וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה ליועמ"ש נגד הממשלה: "שיח המשילות הוא מפלטו של הפייק מנהיג"

15.11.2020 / 18:24

דינה זילבר מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בנושא העיכוב במינויי הבכירים. לדבריה, "משילות היא חלק חיוני והכרחי בדמוקרטיה, ובראש ובראשונה היא מנהיגות". זילבר רמזה בנאומה לנתניהו והוסיפה: "מפזרים את האשמה כדי לא להודות בהיעדר הנהגה"

בווידאו: המשנה ליועמ"ש במתקפה חריפה על המנהיגים בישראל/מערכת וואלה! NEWS

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר נשאה הערב (ראשון) נאום חריף, במסגרת דיון של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בו תקפה את התנהלות הממשלה בנושא מינויי הבכירים. ‏"עשרות מינויי בכירים מוקפאים. מי עוצר את המדינה מלמנות פרקליט מדינה, מפכ"ל, חשכ"ל, ממונה על התקציבים ועוד שורה ארוכה של תפקידים מקצועיים? שום בית משפט או פקידות לא מונעים את המינויים הללו. מצד שני, כיוונים שתורמים לייעול המשילות לא מדוברים", אמרה זילבר.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הוסיפה כי ‏"לפעמים, כדי לא להודות בהיעדר מנהיגות, מפעילים את הוונטילטור המפזר את האשמה לכל עבר. מייצרים מציאות מדומיינת של פרקליטות שבתוך הפרקליטות, או של פקידים חורשי רע המתכננים הפיכה שלטונית. תרבות של חיפוש אשמים במקום נטילת אחריות".

"בגדי המלך החדשים בשנים האחרונות הם שיח המשילות", המשיכה זילבר בדבריה. "המשילות עליה לא מפסיקים לדבר בשנים האחרונות היא מחוז חפץ וירטואלי, פאטה מורגנה, כמו נווה מדבר מדומיין לצמאים ומוכי חום במדבר, החיסון החברתי לכל החוליים שלנו, כך היא מתרחקת והולכת".

דינה זילבר בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
‏"עשרות מינויי בכירים מוקפאים". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר/ניב אהרונסון

"'הפטריוטיות היא מפלטו של הנבל', אמר סמואל גונסון בחיבורו 'הפטריוט', ושיח המשילות הוא לפעמים מפלטו של הפייק מנהיג", הוסיפה זילבר. "ג'ונסון תיאר את הפוליטיקאי הפטריוט כאדם ש'פעילותו הציבורית נובעת ממניע אחד - אהבתו לארצו, שאין בליבו לא תקווה ולא פחד ביחס לעצמו, ואין בו לא אהדה ולא סלידה אלא באשר לטובת הכלל', מי שיודע לקיים את אהבתו למולדתו במעשים של ממש".

"המשילות היא אותה כסות מרהיבה שאמורה להיטוות ממיטב הבדים ועל ידי מיטב החייטים, ולאפשר לשלוט ולקדם מדיניות, לו רק לא יפריעו לכך השופטים או היועצים המשפטיים, או נערי האוצר, או אנשי הדיפ סטייט, או התקשורת המוטה והמגויסת, או האקדמיה האנטי-פטריוטיות או עולם התרבות האליטיסטי המנותק שחי על חשבוננו ורק מוציא דיבתנו בעולם", הוסיפה המשנה ליועמ"ש.

"לפעמים, אפילו הכנסת או ועדה בכסת, אם איננה מגשימה את ציפיית ה'העתק-הדבק' של המונח בפניה ומעיזה להרהר, לדון ואפילו לשנות בו משהו ובכך למלא את תפקידה לביקורת פרלמנטרית, תיחרך באש המשילות הקדושה", הוסיפה.

"משילות היא בראש ובראשונה מנהיגות"

זילבר הבהירה כי אמנם משילות היא חלק חיוני והכרחי בדמוקרטיה, אבל גם הדמוקרטיה היא חלק ממשילות בריאה. "יש לייחד תשומת לב והעמקה למונח 'משילות' בפני עצמו ולרכיביו. משילות היא בראש ובראשונה מנהיגות, שרטוט חזון, התוויית כיוון, הצבת יעדים, יצירת הסכמה לאומית רחבה סביב המהלכים הנדרשים, הבטחת אמון הציבור בשלטון, פעולה לטובת האזרחים ולא רק לטובת הבטחת השלטון, לפעול לטובת כלל אזרחי המדינה, גם אלה שלא בחרו בשלטון".

לפני כחודש וחצי, דחתה זילבר פנייה של קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", שדרשה למנוע מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעסוק במגבלות על הזכות להפגין, בשל ניגוד העניינים שהוא נמצא בו כביכול. היא השיבה כי מכיוון שהפגנות מכוונות בדרך כלל נגד מדיניות הממשלה או מי מהשרים, הרי שניתן לטעון שלכולם יש נגיעה אישית לנושא - אך אין הצדקה לקבוע כי הדרג המיניסטריאלי כולו לא יוכל לעסוק בנושא.

"אכן, קיים קושי מסוים בעיסוק של נבחרי הציבור בנושא, אולם בהינתן העובדה שהממשלה מורכבת ממילא מנבחרי ציבור אין מנוס מהמסקנה שבנסיבות מסוימות - מעורבותה בנושא היא בלתי נמנעת", כתבה זילבר. "מטעם זה, איננו סבורים שניתן לקבוע כי מתקיים ניגוד עניינים טבוע המגביל מניה וביה את מעורבותו של הדרג המיניסטריאלי בהחלטה מסוג זה, או בהליך חקיקה כנטען בפנייתך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully