וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מבטיח: נתחיל לקבל את חיסוני הקורונה בינואר

12.11.2020 / 18:27

ראש הממשלה הודיע כי בשיחה עם מנכ"ל חברת התרופות פייזר, שהכריזה כי החיסון שלה יעיל ב-90%, הם הגיעו להסכמות על הסרת המכשול האחרון בפני חתימת חוזה לאספקת החיסונים לארץ. נקבל את החיסונים כמו המדינות המובילות. זה יתחיל בינואר, וילך ויגדל מחודש לחודש", אמר

בווידאו: רה"מ מעריך שתקבל חיסונים ראשונים לקורונה בינואר/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (חמישי) כי ישראל תתחיל לקבל חיסונים נגד קורונה בינואר 2021. נתניהו טען להתקדמות במגעים להשגת החיסון לאחר שיחה שקיים בנושא עם מנכ"ל חברת התרופות פייזר, אלברט בורלא, ובתום ישיבת קבינט הקורונה.

"דיווחתי היום בקבינט הקורונה ששוחתי אמש בשנית עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא. הסרנו יחד עם היועצים המשפטיים של שני הצדדים את המכשול האחרון בפני חתימת חוזה עם חברת פייזר וישראל, לאספקת חיסונים לישראל", אמר נתניהו.

ראש הממשלה המשיך, "אנחנו נקבל את החיסונים הללו כמו המדינות המובילות בעולם. זה יתחיל בינואר, זה ילך ויגדל מחודש לחודש. ואנחנו פועלים, ואני פועל, להביא חיסונים גם ממקורות אחרים. כמה שיותר - יותר טוב".

ניסוי בחיסון לנגיף הקורונה, 13 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
"נקבל את החיסונים כמו המדינות המובילות בעולם". ניסוי בחיסון קורונה/רויטרס, רויטרס

הצהרת נתניהו הערב מגיעה לאחר שיחה שקיים עם מנכ"ל חברת התרופות אתמול, שפרסמה השבוע נתוני הצלחה של כ-90% בניסויים שהיא מבצעת בחיסון הקורונה. אתמול אמר נתניהו כי מתנהל משא ומתן עם החברה, וכי הוא בטוח כי החוזה מולה יושלם.

הודעתו אמש הגיעה לאחר הערכות של אגף המודיעין של צה"ל שגם החיסון שמפתחת חברת מודרנה האמריקנית לנגיף הקורונה צפוי להגיע ליעילות של כ-90%. תוצאות הביניים של הניסוי צפויות להתפרסם בתקופה הקרובה.

ההערכה מתבססת על העובדה כי החיסון של חברת מודרנה מפותח באותה הטכנולוגיה שבה מפותח החיסון של חברת פייזר. למודרנה יש הסכם עם ישראל לאספקת חיסונים לנגיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במעבדת הקורונה החדשה בנתב"ג, עם שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין, 9 בנובמבר 2020. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"זה יתחיל בינואר, וילך ויגדל מחודש לחודש". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לפי הודעת אמ"ן, ההודעה של חברת פייזר "מעלה את הסבירות ליעילותם של חיסונים נוספים המפותחים בטכנולוגיית mRNA, כמו זה של חברת מודרנה, אשר נמצא גם הוא בשלב שלישי של הניסוי הקליני". כמו כן, הודיעו ברגף המודיעין כי "במידה שתוצאות הביניים של מודרנה יהיו דומות לאלו של פייזר, סביר כי עד סוף 2020 יהיו לפחות שני חיסונים מאושרים לשימוש נגד קורונה, אשר יוחל בהפצתם עם קבלת האישור".

אגף המודיעין מפרט כי 47 חיסונים נמצאים כיום בשלבי ניסוי קליניים שונים. המובילות במרוץ הן החברות פייזר האמריקנית וביון-טק הגרמנית, המפתחות במשותף חיסון המבוסס אף הוא על טכנולוגיית mRNA של חלבון Spike הנמצא בנגיף הקורונה. החיסון ניתן בשתי מנות בהפרש של חודש ביניהן.

ארגון הבריאות העולמי המליץ על רף יעילות של 50% כדי להכריז על ניסוי לחיסון כאפקטיבי - מה שאומר ששיעור ההדבקה בקרב אלו שקיבלו את חיסון הדמה אמור להיות כפול לפחות. עם זאת, סוכנות התרופות האירופית הודיעה כי תהיה מוכנה לשקול אישור של תרופות יעילות פחות.

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בשימוע בקונגרס, 26 בפברואר 2019. AP
שני חיסונים צפויים עד סוף 2020. מנכ"ל פייזר/AP

החיסון של חברת פייזר, כמו גם החיסון של מודרנה, לא מכיל את הנגיף הפעיל שגורם למחלה אלא עושה שימוש בחלק קטן מהחומר הגנטי שלו, שנקרא mRNA. זו גישה מדעית שפותחה במקור כדי להילחם בסרטן. החיסון גורם למערכת החיסונית לייצר נוגדנים שתוקפים את חלבון הדוקרנים - שבין השאר מעניק לנגיף הקורונה את צורתו הייחודית והמזוהה, אך הוא גם זה שמאפשר לנגיף לחדור לתאי הגוף שהוא תוקף.

לחברות פייזר וביון-טק יש הסכם המוערך ב-1.95 מיליארד דולרים עם הממשל בארצות הברית, שבמסגרתו הן אמורות לספק מאה מיליון מנות חיסון כבר השנה. החברות הגיעו להסכמים גם עם האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה ויפן. כדי לחסוך זמן, החברות החלו לייצר את החיסון עוד לפני שהתבררה מידת יעילותו. פייזר הודיעה כי היא מתכננת לייצר 1.3 מיליארד מנות חיסון בשנת 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully