וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום ה"פייק מנהיג" של זילבר: הנציב דורש ממנדלבליט לטפל ב"אירוע החמור"

עודכן לאחרונה: 17.11.2020 / 17:26

נציב שירות המדינה פנה ליועמ"ש בעקבות הביקורת שמתחה המשנה לו על הממשלה בנושא מינויי הבכירים. הוא ציין כי "היא נהגה באופן דומה בעבר ואף קיבלה הערה על כך, יש לטפל בנושא בהתאם". מנדלבליט: אשמע את התייחסות זילבר ואחליט כיצד להידרש לפנייה

בווידאו: המשנה ליועמ"ש במתקפה חריפה על המנהיגים בישראל/מערכת וואלה! NEWS

נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ יצא היום (שלישי) נגד הביקורת שמתחה המשנה ליועמ"ש דינה זילבר בתחילת השבוע על הממשלה בנושא מינויי הבכירים, ואמר כי זהו אירוע חמור. בפנייתו ליועמ"ש אביחי מנדלבליט הדגיש את "החומרה הרבה בה הוא רואה את הדברים", וציין כי "זילבר נהגה באופן דומה בעבר ואף קיבלה הערה על כך". הוא ביקש ממנדלבליט "לטפל בנושא בהתאם לחומרתו ולאירועי העבר".

בתגובה להודעת נציב שירות המדינה, מנדלבליט אמר כי ישמע את התייחסותה של זילבר לדברים. ובהמשך לכך, יחליט כיצד להידרש לפניית הרשקוביץ ולפניות נוספות בנושא.

דינה זילבר בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
"נהגה באופן דומה בעבר ואף קיבלה הערה על כך". זילבר/ניב אהרונסון

בנאום החריף שנשאה זילבר, שצפויה לסיים את תפקידה בחודש הבא, היא תקפה את התנהלות הממשלה. ‏"עשרות מינויי בכירים מוקפאים. מי עוצר את המדינה מלמנות פרקליט מדינה, מפכ"ל, חשכ"ל, ממונה על התקציבים ועוד שורה ארוכה של תפקידים מקצועיים? שום בית משפט או פקידות לא מונעים את המינויים הללו. מצד שני, כיוונים שתורמים לייעול המשילות לא מדוברים", אמרה במסגרת דיון של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הוסיפה כי ‏"לפעמים, כדי לא להודות בהיעדר מנהיגות, מפעילים את הוונטילטור המפזר את האשמה לכל עבר. מייצרים מציאות מדומיינת של פרקליטות שבתוך הפרקליטות, או של פקידים חורשי רע המתכננים הפיכה שלטונית. תרבות של חיפוש אשמים במקום נטילת אחריות".

"בגדי המלך החדשים בשנים האחרונות הם שיח המשילות", המשיכה זילבר בדבריה. "המשילות עליה לא מפסיקים לדבר בשנים האחרונות היא מחוז חפץ וירטואלי, פאטה מורגנה, כמו נווה מדבר מדומיין לצמאים ומוכי חום במדבר, החיסון החברתי לכל החוליים שלנו, כך היא מתרחקת והולכת".

עוד בוואלה!

בג"ץ לנתניהו: נמק מדוע אינך מחוייב להסכם ניגוד העניינים שגיבש היועמ"ש

לכתבה המלאה
פורטרט נציב שרות המדינה, דניאל הרשקוביץ. חיים צח, לע"מ, אתר רשמי
ביקש ממנדלבליט לטפל בהתבטאויותיה של זילבר. הרשקוביץ/אתר רשמי, חיים צח, לע"מ

"'הפטריוטיות היא מפלטו של הנבל', אמר סמואל גונסון בחיבורו 'הפטריוט', ושיח המשילות הוא לפעמים מפלטו של הפייק מנהיג", הוסיפה זילבר. "ג'ונסון תיאר את הפוליטיקאי הפטריוט כאדם ש'פעילותו הציבורית נובעת ממניע אחד - אהבתו לארצו, שאין בליבו לא תקווה ולא פחד ביחס לעצמו, ואין בו לא אהדה ולא סלידה אלא באשר לטובת הכלל', מי שיודע לקיים את אהבתו למולדתו במעשים של ממש".

"המשילות היא אותה כסות מרהיבה שאמורה להיטוות ממיטב הבדים ועל ידי מיטב החייטים, ולאפשר לשלוט ולקדם מדיניות, לו רק לא יפריעו לכך השופטים או היועצים המשפטיים, או נערי האוצר, או אנשי הדיפ סטייט, או התקשורת המוטה והמגויסת, או האקדמיה האנטי-פטריוטיות או עולם התרבות האליטיסטי המנותק שחי על חשבוננו ורק מוציא דיבתנו בעולם", הוסיפה המשנה ליועמ"ש.

"לפעמים, אפילו הכנסת או ועדה בכנסת, אם איננה מגשימה את ציפיית ה'העתק-הדבק' של המונח בפניה ומעיזה להרהר, לדון ואפילו לשנות בו משהו ובכך למלא את תפקידה לביקורת פרלמנטרית, תיחרך באש המשילות הקדושה", אמרה.

זילבר הבהירה כי אמנם משילות היא חלק חיוני והכרחי בדמוקרטיה, אבל גם הדמוקרטיה היא חלק ממשילות בריאה. "יש לייחד תשומת לב והעמקה למונח 'משילות' בפני עצמו ולרכיביו. משילות היא בראש ובראשונה מנהיגות, שרטוט חזון, התוויית כיוון, הצבת יעדים, יצירת הסכמה לאומית רחבה סביב המהלכים הנדרשים, הבטחת אמון הציבור בשלטון, פעולה לטובת האזרחים ולא רק לטובת הבטחת השלטון, לפעול לטובת כלל אזרחי המדינה, גם אלה שלא בחרו בשלטון".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
נזף בזילבר כבר לפני כשנתיים. מנדלבליט/ראובן קסטרו

כפי שהזכיר נציב שירות המדינה, זילבר התבטאה בעבר באופן שעורר ביקורת חריפה נגדה. לפני כשנתיים, במסגרת הדיונים בוועדת החינוך של הכנסת על חוק "נאמנות בתרבות", היא יצאה נגד ההנהגה. לאחר שסיימה להציג את עמדת היועמ"ש, לפיה החוק מעורר קשיים משפטיים משמעותיים אך אין מניעה חוקתית לקדמו, ביקשה להוסיף כמה דברים בשמה היא.

"הארץ שינתה את פניה", אמרה אז בדיון. "הימים אינם פשוטים והם מביאים איתם לא רק חוקים חדשים, אלא גם מילים חדשות. משילות. נאמנות. התגברות. שיח לעומתי, פוצע. מצלק את הרקמה החברתית המשותפת, מסמן ומתייג. מי לנו, מי לצרינו. ואם יש מי שנאמן, אז יש גם מי שבוגד? גיס חמישי? הבו לנו יועמ"שים צייתנים, אומנים מסורסים, תקשורת מרוסנת, עם ממושמע, מחונך שחשיבתו אחידה".

מנדלבליט נזף בה בשל דבריה, ואמר כי זו התבטאות חריגה. "החלטתי להעיר לך בגין ההתבטאות האמורה, אותה אני רואה בחומרה, שכן זו חרגה לעמדתי באופן ממשי ממרחב ההתבטאות המקובל והראוי ליועץ משפטי בשירות הציבורי", כתב אז מנדלבליט לזילבר. "אני מצפה ממך לנהוג בשיקול דעת להבא ולהימנע מהתבטאויות דומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully