וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בברזיל לאחר שמאבטחים לבנים הרגו גבר שחור בסופרמרקט

22.11.2020 / 10:06

המחאות פרצו עם פרסום סרטונים שבו נראים השניים מכים למוות את ז'ואאו פרייטס, אב לארבעה מהעיר פורטו אלגרה, ובעקבות זאת פרצו מפגינים לסניפים של רשת קארפור. בולסונארו: "אין גזענות, קיימים גורמים שמנסים לפלג את העם"

בווידאו: מהומות בברזיל בעקבות הרג גבר שחור/צילום: רויטרס

מהומות התחוללו לאורך סוף השבוע ברחבי ברזיל, בעקבות מותו של גבר שחור שהוכה על ידי שני מאבטחים לבנים בסופרמרקט שבעיר פורטו אלגרה. המהומות החלו לאחר שפורסמו סרטונים מהאירוע, שקרה ביום חמישי, בהם נראה ז'ואאו אלברטו סילביירה פרייטס, אב לארבעה, כשהוא מוחזק על ידי אחד המאבטחים, בעוד השני חובט בפניו פעמים רבות.

הדבר עורר את זעמם של רבים, שמחו על היחס לשחורים במדינה והשוו את המקרה לסיפור מותו של ג'ורג' פלויד, שעורר מחאה נרחבת בארצות הברית. רוב המהומות התרחשו בסניפים של רשת קארפור, שבאחד מהם התרחשה התקרית, במהלך היום הלאומי לציון המודעות השחורה.

בשדרת פאוליסטה המפורסמת שבסאו פאולו רוססו כתובות "Black Lives Matter", וכוחות הביטחון במדינה השתמשו בגז מדמיע כדי להדוף חלק מהמפגינים בעיר רסיפה.

הפגנה ברזיל סופרמרקט מחאה. AP
מהומות באחד מסניפי רשת קארפור בריו, שישי/AP

המשטרה עצרה את שני המאבטחים והם צפויים להיות מואשמים ברצח. מנהל הסניף באותה משמרת פוטר מעבודתו על ידי ענקית הסופרמרקטים הצרפתית, שהביעה צער על המקרה והודיעה כי תסיים את ההתקשרות עם חברת האבטחה בה היו מועסקים השניים.

אתמול נקבר פרייטס בעיר פורטו אלגרה, כשארונו כוסה בדגל קבוצת הכדורגל האהודה עליו. בת זוגתו אמרה כי היא "רק רוצה צדק. כל מה שאני רוצה זה שהם ישלמו על מה שהם עשו".

בווידאו: תיעוד מאבטחים בסופרמרקט בברזיל מכים למוות גבר שחור/מתוך טוויטר

בנו של הנשיא: השמאל מנסה להתסיס

ארגון ימין קיצוני התומך בנשיא ז'איר בולסונארו פרסם אתמול סרטון נוסף מהאירוע, שבו נראים המאבטחים כשהם מלווים את פרייטס מחוץ לסופרמרקט כשלפתע הוא מתחיל לתקוף את אחד מהם באגרופים, מה שמוביל לתגובתם האגרסיבית.

בולסונארו עצמו לא התייחס ישירות למקרה, אולם בנאום שנשא בוועידת ה-G-20 בשבת שלל טענות על גזענות בברזיל, וטען כי קיימים גופים המעוניינים לפלג את העם. "כנשיא אני רואה רק שני צבעים, צבעי דגל ברזיל - צהוב וירוק. אין צבע עור שעדיף על פני צבע אחר. יש אנשים טובים ואנשים רעים. הערכים והבחירות שלנו יגדירו מי מהם נהיה".

בנו של בולסונארו, אדוארדו, האשים ברשתות החברתיות את תומכי השמאל במדינה בכך שהם מנסים לצייר את מותו של פרייטס כ"מקרה ג'ורג' פלויד" של ברזיל על מנת לעורר מחאות כנגד השלטון.

מחאה מהומות ברזיל סופרמרקט. AP
המאבטחים יואשמו ברצח. מפגינים פורצים לסניף של קארפור בריו/AP
מהומות מחאה ברזיל סופרמרקט. AP
"השחורים בברזיל סובלים מאי-שוויון על בסיס יומיומי"/AP

במכון המחקר "לוקומוטיבה" ערכו לאחרונה סקר שתוצאותיו הראו שאזרחי ברזיל מאמינים כי לאדם שחור יש סיכוי גבוה מאדם לבן לחוות אלימות או להיהרג על ידי המשטרה במדינה. נשיא המכון רנאטו מיירלס מזהיר כי מקרים כמו המקרה האחרון עלולים לעורר זעם בקרב התושבים. "למרבה הצער, השחורים בברזיל סובלים מאי-שוויון על בסיס יומיומי", אמר.

לפי נתוני הפורום לבטיחות הציבור בברזיל, ארגון לא ממשלתי, כ-74% מתושבי ברזיל השחורים או המעורבים גזעית הם קורבנות אלימות למרות שהם מהווים כ-57% מכלל האוכלוסייה. האחוזים עולים כשבוחנים את מקרי המוות שנגרמו על ידי שוטרים, אז המספרים עולים ל-79%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully