וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים מתקשים בשכנוע ביידן להחריף את הטון נגד ישראל

9.7.2020 / 21:06

ההנהגה ברמאללה ופעילים פלסטינים בארה"ב מקווים שהמועמד הדמוקרטי ישנה את המדיניות הפרו-ישראלית של טראמפ אם ינצח בנובמבר. עם זאת, פרט להתנגדות לסיפוח, ביידן מסרב לאמץ עמדות תקיפות יותר. "אין תיאבון לזה בקמפיין נכון לעכשיו"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: בכירי פתח וחמאס מביעים התנגדות משותפת לסיפוח, בשבוע שעבר)

ההנהגה הפלסטינית מקווה שהמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ירכך את המדיניות הפרו-ישראלית של וושינגטון אם ייבחר כנשיא ארצות הברית הבא, ואמריקנים ממוצא פלסטיני לוחצים על הקמפיין שלו כדי שישנה את הטון - כך אמרו גורמים המעורים במאמצים. עם זאת, הוסיפו הגורמים, מאמציהם הניבו מעט מאוד תוצאות עד עתה.

במהלך כהונתו הראשונה, הנשיא דונלד טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, העביר את השגרירות האמריקנית לעיר וחשף את "עסקת המאה", המכירה בריבונות של ישראל על התנחלויות בגדה המערבית. מהלכיו של טראמפ, שכללו גם קיצוץ בסיוע לרשות הפלסטינית, הובילו את רמאללה לנתק את הקשרים עם וושינגטון.

"אם ביידן ייבחר בנובמבר, אנחנו מקווים שזה יהיה סיפור שונה לחלוטין", אמר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתיה במהלך כינוס וירטואלי עם מכון קרנגי לשלום בינלאומי שהתקיים בשבוע שעבר.

ביידן מתנגד לסיפוח חלקים מיהודה ושומרון, שפי שרוצה לעשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ביידן מתנגד לכל צעד חד-צדדי של כל הצדדים, שיפגע בסיכויים לפתרון שתי המדינות, בהם סיפוח. ביידן מתנגד לזה עכשיו, וימשיך להתנגד לזה גם כנשיא", אמר דובר הקמפיין של המועמד הדמוקרטי מייקל גווין בהצהרה ששלח לרויטרס.

הוא לא אמר כיצד יגיב ביידן אם, בתור נשיא, ישראל תחליט לספח חלקים מהגדה. למהלך יש התנגדות רבה מצד מדינות אירופיות וערביות, ובשלב זה התכנית לא יצאה לפועל משום שבירושלים ממתינים לאור ירוק מוושינגטון.

ג'ו ביידן וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רויטרס
לא ברור מה יעשה אם ישראל תספח שטחים. ביידן ואבו מאזן ברמאללה, 2010/רויטרס

פעילים פלסטינים בארצות הברית, הזוכים לתמיכת האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, רוצים שביידן יבחן בצורה ביקורתית יותר את היחס של ישראל לפלסטינים.

יותר מ-120 פעילים בולטים חתמו על "הצהרת עקרונות", שלדבריהם קובעת את תמיכת הקהילה הפלסטינית בארצות הברית במועמדים. בין היתר, זה כולל להתנות את הסיוע בישראל בהפסקת "הפרת הזכויות של הפלסטינים והחוק הבינלאומי" וביטול כל הכרה אמריקנית בריבונות של ישראל בשטחים כבושים.

"אנחנו רוצים לראות שביידן מאמץ את הפרוגרסיבים במפלגה, שמכירים במאבק המשותף בין הפלסטינים החיים תחת כיבוש צבאי, לבין האמריקנים השחורים והחומים הסובלים מאלימות משטרתית, גזענות מערכתית וחוסר צדק", אמרה זיינה א-שרוואי האטצ'יסון, נציגה בוועידה הדמוקרטית שתתכנס בחודש הבא.

ואולם, שלושה אנשים המעורים בהלך המחשבה של קמפיין ביידן, אמרו כי העמדות האלו לא זוכות לתהודה בקרב אנשי הצוות של סגן הנשיא לשעבר.

"הפרוגרסיבים רוצים שינוי דרסטי במצע - אגף פרו-פלסטיני, אגף המתנגד לסיפוח - אבל אין תיאבון לזה בקמפיין עד עכשיו", אמר אחד הגורמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully