וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיות תוקפת, והמשמעויות עשויות להיות מרחיקות לכת על השלטון בישראל

13.11.2020 / 7:00

החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי נגד חוק "ממשלת החילופים" עשויה להוביל לביטול ראשון של חוק יסוד - ולפיצוץ חסר תקדים בין בית המשפט לכנסת. ביטול או שינוי החוק יביאו ככל הנראה לבחירות, ובקרוב נראה אם השופטים ייכנסו לבונקר, או יסתערו אחרי הנשיאה

בווידאו: בג"ץ דן בעתירות נגד מבנה הממשלה/צילום: לע"מ

לפני שבועיים התראיין נשיא העליון בדימוס אהרן ברק ואמר שלמרות המתקפות על בית המשפט העליון "הוא לא צריך להיכנס לבונקר. יש עליו התקפה, מפגיזים אותו, אבל הוא צריך לעמוד זקוף, להמשיך לתת את פסקי הדין שהיה נותן לולא היו יורים עליו". החלטת בג"ץ אמש (חמישי) להוציא צו על תנאי נגד חוק "ממשלת החילופים", מראה שהנשיאה הנוכחית אסתר חיות שמעה את הדברים, הפנימה, ולא רק שלא נכנסה לבונקר - אלא התחילה לירות ארטילריה כבדה בעצמה.

צו על תנאי הוא הצהרת כוונות של בג"ץ. המשמעות היא שהשופטים שוקלים לבטל את החוק נגדו הוגשה העתירה, וכעת המשיבים - הממשלה, הכנסת, הליכוד וכחול לבן - צריכים לנמק מדוע לא נכון לפסול אותו.

גם הזמן שנתנה חיות להגשת התשובה קצר במיוחד, 21 ימים בלבד. והדבר שחשוב לזכור הוא שהפעם מה שעומד על הפרק הוא לא חוק רגיל, אלא התיקון לחוק יסוד הממשלה שלמעשה מאפשר את קיומה של ממשלת הרוטציה ואת תפקיד ראש הממשלה החליפי.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות במהלך דיון בבג"ץ נגד ממשלת החילופים 27 באוקטובר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"בית המשפט לא צריך להיכנס לבונקר". נשיאת העליון חיות/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בדרך כלל כשבג"ץ פוסל חוק, הוא עושה זאת מכיוון שהוא עומד בסתירה לחוק יסוד. אך מכוח מה ניתן לפסול חוק יסוד? המחנה המשפטי השמרני טוען שאין אפשרות כזו, ושאם בג"ץ יחליט בכל זאת לבטל חוק כזה, זו תהיה חציית קו אדום.

מנגד, נטען כי הכנסת עושה שימוש לא ראוי בכותרת "חוק יסוד", ומותחת את חוק יסוד הממשלה כמו פלסטלינה כדי להתאים אותו למצב פוליטי ספציפי. עוד נטען שלא ראוי לבצע שינוי משטרי כזה, שמשנה את מבנה הממשלה מהיסוד, אחרי שהבוחרים הצביעו ולפני הרכבת הממשלה. זהו, כך נטען, שינוי כללי המשחק באמצע המשחק, וראוי להחיל שינוי כזה רק לאחר הבחירות הבאות.

עוד בוואלה!

במלחמה המוצדקת נגד שורפי המועדון, הפרקליטות מפספסת את אמון הציבור

לכתבה המלאה

אם בג"ץ יחליט לבטל את התיקון לחוק יסוד, המשמעויות צפויות להיות מרחיקות לכת. בתור התחלה, אפשר להעריך שאם הביטול יהיה מיידי, ישראל תלך שוב לבחירות. ועם זאת, בדיוק בשל כך האפשרות שבג"ץ יורה על ביטול כזה נראית לא סבירה.

תשעת השופטים שבהרכב המורחב יוכלו להחליט גם על ביטול "מושהה" של הסעיפים הבעייתיים, או של חלק. כלומר, יתנו לממשלה ולכנסת זמן לגבש פתרון חלופי לממשלת החילופים, כדי להימנע מהכאוס שבביטול מיידי. אפשר להעריך שגם אופציה כזו תביא לבחירות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, ראש הממשלה החליפי בני גנץ במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
ביטול התיקון לחוק יתפרש כחציית קו אדום. נתניהו וגנץ במליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב

השופטים יכולים גם לבחור באופציה שלישית: לקבוע באופן עקרוני שבסמכותם לפסול חוקי יסוד, אך לומר שהמקרה הנוכחי אינו מצדיק זאת. מבחינה משפטית, זו עדיין תהיה רעידת אדמה, ואפשר להניח שמשפטני הימין ימטירו על העליון אש וגופרית.

אבל הציבור, שרובו לא מבין את הדקויות המשפטיות ולא מתרגש מקליטת דוקטרינה משפטית בלי השלכות מיידיות, יראה שהממשלה עדיין קיימת. ואחרי הכול, בג"ץ גם יכול להחליט לדחות את העתירות, כפי שעשו 11 שופטים שדנו בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני. בחודשים הקרובים התמונה תתבהר, ונראה אם השופטים ייכנסו לבונקר, או יסתערו קדימה אחרי חיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully