וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות הפלסטינית הודיעה על חידוש התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל

עודכן לאחרונה: 18.11.2020 / 13:47

לפי הרשות, התיאום בין הצדדים יחודש לאחר שהוקפא בשל כוונת הסיפוח. זאת, עקב מגעים בינלאומיים שקיים לאחרונה אבו מאזן. ההחלטה התקבלה בעקבות מסר לפיו ישראל מחויבת להסכמים, תנאי שהציבו ברשות לחידוש התיאום. רה"מ הפלסטיני: "מקווים שביידן יתמוך בפתרון שתי המדינות"

בווידאו: השר הפלסטיני לעניינים אזרחיים מדבר על חידוש הביטחוני עם ישראל/צילם: רויטרס

הרשות הפלסטינית הודיעה הערב (שלישי) על חידוש התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל. השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, הודיע כי ההחלטה התקבלה לאחר מגעים בינלאומיים שקיים הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בימים האחרונים. לדברי פקידים ישראלים בכירים, תתקיים פגישה מידית עם בכירים ברשות הפלסטינית כדי להחזיר את יחסי העבודה הסדירים לקדמותם.

א-שיח ציין כי ההחלטה התקבלה בעקבות מסרים בעל פה ובכתב שהרשות הפלסטינית קיבלה, ולפיהם ישראל מחוייבת להסכמים עם הרשות הפלסטינית. לדבריו, היחסים עם ישראל ישובו למצב בו היו לפני 19 במאי 2020 - אז הודיע אבו מאזן על הקפאת התיאום הביטחוני והאזרחי.

פקידים ישראלים בכירים אמרו כי א-שייח שלח לפני כשבוע מכתב למתאם הפעולות בשטחים, ושאל אם ישראל מחוייבת להסכמים. מתאם הפעולות בשטחים השיב היום מכתב לשר הפלסטיני, בו הדגיש את מחויבותה של ישראל. כתוצאה מכך, הודיעו הפלסטינים על חידוש התיאום הביטחוני והאזרחי. על פי גורמים ישראלים, נורבגיה תיווכה בין ישראל לפלסטינים לגיבוש המתווה לחידוש התיאום.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
קיים מגעים בינלאומיים בימים האחרונים. אבו מאזן/רויטרס

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתיה, אמר בשיחת זום עם מכון המחקר האמריקני "המועצה ליחסי חוץ" כי מדינות באירופה תיווכו בין הרשות הפלסטינית לישראל בכל הנוגע לחידוש התיאום. לדבריו, הפלסטינים הציבו לישראל שלושה תנאים, וביקשו שתבחר אחד מהם בתמורה לחידוש התיאום.

התנאי הראשון הוא חידוש המשא ומתן תחת פיקוח הקוורטט לענייני המזרח התיכון. תנאי נוסף הוא חידוש המשא ומתן הישיר מהנקודה בה הופסק בתקופת כהונתו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה. התנאי השלישי הוא הצהרה ישראלית כתובה לפיה הממשלה מחוייבת להסכמים עם הרשות הפלסטינית. לדבריו של אשתיה, ישראל בחרה באפשרות השלישית.

"ישראל תרוויח מהשלום עם הפלסטינים, ללא קשר למי שיכונן איתה יחסי נורמליזציה", אמר אשתיה בריאיון לאל-ג'זירה. "אנחנו מקווים שממשל ביידן יתמוך בפתרון שתי המדינות על בסיס שטחים תמורת שלום".

עוד בוואלה!

הפלסטינים מרוצים מהפסד טראמפ, אך לא מצפים לנסים מביידן

לכתבה המלאה
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
מדינות באירופה תייכו בין הרשות לישראל בנוגע לחידוש התיאום. אשתיה/רויטרס

פקידים ישראלים מעריכים כי החלטת אבו מאזן הגיעה לאור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות בארצות הברית, וכן על רקע המשבר הכלכלי החמור ברשות. בחודשים האחרונים הפסיקה הרשות הפלסטינית לקחת את כספי המיסים שישראל גובה עבורה. במשרד האוצר הצטבר סכום העומד על כשלושה מיליארד שקלים של כספי מיסים שהפלסטינים סירבו לקבל. עקב כך, התקשתה הרשות לשלם משכורות ולהתמודד עם מגיפת הקורונה.

בחודשים האחרונים פנתה הרשות הפלסטינית לאיחוד האירופי בבקשה לקבל הלוואות כדי לכסות את הגירעון בו הייתה. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, האירופים סירבו לתת לפלסטינים הלוואות וטענו כי קודם כל עליהם לקחת את כספי המיסים שישראל גבתה עבורם.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באוקטובר 2020. אלעד מלכה
הנחה את מתאם הפעולות בשטחים לחדש את השיח עם הפלסטינים. גנץ/אלעד מלכה

לפי פקידים בכירים, שר הביטחון בני גנץ הנחה לפני כשבועיים את מתאם הפעולות בשטחים לפעול לחידוש השיח עם הפלסטינים. לדבריהם, המהלך היה בתיאום עם נתניהו. בשליחות גנץ, נפגש מתאם הפעולות בשטחים עם השר הפלסטיני א-שייח, כדי לגבש מתווה לחידוש התיאום הביטחוני והאזרחי.

בשיחות הללו, גובש המתווה של חלופת המכתבים בין הצדדים שהביאה לחידוש התיאום הביטחוני. הפקידים הבכירים ציינו כי הצעד הראשון הוא העברת הכספים שהצטברו בישראל לחשבון משרד האוצר הפלסטיני.

בחמאס גינו את החלטת הרשות הפלסטינית לשוב לקשר עם "הכיבוש הציוני הפושע", וציינו כי הפעולה של הרשות פוגעת "בכל הערכים והעקרונות הלאומיים והסיכומים בין מזכ"לי הפלגים הפלסטינים". בארגון הטרור הוסיפו כי "זוהי דקירה של המאמצים הלאומיים לבניית שותפות לאומית ואסטרטגיית מאבק להתמודדות עם הכיבוש והסיפוח, הנרמול ועסקת המאה, והיא מגיעה לאור ההכרזה על אלפי יחידות דיור בירושלים".

המכתב ששלח מתאם הפעולות בשטחים, כמיל אבו רוקון, לשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח'. 17 בנובמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
התאום הביטחוני מתחדש לאחר כחצי שנה. המכתב ששלח מתאם הפעולות בשטחים לא-שייח/אתר רשמי, אתר רשמי

הודעת הרשות הפלסטינית מגיעה לאחר כחצי שנה שהתיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל הוקפא, בכל הכוונות לסיפוח שטחים בגדה המערבית, במסגרת עסקת המאה של ממשל דונלד טראמפ. בחודש מאי האחרון, הודיע אבו מאזן כי הרשות הפלסטינית החליטה להתנער מההסכמים עם ממשלת ישראל והממשל האמריקני, ובכללם אלו הביטחוניים.

עוד אמר יו"ר הרשות כי על ישראל לשאת בכל האחריות לאוכלוסייה הפלסטינית מול הקהילה הבינלאומית ככוח כובש. בנוסף לכך, הודיע אבו מאזן כי הרשות "מטילה על הממשל האמריקני את האחריות לפשע נגד העם הפלסטיני, ורואים בו שותף לתוקפנות ולפגיעה בזכויות עמנו".

הוא טען כי עסקת המאה היא הבסיס להחלטת הסיפוח הישראלי, וכי נתניהו שם את הסיפוח בראש סדר העדיפויות שלו בעקבות התכנית. בנוסף לכך, הוא הבהיר כי "סיפוח חלק משטחי פלסטין על ידי ממשלת הכיבוש הוא ביטול הסכם אוסלו".

"כל תכנית לחיסול הסוגייה הפלסטינית לא על השולחן"

א-שייח, אמר כי "מה שחשוב הוא שיש לנו עכשיו אופק ברור, כל תכנית שנועדה לחסל את הסוגייה הפלסטינית כבר לא על השולחן, זה ניצחון גדול".

השר א-שייח הוסיף כי "אנחנו עכשיו מול ממשל חדש בארצות הברית, אחרי שעסקת המאה כבר לא רלוונטית, תשוב הרוח לתהליך עם ישראל. זוהי הקדמה לשלב חדש שיסיים הרבה כאב לעם הפלסטיני, יפתח אופקים חדשים וייתן הזדמנות חדשה לתהליך מדיני".

"מדינות רבות יצרו קשר עם אבו מאזן בחודשים האחרונים ואנחנו מודים להן", המשיך השר לעניינים אזרחיים ברשות. "אירופה, סין, יפן, סוריה ומדינות ערב שעמדו לצידנו. כל המדינות היו איתנו, בהתחלה תמכו בעסקת המאה, ואחרי תקופה שהתבררו פרטי התכנית הם חזרו לתמוך בנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully