וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן: אם ישראל תספח, מדינה דו-לאומית היא פתרון אפשרי

21.7.2020 / 15:30

ראש הממשלה אמר כי הממלכה עשויה לתמוך באפשרות שכזו, בהנחה שסיפוח חלקים מהגדה ישים קץ לפתרון שתי המדינות. עם זאת, הוא תקף את ישראל ואמר שאף אחד שם לא מתייחס למה שעשוי לקרות. "מה שהם מדברים עליו זה אפרטהייד"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: בכירי חמאס ופתח נגד עסקת המאה)

ראש ממשלת ירדן עמר א-רזאז אמר כי הממלכה תבחן בצורה "חיובית" את יצירתה של מדינה דו-לאומית שתבטיח זכויות שוות לישראלים ולפלסטינים. זאת במקרה שתכנית הסיפוח של ישראל, שלה מתנגדים בחריפות בעמאן, תסגור את הדלת לפתרון שתי המדינות. מבקרי התכנית, שגובשה בהתאם ל"עסקת המאה" של ממשל טראמפ, מזהירים כי סיפוח חלקים מהגדה המערבית יותיר את ישראל לבחור בין מדינת אפרטהייד לבין מדינה דו-לאומית.

"אם הדלת לפתרון שתי המדינות תיסגר, אני עשוי לבחון זאת בחיוביות, אם אנחנו פותחים את הדלת לפתרון של מדינה אחת דמוקרטית", אמר ראש הממשלה הירדני בריאיון לעיתון הגרדיאן, שפורסם היום (שלישי). "עם זאת, אף אחד בישראל לא מדבר על זה, ואנחנו לא יכולים פשוט להמתיק את מה שהם עושים. מי מדבר על פתרון של מדינה אחת בישראל? הם רק מדברים על אפרטהייד".

הוא הוסיף: "אני קורא לכל אחד בישראל לומר כן, הבנה נשים קץ לפתרון שתי המדינות, הוא לא ישים, אבל הבה נעבוד יחד על פתרון של מדינה אחת דמוקרטית. במקרה כזה, אני חושב, נסתכל על זה בחיוב. אבל לסגור אחת ולטפח תקוות שווא היא הונאה עצמית".

מלך ירדן, עבדאללה במהלך פגישה בנושא התמודדות עם נגיף הקורונה בארמונו בעמאן 16 במרץ 2020. רויטרס
תכנית הסיפוח גרמה למתיחות עם ישראל. המלך עבדאללה/רויטרס

רדן, בעלת ברית קרובה של מערב ואחת משתי המדינות הערביות היחידות שחתמו על הסכם שלום עם ישראל, מתנגדת בתוקף לסיפוח. יחד עם מרבית מדינות ערב והמערב, היא תומכת בדרישות הפלסטיניות להקמת מדינה בשטחי הגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים.

מוקדם יותר החודש הביע פרשן יהודי אמריקני בכיר תמיכה במדינה דו לאומית והדים את הממסד היהודי וחברי חוגי מדיניות החוץ בוושינגטון.

עוד בוואלה!

ירדן: תנועת "האחים המוסלמים" פורקה על ידי בית המשפט

לכתבה המלאה

פיטר ביינרט, פרופסור לעיתונאות ופרשן ב"אטלנטיק", טען כי פיתרון שתי המדינות כבר אינו אפשרי, כשהוא הביע תמיכה ברעיון לכינונה של מדינה דמוקרטית אחת, בין הים התיכון לנהר הירדן, עם שוויון זכויות ליהודים ופלסטינים.

התמיכה במדינה דו-לאומית עדיין מוגבלת במידה רבה לקבוצה קטנה של אינטלקטואלים משני צדי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כשאף מפלגה או פלג מרכזי בישראל או בשטחים הפלסטינים לא תומכים בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully