וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ לנתניהו: נמק מדוע אינך מחוייב להסכם ניגוד העניינים שגיבש היועמ"ש

17.11.2020 / 11:26

הדרישה להעברת הנימוק הובאה במסגרת צו על תנאי. בנוסף, בג"ץ חייב נתניהו וגנץ לספק "דדליין" ולהסביר מדוע לא ישלימו עד אז את כלל המינויים הבכירים הדורשים את אישור הממשלה ונותרו תקועים

בווידאו: דיון בבקשת סנגורי נתניהו לקבל חומרי חקירה נוספים/צילום: רוני כנפו

בג"ץ הוציא היום (שלישי) צו על תנאי המורה לראש הממשלה בנימין נתניהו לנמק מדוע הסדר ניגוד העניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אינו מחייב אותו. בנוסף, נתניהו ושר הביטחון בני גנץ צריכים להציג בפני בג"ץ מועד כלשהו, ולנמק מדוע לא ישלימו עד אליו את כל המינויים הבכירים שזקוקים לאישור הממשלה ותקועים.

מנדלבליט כתב בשבוע שעבר כי למרות טענות ראש הממשלה בנימין נתניהו - הסדר ניגוד העניינים שנערך לו מחייב אותו על כל חלקיו. זאת, במסגרת תשובתו לבג"ץ בעתירות הנוגעות להסדר ולאור העמדה שהגיש נתניהו ביום חמישי האחרון, בה כפר בסמכותו של היועץ לגבש עבורו הסדר ניגוד עניינים, ואף התנגד לחלק מסעיפי ההסדר שגיבש היועץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון על "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי",19 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
יידרש לנמק. נתניהו/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

נתניהו טען בתשובתו לבג"ץ כי הוא מסכים וולנטרית לקבל עליו חלק מהמגבלות שנקבעו בהסדר. כעת משיב היועץ המשפטי לממשלה כי חוות דעתו היא מחייבת "ואינה בגדר המלצה בלבד". עוד נכתב בחוות הדעת כי "תחולת המגבלות הנגזרות מחוות דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים, אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין על ידי היועמ"ש".

בג"ץ ידון ביום חמישי הקרוב בעתירות שהוגשו בנושא על ידי התנועה לאיכות השלטון וקבוצת מבצר הדמוקרטיה. בעמדת היועמ"ש צויין עוד כי עמדת נתניהו סותרת עמדות שמסר לפני כמה חודשים לבג"ץ במסגרת העתירות נגד ההסכם הקואליציוני. כך למשל, נאמר אז בתגובת נתניהו כי "ככל שיתעורר חשש לניגוד עניינים ספציפי ביחס למשפטו של המשיב (נתניהו), הרי שהוא יפעל בהתאם להסדר ניגוד עניינים, כפי שפעל עד היום".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
"חוות הדעת אינה בגד המלצה בלבד". מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתנועה לאיכות השלטון בירכו על החלטת בג"ץ ומסרו כי "גם אם מעט באיחור, בית המשפט הנכבד מבין שראש ממשלה עם כתבי אישום לא יכול לנהל את המדינה כאילו לא קרה דבר, ובפרט כאשר מדובר בראש ממשלה ששיקר לבית המשפט כשהצהיר כי יחתום על הסדר ניגוד עניינים וכעת מסרב לעשות זאת".

בקבוצת מבצר הדמוקרטיה, שעתרה לבג"ץ באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, גם כן הביעו סיפוק מההחלטה: "בג"ץ הכיר בחשיבות העתירה, והתקדם צעד משמעותי לעבר החלת הסדר מחייב של ניגוד עניינים על נתניהו", כתבו. הם הוסיפו כי "בג"ץ היה קשוב במיוחד לטיעון שהעלינו, ולפיו יש להוציא לפועל לאלתר את המינויים הבכירים במערכת אכיפת החוק - תוך הרחקת הנאשם מכל מעורבות בהם".

במבצר הדמוקרטיה המשיכו וכתבו כי הם גם "שבעי רצון מכך שבג"ץ הביע ספק גדול לגבי מעורבותו של השר אוחנה - זרועו הארוכה של נתניהו - במינוי המפכ"ל הבא. כעת, יש להבטיח כי המינויים אכן יוצאים אל הפועל ללא מעורבות נתניהו או אנשיו, וכי ראש הממשלה לא יורשה להוסיף ולכהן אלא אם יהיה כפוף להסדר ניגוד עניינים מחייב, מקיף ומחמיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully