וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזאב הבודד ממצרים שהצליח להפתיע פעמיים: כך נערכה ישראל לביקור סאדאת

21.11.2020 / 8:15

אחרי שלושה עשורים של לחימה ואלפי קורבנות, מטוסו של נשיא מצרים נחת בישראל לביקור היסטורי ששינה את פני המזרח התיכון. כשנתיים לאחר מכן, לקראת הגעתו לביקור נוסף בחיפה, הוכן מסמך סודי המנתח את אישיותו לצד תחזית אסטרולוגית: "צפויה סכנה מוחשית לחייו"

יח"צ

"ערמומי", "זאב בודד", "קצת היפוכונדר" ו"בעל כושר שכנוע" - כך אפיינו בישראל את נשיא מצרים אנואר סאדאת, במסמך מיוחד שסווג כ"סודי". במסגרת אותו חיבור ביצעו גורמים שונים ניתוח אישיותי לנשיא, ערב ביקורו השלישי בישראל בספטמבר 1979.

כשנתיים מוקדם יותר, ב-19 בנובמבר 1977, הדהים אותו זאב בודד את העולם כולו. אחרי 29 שנים של איבה, מלחמות ואלפי קורבנות משני הצדדים, מטוסו נחת בישראל. המנהיג שהצליח להפתיע ארבע שנים לפני כן, כשיצא למלחמת יום הכיפורים, הפתיע שוב ביוזמת השלום שלו.

לצד ביטויי השמחה בישראל, המהלכים המפתיעים של הנשיא המצרי לפני 43 שנים בדיוק יצרו חשדנות כלפיו. ובמקביל לנחיתתו בישראל גורמים בכירים, בהם גם הרמטכ"ל מרדכי (מוטה) גור הטילו ספק בכנות כוונותיו וחששו ממלכודת שהוא רוצה לטמון לישראל. דמותו החידתית של סאדאת, שלעתים אף תואר בקריקטורות בעיתונות הישראלית כספינקס מצרי, יצרה רצון לפענח אותו ולנסות להבין מה יכולים להיות צעדיו העתידיים.

נשיא מצרים סאדאת מבקר בחיפה 03 בספטמבר 1979. ארכיון דן הדני, אתר רשמי
הדהים את העולם כולו. סאדאת לצד דיין בחיפה ב-1979/אתר רשמי, ארכיון דן הדני

אחרי חתימת הסכם השלום, במרץ 1979, הגיע סאדאת לישראל לשני ביקורים נוספים - במאי לבאר שבע ובספטמבר אותה שנה השתתף בשיחות שנמשכו שלושה ימים בחיפה. ערב אותו ביקור אף חובר ניתוח אסטרולוגי שלו, בנוסף למסמך הסודי שניתח את אישיותו. המסמכים שמורים בארכיון המדינה בתיק של נשיאה החמישי של ישראל, יצחק נבון, הנוגע לאותו ביקור. על הניתוח האסטרולוגי שנכתב באנגלית לא חתום מחבר המסמך ולא ברור עבור מי נכתב.

הביקור בחיפה היה יוצא דופן: הוא הגיע סאדאת ביאכטה הנשיאותית "חורייה" (חירות). את הביקור הממלכתי ליוו יעף מטוסי "כפיר" ומשט הצדעה של עשר ספינות טילים של חיל הים. "אוניותיך מצויות כאן בנמל ידידותי, ואני קורא לצוותיהן להרגיש עצמם בחיפה כאילו היו בנמל אלכסנדריה", בירך נבון.

נשיא מצרים סאדאת מבקר בחיפה 03 בספטמבר 1979. ארכיון דן הדני, אתר רשמי
תחזית אסטרולוגית עלומה הוכנה לקראת הביקור. חיפה ב-1979/אתר רשמי, ארכיון דן הדני

מלבד נבון, בנמל חיפה קיבלו את פניו של סאדאת ראש הממשלה דאז מנחם בגין, ראש העירייה אריה גוראל ועוד עשרות מוזמנים. את הדרך מהנמל למלון "דן כרמל" שבמרומי העיר ליווה קהל של רבבות שהריע לו. עד היום הביקור הנשיאותי הוא זיכרון משמעותי בחיי העיר שאינה משופעת באירועים ממלכתיים בסדר גודל כזה. "לא האמנתי שבהתלהבות כזאת תקבל חיפה את פני נשיאנו", אמר נציג לשכת העיתונות המצרית לעיתונאי ישראלי.

בשלב מסויים בדרכה של השיירה ברחובות חיפה, ירד סאדאת ממכוניתו ברחבת בית הקרנות שברחוב הרצל ולחץ את ידי האנשים בקהל. הוא הצליח לשבות את לב הציבור הישראלי באותו ביקור. בעיריית חיפה אף החליטו לפני 11 שנים לקרוא כיכר על שמו של סאדאת, זכר לאותו ביקור היסטורי, ברמת מנחם בגין.

המסמך שחובר בישראל ערב ביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת - ספטמבר 1979. ארכיון המדינה, אתר רשמי
המסמך שחובר בישראל ערב ביקורו של סאדאת בחיפה/אתר רשמי, ארכיון המדינה

הביקור שנמשך שלושה ימים נועד כדי לדון בסוגיית מעמדה של ירושלים, שאלת האוטונומיה לפלסטינים בגדה המערבית, הקמת הכוח הרב לאומי בסיני ובעניינים הקשורים לאספקת נפט ממצרים לישראל.

ה"ערמומיות הפוליטית" של סאדאת מודגשת היטב באותו מסמך. "אישים אירופאים שונים התרשמו מסאדאת כמנהיג ערמומי, תככן ובוגדני השואף להחזיק את הבל משני קצותיו", נכתב. "ציינו את כשרונו בהצגת טיעוניו ובצורה שבה הוא עושה שימוש בלחצים המופעלים עליו". עוד ציינו המחברים כי בשיחותיו הוא מסלף עובדות ומחניף לבני שיחו כשהוא מזהה שהם זקוקים לכך.

אחר כך נטען כי כושר השכנוע שלו הוא מאפיין בולט, וכי הוא מצטיין ביחסי ציבור. הוא מוצג כ"זאב בודד אינטואטיבי ושקול" ש"לא משתף איש בקביעת מדיניות החוץ של מצרים".

סאדאת באותה שנה רק בן 61, אבל בסעיף שדן במצב בריאותו צוין כי בריאותו אינה תקינה וכי סבל משני מקרים של אוטם שריר הלב. הוזכר גם אירוע שבו עוזריו דאגו שלא יצטרך לטפס במדרגות והניחו כי הוא סובל מטרומבוזה ברגלו. במסמך נכתב כי בשיירת הנשיא נמצאת תמיד מכונית עם ציוד טיפול נמרץ, אך המחברים ציינו "מפריז בחשש לבריאותו וכנראה שהוא קצת היפוכונדר".

סעיף אחר דן בביטחונו האישי של סאדאת. ברור מאליו כי צעדיו הקימו עליו אויבים שירצו לפגוע בו ולכן "שאלת ביטחונו האישי מדאיגה ביותר את שירותי הביטחון הפנימיים". באותו מסמך נכתב על הדרכים השונות להגן עליו ובין השאר מצויינת העובדה כי הוא נוהג "להחליף את מקום שהותו ומגוריו בתדירות גבוהה". עוד נכתב כי כוחות הביטחון עוקבים אחרי גורמים לובים ופלסטינים כמו גם אחרי "חוגים אופוזיציוניים מקומיים".

סוגיית ביטחונו האישי עלתה גם בניתוח האסטרולוגי, אף שהנביא העלום התנצל מראש כי קשה לחזות באופן מדויק את עתידו, משום ששעת הלידה שלו אינה ידועה ולא ידוע גם אם נולד בשעות היום או הלילה. כותב התחזית הזהיר כי תהיה סכנה לחייו של סאדאת. "הסכנה הזאת תהיה מוחשית מאוד ב-1980 או בשנה שאחר כך". הוא נרצח ב-1981.

נשיא מצרים סאדאת מבקר בחיפה 03 בספטמבר 1979. ארכיון דן הדני, אתר רשמי
יעף מטוסי כפיר ומשט הצדעה. ביקור סאדאת בחיפה ב-1979/אתר רשמי, ארכיון דן הדני

אף שמחבר התחזית האסטרולוגית רמז על כך, הוא לא הצליח לחזות את מותו של סאדאת במפורש. הוא טען כי "לקראת נובמבר 1981 ונובמבר 1982 הוא יעבוד קשה כל כך עד שייראה כי הפך למנהיג העולם הערבי כולו. ב-1984 או 1985, המעמד שלו יהיה גבוה מאוד והוא ייהנה מיוקרה עולמית, אך אז הוא עלול לעשות טעות חמורה. ייתכן ששיקול הדעת שלו ישתבש כי יהיה שיכור מהצלחתו. הטעות הזאת תהיה פוליטית, אבל המעמד שלו והמזל יצילו אותו מההשלכות שלה. מבחינה אסטרולוגית יש קשרי גורל בין מר סאדאת למר בגין. הקשרים האלה הם בסיס להבנה הדדית, למרות הרקע השונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully