וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על התקציב: מפגינים בגואטמלה הסתערו על הפרלמנט

22.11.2020 / 14:47

חלקים במבנה הועלו באש במהלך המחאה נגד הקיצוצים שהעבירו בחשאי המחוקקים, ופגעו במערכות הבריאות והחינוך בזמן שהמדינה נאנקת תחת נזקי הוריקנים והקורונה. סגן הנשיא הציע לנשיא השמרני להתפטר יחד עמו, אך האחרון מסרב. "גנבו מאתנו את העתיד שלנו", זעמו המפגינים

בווידאו: מפגינים מציתים אש בבניין הקונגרס בגואטמלה/צילום: רויטרס

מאות מפגינים הסתערו הלילה (ראשון) על הפרלמנט של גואטמלה, והציתו חלקים מהמבנה. זאת כחלק מהזעם הגובר על הנשיא אלחנדרו ג'יאמטיי והמחוקקים שאישרו תקציב שנוי במחלוקת שכלל קיצוצים במערכת החינוך והבריאות במדינה הענייה שבמרכז אמריקה.

מוקדם יותר הפגינו כעשרת אלפים בני אדם בסמוך לארמון הלאומי בגואטמלה סיטי נגד השחיתות והתקציב, שלפי המפגינים גובש ואושר בחשאיות בזמן שהמדינה נאנקת מנזקיהם של שתי סופות הוריקן ומגיפת הקורונה. כמו כן, כאלף איש הפגינו מחוץ למבנה הקונגרס. השוטרים פיזרו גז מדמיע, ויותר מעשרה אנשים נפצעו לפי הדיווחים.

"אנחנו זועמים על העוני, אי-הצדק והדרך שבה נגנבנו כספי הציבור", אמרה רוזה דה צ'ווריה, פרופסורית לפסיכולוגיה.

מאוריסיו רמירז, סטודנט בן 20, אמר: "אני מרגיש שגנבנו מאתנו את העתיד שלנו. אנחנו לא רואים שום שינוי, זה לא יכול להימשך כך".

מפגינים בפרלמנט של גואטמלה, 21 בנובמבר 2020. AP
האולם המרכזי לא נפגע. שריפה בפרלמנט של גואטמלה, הלילה/AP
שוטרים מתעמתים עם מפגינים בפרלמנט של גואטמלה, 21 בנובמבר 2020. AP
"אנחנו זועמים על העוני, אי-הצדק והדרך שבה נגנבנו כספי הציבור"/AP

הנזק למבנה הפרלמנט עדיין לא ברור, אבל הלהבות ככל הנראה פגעו במשרדי המחוקקים, ולא באולם הראשי. המפגינים גם הציתו כמה תחנות אוטובוס.

הנשיא השמרני גינה את האירועים. "כל אחד שיוכח שהשתתף במעשים הפליליים ייענש במלוא חומרת הדין", צייץ. ג'יאמטיי הוסיף כי הוא תומך בזכות להפגין, "אבל אנחנו לא יכולים לאפשר להשחית נכסים ציבוריים או פרטיים".

הזעם על התקציב גבר ברשתות החברתיות, ועימותים החלו ביום שישי. המחוקקים הסכימו לתקציב הכולל 65 אלף דולר לתשלום על הארוחות שלהם, אך קיצצו, בין היתר, תקציבים לחולי קורונה ולסוכנויות לזכויות אדם. בנוסף לכך, הם זועמים על המהלכים האחרונים של בית המשפט העליון והתובע הכללי, שלטענתם פוגעים במאבק בשחיתות.

עוד בוואלה!

מהומות בברזיל לאחר שמאבטחים לבנים הרגו גבר שחור בסופרמרקט

לכתבה המלאה
נשיא גואטמלה אלחנדרו ג'יאמטיי בחגיגות יום העצמאות, 14 בספטמבר 2020. AP
מאיים להעניש את הפורעים. נשיא גואטמלה/AP

סגן הנשיא, גיירמו קסטיז'ו, הציע להתפטר, ואמר לנשיא כי על שניהם לעזוב את התפקיד "לטובת המדינה". הוא העלה את האפשרות להטיל וטו על התקציב, להדיח גורמי ממשל ולפנות למגזרים נוספים ברחבי המדינה. ג'יאמטי לא הגיב בפומבי להצעה, וסגנו לא אמר מה הייתה תגובתו של הנשיא. קסטיז'ו הדגיש כי הוא לא יתפטר לבדו.

"זו הייתה מכה ערמומית כלפי האזרחים מכיוון שגואטמלה הייתה בין אסונות טבע, ויש סימנים לשחיתות שלטונית בסיוע ההומניטרי", אמר ג'ורדן רודאס, התובע לזכויות אדם במדינה. לדבריו, נראה כי התקציב מיטיב עם משרדים שהיו בעבר מוקדי שחיתות.

ב-2015 הובילו הפגנות רחוב המוניות נגד שחיתות להתפטרותם של הנשיא אוטו פרס מולינה, סגניתו וחברי הממשלה. גם הנשיא לשעבר וגם סגניתו נמצאים בכלא כיום בהמתנה למשפטיהם על שורת פרשות שחיתות.

  • עוד באותו נושא:
  • גואטמלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully