וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף הסיפור? התכנית האמריקנית מתה, החלת הריבונות עדיין לא

שי אלון

24.7.2020 / 8:04

גם אם מסלול הריבונות דרך תכנית טראמפ נחסם, היישובים ביו"ש ובבקעה ימשיכו להתפתח. הגיע הזמן שתתקבל ההחלטה שאת המהלך הזה אנחנו עושים בכוחות עצמנו

-

(בוודיאו: נתניהו נפגש עם שליח טראמפ: "נמשיך לעבוד על הריבונות בימים הקרובים". יוני)

רכבת הריבונות שדהרה פה ימים ארוכים קדימה נבלמה ועומדת במקומה. אפשר כבר להגיד בקול שריבונות בחסות אמריקאית לא תתרחש בסבב הזה, וטוב נעשה אם נחשוב על הצעד הבא. השאלה כעת היא האם ניתן לסיפור לגווע לשנים ארוכות או שנעשה מהלך אמיץ.

נדמה כי כל פעם שמדינת ישראל מבקשת לעשות צעד יוצא דופן לטובת ההתיישבות, "עכשיו זה לא הזמן המתאים'". הכלכלה, איראן, בחירות או תירוץ אחר מבקשים לדחות את המהלך ולהשאיר אותו לזמנים נוחים יותר.

לרוב מדובר על טיעונים מגוחכים של אנשים שלא מעוניינים בנוכחות ישראלית גאה ביהודה ובשומרון, לא עכשיו ולא אף פעם. כעת, יש גם את עניין הקורונה, שהוא ללא ספק אירוע יוצא דופן ומאתגר במיוחד - אך ההשלכות של איבוד המומנטום בנוגע לריבונות יהיו גורליות לעתידה של מדינת ישראל לא פחות ואולי אף יותר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהכרזה על עסקת המאה ב-28 בינואר 2020. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הגיע הזמן שתתקבל ההחלטה שאת המהלך הזה נעשה בכוחות עצמנו. טראמפ ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

אז מה הלאה? התשובה לכך מתחילה קודם כל במילים "החיים עצמם". היישובים ברחבי ההתיישבות ימשיכו להסתער קדימה. הבתים והדירות ימשיכו להיבנות במרץ עם מחזות שטרם נראו כמותם, של מנופים ברחבי יהודה ושומרון ובניינים בעלי קומות ואזורי תעשייה, מרכזי סחר וכבישים שהולכים ומתפתחים. האוכלוסייה ביהודה ובשומרון הלכה וצמחה לפני ותמשיך גם אחרי.

אחרי שזה הובן, צריך לראות מה עושים עם רכבת הריבונות. אומנם היא כבר לא דוהרת קדימה במלוא הקיטור, אבל המשימה העומדת בפנינו היא לוודא שלא שולחים אותה לפירוק וגורסים את החלום לשנים ארוכות קדימה. כל הסיטואציה שהתנהלו מולה בחודשים האחרונים הבהירה בפעם המי-יודע-כמה שאם ישראל לא תקבל החלטה על גורלה, שום ממשל אמריקאי לא יקבל אותה בשבילה. היה רצון לעבוד עם הממשל האמריקאי האוהד ביותר לישראל אי פעם ולעשות את הדברים בהסכמה, אך המסלול הזה נחסם. האופציה שמנגד היא לא ויתור על חלום הריבונות.

עוד בוואלה!

ירדן: אם ישראל תספח, מדינה דו-לאומית היא פתרון אפשרי

לכתבה המלאה
ההתנחלות הר קדומים בצפון השומרון ב-25 בפברואר 2020. רויטרס
היישובים ברחבי ההתיישבות ימשיכו להסתער קדימה. הר קדומים בצפון השומרון/רויטרס

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כ חיים כץ, הגישו הצעת חוק לריבונות ישראלית על יישובי יהודה ושומרון ובקעת הירדן ללא כל מחויבות מנגד, אבל ניסיון העבר מהצעות דומות מוכיח כי גם מכאן לא תצמח הישועה, לצערנו הרב. לא בלי החלטה שמגיעה מלמעלה.

הגיע הזמן שתתקבל ההחלטה שאת המהלך הזה אנחנו עושים בכוחות עצמנו. לא ירדן, לא מדינות ערב, לא האיחוד האירופי ולא הפלסטינים. לומר שאנו מכריזים בזאת על החלת ריבונותה של מדינת ישראל בשטחי יהודה ושומרון, בבקעת הירדן כולה, בגוש עציון ובמעלה אדומים. אם לא נעשה זאת כעת, נראה כי אין לנו אמונה בצדקת דרכנו. אין לנו אמונה בהבטחה ההיסטורית שניתנה לנו על הארץ הזאת. רכבת הריבונות מחכה לנהג קטר ישראלי אמיץ, שייקח אותה ליעדה הסופי.

שי אלון הוא ראש מועצת בית אל וחבר הנהלת מועצת יש"ע

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully