וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלך עבדאללה למחוקקים בריטים: סיפוח שטחים לישראל יפגע בסיכוי לשלום

14.7.2020 / 3:36

מלך ירדן הזהיר פעם נוספת מפני "כל צעד ישראלי חד-צדדי לסיפוח אדמות בגדה המערבית". בדיון שקיים בווידאו עם צירים בוועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט הבריטי, הוסיף כי "הדרך היחידה להשגת הסדר שלום מקיף היא הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67', שבירתה מזרח ירושלים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר החוץ של איחוד האמירויות: "מתנגדים לתוכנית הסיפוח")

עבדאללה מלך ירדן הזהיר הלילה (שלישי) כי כל צעד ישראלי חד-צדדי לסיפוח שטחים בגדה המערבית, יפגע בסיכויים להשיג שלום ויציבות במזרח התיכון. בפגישת וידאו עם צירים בוועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט הבריטי, הוסיף עבדאללה כי "הדרך היחידה להשגת הסדר שלום מקיף היא הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67', שבירתה מזרח ירושלים".

"כל צעד ישראלי חד-צדדי לסיפוח אדמות בגדה המערבית אינו מתקבל על הדעת, מכיוון שהוא יפגע בסיכויים להשיג שלום ויציבות במזרח התיכון", כך צוטט המלך בהצהרת ארמון המלוכה הירדני, מתוך שיחת הוועידה שקיים עם המחוקקים הבריטים בווידאו.

ירדן הובילה קמפיין דיפלומטי נחרץ יחד עם מרבית מדינות אירופה, נגד התכניות הישראליות להכריז על סיפוח של חלקים מהגדה המערבית, כחלק מעסקת המאה שמקדם הממשל של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

עבדאללה מלך ירדן נושא נאום באיחוד האירופי. 15 בינואר 2020. AP
"צעד חד-צדדי אינו מתקבל על הדעת". עבדאללה מלך ירדן/AP

המלך עבדאללה, הנחשב לבן ברית של ארצות הברית, הזהיר בחודשים האחרונים כמה פעמים כי המדיניות הישראלית, יחד עם תכנית השלום של טראמפ, תביא למתיחות במזרח התיכון ותפגע במערכת היחסים בין ישראל לירדן.

בחודש שעבר, קיים עבדאללה שיחה דומה עם בכירים בקונגרס האמריקני, ואמר כי התכנון של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית בחודש הבא מאיים על היציבות במזרח התיכון. לפי הצהרת ארמון המלוכה בעמאן, עבדאללה מודאג מאוד מתכנית הסיפוח, והוא הבהיר למחוקקים האמריקנים כי "השלום יבוא רק עם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, ריבונית ובת-קיימא".

עוד בוואלה!

המסר של ביקור פומפאו ואיומי המלך עבדאללה: הסיפוח ימשיך לחכות

לכתבה המלאה

דברים נוספים ברוח זו, אמר מלך ירדן בריאיון לדר שפיגל הגרמני בחודש מאי. באותו ראיון הזהיר עבדאללה כי אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר יוביל להתנגשות גדולה בין שתי המדינות. המלך עבדאללה הוסיף כי הוא לא רוצה להשתמש באיומים, אך הבהיר כי "אנחנו נבחן את כל האפשרויות אם הסיפוח יקרה".

כשנשאל אם ישעה את הסכם השלום עם ישראל בתגובה, ענה כי "אנחנו נהיה עדים להתגברות הכאוס והקיצוניות באזור", וכי הרשות הפלסטינית תקרוס במקרה כזה. הוא הוסיף כי ירדן מסכימה עם מדינות אירופה ועם הקהילה הבינלאומית שאסור שהפתרון למתיחות במזרח התיכון תהיה שימוש בכוח.

מפגין מחזיק בתמונה של עבדאללה מלך ירדן, במהלך שרשרת אנושית נגד סיפוח חלקים מהגדה המערבית על ידי ישראל, בעמאן ירדן, 27 ביוני 2020. רויטרס, רויטרס
מפגין מחזיק בתמונה של מלך ירדן, במהלך שרשרת אנושית נגד הסיפוח בעמאן/רויטרס, רויטרס

שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי, איים לפני כחודש וחצי כי מהלך של סיפוח שטחים לישראל יביא לתוצאות "הרסניות", ולא יעבור ללא תגובה ירדנית. גורמים רשמיים בירדן לא הסכימו לחשוף מה הצעדים שעמאן מתכננת בתגובה, אולם חלק מהפוליטיקאים בממלכה דורשים להקפיא את הסכם השלום עם ישראל, ולבטל את הסכם אספקת הגז הישראלי לירדן.

גם האו"ם ומדינות באירופה ובמזרח התיכון הזהירו מפני השלכות אפשריות לתכנית, ואף דחקו בישראל שלא לספח את ההתנחלויות. שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שביקר בישראל בחודש שעבר, הזהיר בפגישותיו עם ההנהגה הישראלית כי גרמניה אמנם אינה צפויה להטיל סנקציות על ישראל, אך מדינות אחרות באירופה עשויות לנהוג אחרת אם תקודם החלת הריבונות, ולנקוט בצעדי תגובה נגד ישראל כמו הכרה במדינה פלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully