וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן: בוחנים את האפשרות להקים ועדת בדיקה לפרשת הצוללות

השר אשכנזי אמר ברקע המאבק המחריף מול הליכוד על תקציב המדינה כי פרשת הצוללות היא "פרשה חמורה, אנחנו נחושים לבדוק את זה". ח"כ זנדברג הודיעה כי תביא בשבוע הבא לכנסת הצעה לוועדת חקירה בנושא. בליכוד תקפו: "הגיע הזמן שגנץ יעבוד בשביל האזרחים ולא בשביל סקרים"

צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ליר שפיגלר

בכחול לבן אמרו הבוקר (חמישי) כי הם בוחנים את האפשרות להקים ועדת בדיקה במשרד הביטחון לפרשת הצוללות, ברקע המאבק המחריף מול הליכוד על תקציב המדינה ופרסום תצהירים של בכירי משרד הביטחון בפרשה. שר החוץ, גבי אשכנזי, אמר בראיון ל-103FM כי "בני גנץ בוחן ברצינות את האופן הנכון להקים ועדה לבדיקת פרשת הצוללות. זו פרשה חמורה. אנחנו נחושים לבדוק את זה. אי אפשר שתהליכי הרכש לא ייבדקו".

כחול לבן שינתה את גישתה לגבי בדיקת פרשת הצוללות והחלה להביע תמיכה פומבית בהקמת ועדה בשבוע האחרון, כחלק מהחרפת הטון מול הליכוד במשבר הקואליציוני על התקציב.

בעקבות תמיכת כחול לבן, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הודיעה כי תביא בשבוע הבא למליאת הכנסת הצעה לוועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. "דבריהם של שר הביטחון ושר החוץ מדאיגים ומצריכים ועדת חקירה מידית", אמרה. "עד היום ראש הממשלה מסרב לתת הסברים בנושא הפרשה הביטחונית החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל. הפרשה הזאת היא כתם חמור ביותר על ממשלת ישראל ומערכת הביטחון ואסור לתת לה לעבור לסדר היום. גנץ ואשכנזי, שני רמטכ"לים לשעבר, טוענים באופן ברור שחייבים לחקור את הנושא הזה, אני קוראת להם להצטרף להצעתי", הוסיפה זנדבג.

בני גנץ , במהלך נאומו בישיבת סיעת כחול לבן 12 באוקטבור 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
כחול לבן שינתה את גישתה לגבי בדיקת פרשת הצוללות. גנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

ההצעה הקודמת על הקמת ועדת חקירה במליאה עלתה להצבעה לפני כחודשיים אך נדחתה. חברי כחול לבן נעדרו אז מההצבעה, זאת למרות שזו הייתה אחת ההבטחות של המפלגה בבחירות האחרונות. גם חברי ישראל ביתנו לא תמכו בהצעה בטענה כי החליטו לעסוק רק בעניינים הקשורים בקורונה.

בליכוד תקפו את כחול לבן ואמרו כי "במקום להתאחד במאבק בקורונה ולהציל חיים, כחול לבן ממשיכים לקיים ממשלה בתוך הממשלה ולמחזר את פרשת הצוללות. כולם יודעים שפרשת הצוללות נסרקה במסרקות ברזל על ידי כל גורמי אכיפת החוק, גם אלה שידועים בעוינותם לראש הממשלה נתניהו, שאפילו הם נאלצו לקבוע שאין בטענות דבר וחצי דבר", נכתב. "הגיע הזמן שגנץ יעבוד בשביל האזרחים ולא בשביל קולות בסקרים".

בתגובה להודעת הליכוד מכחול לבן נמסר כי "אחרי עיכוב של חודשים עוד מהממשלה הקודמת, גנץ הוביל מהלך חד ומהיר להקמת מערך לאומי לקטיעת שרשראות הדבקה, ועל אף ההתנגדות של גורמים שונים - הכניס את צה''ל ופיקוד העורף למלחמה בקורונה בכ-250 רשויות וערים. אנו קוראים לראש הממשלה לשים שיקולים אישיים בצד ולקדם תקציב מדינה לשנת 2021 - לא למען כחול לבן, אלא למען אזרחי ישראל. זה לא הזמן לפוליטיקה".

תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
בליכוד טענו למחזור הפרשה. צוללת של חיל הים/דובר צה"ל

במרכז פרשת הצוללות, המכונה תיק 3000, עומדות עסקאות בשווי מיליארדי שקלים לרכישת צוללות וכלי שיט עבור מדינת ישראל מהתאגיד הגרמני "טיסנקרופ". על פי כתב החשדות, העסקאות המדוברות הושפעו מהצד הישראלי על ידי שורה של אנשי ציבור וקצינים בכירים במיל' שביצעו עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, וביקשו לגזור לעצמם קופוני עתק.

אתמול דווח בחדשות 13 כי עו"ד דוד שמרון, פרקליטו ובן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, טען כי ידע שהאחרון מקדם את עסקת הצוללות מול תאגיד "טיסנקרופ" הגרמני. בהתכתבות בין עו"ד אחז בן ארי, שכיהן עד 2017 כיועץ המשפטי של משרד הביטחון ועד מרכזי בפרשת הצוללות, למנכ"ל משרד הביטחון דאז, דן הראל, עולה מעורבותו הישירה לכאורה של ראש הממשלה בקידום העסקה.

"התקשר אליי עו"ד דוד שמרון המייצג את החברה הגרמנית וביקש לדעת האם אנחנו עוצרים את הליכי המכרז על מנת לשאת ולתת עם לקוחותיו, כפי שנתבקשנו על ידי ראש הממשלה", כך נכתב בהודעה שנשלחה להראל.

נתניהו ושמרון טענו כי במשך כל השנים בהן האחרון ייצג את מיקי גנור, שייצג את טיסנקרופ, ראש הממשלה לא ידע מכך. כמו כן, טענו כי שמרון לא ידע מצדו שנתניהו אף הוא מקדם את עסקת הרכש עם הגרמנים. במייל שנחשף ב-2016 מפנה שמרון במפורש למה ש"נתבקשנו על ידי ראש הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully