וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מברכים על ההסכם עם פייזר, אך מזהירים מסימני השאלה סביב החיסון

13.11.2020 / 15:30

אנשי רפואה הסכימו כי ההודעה על ההסכם בנוגע לאספקת חיסונים לקורונה הוא צעד חיובי, אך הזהירו מפערים בנוגע לרמת הבטיחות שלו. מנהל מרכז לניסויים קליניים הזהיר: "יעילותו לטווח ארוך טרם הוכחה, ולא יודעים מה פילוח הגילאים של הנבדקים"

בווידאו: ראש הממשלה מכריז על הסכם לרכישת חיסונים מחברת פייזר/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (שישי) בדבר החתימה על ההסכם עם חברת פייזר לאספקת ארבעה מיליון חיסונים לקורונה החל מחודש ינואר התקבלה בברכה בקרב אנשי רפואה, אולם הספקות לגבי יעילותם עדיין מקננים. חברת פייזר פרסמה השבוע נתוני הצלחה של כ-90% בניסויים שהיא מבצעת בחיסון הקורונה, אך טרם קיבלה את האישור הסופי של מנהל המזון והתרופות האמריקני להפצתו.

לדברי פרופסור יוסי קרקו, מנהל המרכז למחקרים קליניים בהדסה עין כרם, המידע של פייזר עדיין לא התפרסם בספרות המדעית, ושאלות רבות נותרו ללא מענה. "מתוך 40 אלף המשתתפים, חצי קיבלו את החיסון", אמר פרופ' קרקו. "94 נדבקו בקורונה מתוך כל אלו שקיבלו חיסון וחיסון דמה, כביכול מאלו שקיבלו חיסון רק שמונה נדבקו. אם מסתמכים רק על 94 מקרים, צריך להיות מאוד זהירים. צריך לחכות לעוד מספרים", אמר.

הוא הוסיף כי "במחקר נכללו אנשים בקבוצות גיל שונות, אפילו ילדים בני 12, אך אנחנו לא יודעים מה הפילוח הגילי של המתחסנים. אלו חדשות נהדרות, אבל כרגע זה מאוד שיווקי. הנושא השלישי - בדקו את קבוצת הביקורת חודש אחרי שקיבלו את החיסון, אבל אנחנו עדיין לא יודעים מה קורה אחרי כמה חודשים".

מקררים המכילים חיסונים לקורונה במפעל של פייזר, בלגיה. רויטרס
"חדשות נהדרות, אבל כרגע זה מאוד שיווקי". מפעל פייזר בבלגיה/רויטרס

עם זאת, פרופ' קרקו אומר כי על פי החברה, תוצאות הבטיחות טובות. "חשוב שתהיה לנו את האופציה לחיסון של פייזר, אסור להפסיד אף אפשרות. כרגע זה לא ייכנס לרישום מדעי, אלא רק בעוד שנתיים כשייגמר המחקר. פייזר יקבלו אישור מיוחד וזריז בעוד שבועיים כי אנחנו במצב חירום. הקורונה הכניסה אותנו למצב שאין לנו מזור לאנשים שחולים, אפילו שהם לא בקבוצת סיכון. בגלל שאין תרופה, מירב המאמצים צריכים להתרכז בחיסון".

גם ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, הצטרף לברכות על רכישת החיסון לתושבי ישראל. ד"ר פלדמן הזהיר אף הוא כי יש עדיין סימני שאלה משמעותיים אותם יש להבהיר בכל הנוגע ליעילות ובטיחות החיסון לטווח ארוך. "עם כל האופטימיות והתקווה, החיסון עדיין לא כאן, אלא רק הווירוס. מסיכה, ריחוק, מניעת התקהלויות והיגיינה - הם הכלים שיש לנו להילחם בו בשלב זה".

מיכל כהן, החברה בוועדה המייעצת לפרויקטור הקורונה ומנכ"לית קרן רש"י, מזהירה משאננות בהמשך לדיווחים אודות החתימה עם חברת פייזר: "מדובר בחדשות טובות אבל זה לא נגמר - ייקח עוד זמן עד שרוב האוכלוסיה בישראל תוכל לקבל את החיסון. גם בתסריט האופטימי ביותר מצפים לנו עוד חודשים ארוכים עד שהחיסון יגיע לכלל האוכלוסיה בישראל. זו לא גזירת גורל לחיות מסגר לסגר אך בכדי להימנע מסגרים נוספים חייבים להחזיר את אמון הציבור בדרך קבלת ההחלטות".

עוד בוואלה!

מכל העולם מתקשרים: המנכ"ל היהודי של פייזר הפך לאדם המבוקש בתבל

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו על חתימת הסכם לרכישת חיסון לקורונה מפייזר, 13 בנובמבר 2020. ללא, צילום מסך
"מצפים לנו חודשים ארוכים עד שהחיסון יגיע לכלל האוכלוסייה". נתניהו בהכרזה על חתימת ההסכם, היום/צילום מסך, ללא

בדברים שנשא נתניהו הוא אמר כי "עד קבלת החיסונים, יעברו עוד חודשיים. לכן אנו מחויבים לשמור על ההנחיות והכללים עד הגעת החיסונים, ולאחר מכן. אנו נקבל את ההחלטות בזהירות. התחלואה שלנו בין הנמוכות באירופה, זה תודות לאזרחי ישראל. נהיה בין הראשונים בעולם לצאת ממשבר הקורונה. אנו רואים את האור בקצה המנהרה. אנו נמצאים בזה ביחד ונצא מזה ביחד".

החיסון של חברת פייזר, כמו גם החיסון של מודרנה, לא מכיל את הנגיף הפעיל שגורם למחלה אלא עושה שימוש בחלק קטן מהחומר הגנטי שלו, שנקרא mRNA. זו גישה מדעית שפותחה במקור כדי להילחם בסרטן. החיסון גורם למערכת החיסונית לייצר נוגדנים שתוקפים את חלבון הדוקרנים - שבין השאר מעניק לנגיף הקורונה את צורתו הייחודית והמזוהה, אך הוא גם זה שמאפשר לנגיף לחדור לתאי הגוף שהוא תוקף.

לחברות פייזר וביון-טק יש הסכם המוערך ב-1.95 מיליארד דולרים עם הממשל בארצות הברית, שבמסגרתו הן אמורות לספק מאה מיליון מנות חיסון כבר השנה. החברות הגיעו להסכמים גם עם האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה ויפן. כדי לחסוך זמן, החברות החלו לייצר את החיסון עוד לפני שהתבררה מידת יעילותו. פייזר הודיעה כי היא מתכננת לייצר 1.3 מיליארד מנות חיסון בשנת 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully