וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן: תנועת "האחים המוסלמים" פורקה על ידי בית המשפט

גורם בממלכה אמר כי התנועה האסלאמיסטית, הזוכה לתמיכה רבה במדינה, לא הסדירה את מעמדה בחוק. בשנים האחרונות הגבירה עמאן את המאבק בסניף של התנועה שמקורה במצרים, ומוגדרת ארגון טרור על ידי מדינות המפרץ, אך נתמכת על ידי קטאר וטורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: ירדן תחת עוצר: מפרי ההסגר צפויים לעונש מאסר)

בית המשפט העליון של ירדן פירק את סניף "האחים המוסלמים" במדינה - כך אמר היום (חמישי) גורם רשמי בממלכה. הגורם, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הפסיקה אתמול התקבלה בשל כשלונה של התנועה האסלאמיסטית להסדיר את מעמדה החוקי במסגרת החוק, ולכן היא פורקה ואיבדה את מעמדה החוקי.

התנועה, שהוקמה במצרים ב-1928, תומכת בפאן-אסלאמיות והיא עוסקת הן בפעולות צדקה והן בפעילות פוליטית. מאז "האביב הערבי" ב-2011, היא נתונה תחת לחץ כבד והוגדרה ארגון טרור במצרים, וכן הוצאה מחוץ לחוק בערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. קטאר וטורקיה, יריבותיהן, תומכות בה.

ירדן אפשרה במשך עשורים את פעילות הזרוע הפוליטית של התנועה, אך מאז 2014 היא הוצאה מחוץ לחוק. זאת בטענה שהרשיון שלה לא חודש תחת חוק הנוגע למפלגות פוליטית שעבר באותה שנה. היא המשיכה לפעול, אך היחסים המשיכו להידרדר כששנה לאחר מכן, אישרה הממשלה את הקמת סיעה שהתפצלה ממנה, אגודת האחים המוסלמים.

חיילים שומרים על מלון שהוסב לבידוד חולי קורונה בעמאן, ירדן. רויטרס
כוחות צבא בבירה עמאן כדי לאכוף את סגר הקורונה, מרץ/רויטרס

באפריל 2016, שירותי הביטחון סגרו את מטה התנועה המקורית בעמאן ובכמה אזורים נוספים, והעבירו את הבעלות על הנכסים לקבוצה החדשה. באחים המוסלמים ראו בכך צעד פוליטי וערערו בבית המשפט, שדחה את העתירות שלהם אתמול.

התנועה טוענת שהיא הסדירה את רשיונה לפעילות תחת חוקים קודמים משנות ה-40 וה-50. ראש המועצה הפוליטית של התנועה, שיח חמזה מנסור, אמר כי היא תערער על ההחלטה. "האחים המוסלמים הם דגם למתינות ויש להם חשיבות בחיזוק האחדות הלאומית, כך שפירוקם הוא לא באינטרס הלאומי", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית.

הסיעה שהתפצלה מהאחים המוסלמים בירדן, שלהם יש תמיכה רבה ברחוב, רוצה לנתק את קשריה עם תנועת האם במצרים, שם מאות מתומכיה נהרגו ואלפים נכלאו מאז ההפיכה הצבאית שהפילה את הנשיא מוחמד מורסי ב-2013.

מפלגת חזית הפעולה האסלאמית, שהייתה קשורה לתנועה המקורית בירדן, מחזיקה ב-16 מושבים בפרלמנט מאז הבחירות ב-2016. בהמשך השנה אמורות להתקיים בחירות חדשות, אך לא ברור אם זה יקרה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully