירה מקיפה ויסודית, בלי הנחות וללא תנאים מוקדמים - תחשוף את האמת לאור".

מפגן שיירת הצוללות בירושלים 14 באוטקובר 2020. ראובן קסטרו
"יש להקים ועדת חקירה ממלכתית". הפגנת הצוללות בירושלים, אוקטובר/ראובן קסטרו

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ גם כן הגיב על ההחלטה ומסר כי "פרשת הצוללות היא פרשת השחיתות הקשה והחמורה ביותר בתולדות המדינה. לכן הוועדה חייבת לחקור גם את הדרג המדיני ובראשו את ראש הממשלה נתניהו. כל התחמקות בעניין תהיה המשך הטיוח".

התנועה לאיכות השלטון פנתה לגנץ בבקשה להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות ולא ועדה משרדתית בלבד. "ועדה זו, חשובה ככל שתהיה, לא יכולה להוות תחליף להקמת ועדת חקירה ממלכתית ובעלת סמכויות חקירה רחבות", נמסר מהתנועה.

עוד נמסר כי "לאור חומרתה של פרשת הצוללות, ולאור הצורך בסמכויות חקירה נרחבות על מנת לרדת לעומקה של הפרשה ולזהות את כלל המחדלים בה, נבקש כי תפעלו כפי סמכותכם בחוק, ותקדמו בהקדם את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, שתובא לאישור הממשלה ככזו".

פרשת הצוללות והקשר לנתניהו

במרכז פרשת הצוללות, המכונה תיק 3000, עומדות עסקאות בשווי מיליארדי שקלים לרכישת צוללות וכלי שיט עבור מדינת ישראל מתאגיד גרמני בשם "טיסנקרופ". החשד הוא כי העסקאות הושפעו מהצד הישראלי על ידי שורה של אנשי ציבור וקצינים בכירים במיל' שביצעו עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, וביקשו לגזור לעצמם קופוני עתק. התקופה שנחקרה היא בין השנים 2009 ל-2017.

במסגרת הפרשה נחקרו כמה ממקורביו של נתניהו בחשד שהיו מעורבים בעסקאות השוחד לכאורה. עליהם ניתן למנות את בן דודו ועורך דינו דוד שמרון, את שותפו של שמרון - יצחק מולכו, ואת ראש המטה של נתניהו בעבר, דוד שרן. בסופו של דבר הוחלט לסגור את התיק נגד מולכו, ואילו שומרון זומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום בשל פרשת 'קרדיט סוויס', שאינה קשורה לרכש כלי השיט. שרן זומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום בחשד ללקיחת שוחד, הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות על חוק המפלגות.

באשר לנתניהו, מיד עם תחילת חקירת הפרשה מיהר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להודיע כי ראש הממשלה עצמו אינו חשוד בדבר. נתניהו אמנם מסר עדות פרשה, אך לא נחקר באזהרה משום שלמשטרה לא היתה ראיה שתקשור אותו למעשים.

במסגרת עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, הוגשו לבג"ץ עשרות תצהירים חסויים של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, שחלקם היו מעורבים ישירות ברכש הספינות. בעתירה התבקש בג"ץ להורות על חקירתו של נתניהו בפרשה.

מנדלבליט קבע לא מזמן כי הוא סבור "שאין באמור בעתירה ובתצהירים שצורפו לה כדי לשנות באופן מהותי מהתמונה הכללית שהצטיירה במישור הפלילי, או בעניין מעורבותו הנטענת של נתניהו 'במנגנון העמלות' שנחקר בפרשת כלי השייט". לדברי היועץ, התצהירים מעידים בעיקר על טענות מתחום המינהל התקין והנורמות הציבוריות, ולא מצדיקים פתיחה בחקירה פלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully