וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליכוד תוקפים: "בג"ץ מרחיב את התמיכה בשינוי שיטת בחירת השופטים"

יו"ר הכנסת לוין תקף את החלטת בית המשפט העליון להוציא צו על תנאי בדרישה לנמק מדוע אין לבטל את ממשלת החילופים. "התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות", אמר. מנגד, יו"ר מרצ בירך: "גם בית המשפט מבין שמדובר בשינוי שנועד להכשיר דיל פוליטי עקום"

בווידאו: בג"ץ דן בעתירות נגד מבנה הממשלה/צילום: לע"מ

יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) תקף הערב (חמישי) את החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי לממשלה בדרישה שתנמק מדוע לא תבוטל ממשלת החילופים. "בג"ץ בהחלטתו השערורייתית מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד", אמר ח"כ לוין. "התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה".

לדבריו, "כל צעד כזה של בג"ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה". הוא הוסיף כי "לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו".

גם השר המקשר בין הממשלה לכנסת, דודי אמסלם (הליכוד), תקף בחריפות את החלטת בית המשפט. "בבחירות הקרובות לא צריך מפלגות, לא מזכירי קלפי, לא משקיפים ולא מצלמות, בעצם אין ממש צורך במצביעים - כי בישראל קיימת מפלגת על אחת, שקובעת בשבילכם מה מותר ואת מי לבחור", כתב אמסלם בחשבון הטוויטר שלו.

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים יבוצעו". לוין/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

גם חלקים באופוזיציה תקפו את החלטת בג"ץ. ח"כ אופיר סופר (ימינה) אמר כי "האפשרות שבג"ץ יפסול חוק יסוד שחוקק בכנסת ישראל על פי רוב מסוכנת ומהווה מדרון חלקלק בדרך לביטול חוק השבות". הוא הוסיף כי "שופטי בג"ץ דורסים פעם אחר פעם את החלטות נבחרי הציבור, דורסים ברגל גסה את ההחלטות המתקבלות בכנסת ומצפצפים על בחירת העם. רק פסקת ההתגברות יכולה להציל את הדמוקרטיה מהסכנה הזו".

יו"ר סיעת ימינה, איילת שקד, תקפה גם היא את ההחלטה ואמרה כי לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד. עם זאת, היא אמרה כי "חוק ממשלת החליפים, ששוריין ב-70 ח"כים, מגביל את הרוב בכנסת ולא היה צריך להיות מחוקק. בזמן אמת התרעתי על כך, אבל הם המשיכו בשלהם". היא הוסיף כי "יום יבוא והכנסת עצמה תבטל אותו".

עוד בוואלה!

בג"ץ למדינה: "נמקו מדוע לא יבוטל התיקון שמכונן את ממשלת החילופים"

לכתבה המלאה
ח"כ איילת שקד במהלך נאומה במליאת הכנסת 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"יום יבוא והכנסת עצמה תבטל אותו". שקד במליאה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנגד, יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ בירך על החלטת בג"ץ להתערב בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. "משלת נתניהו-גנץ קמה על הסכם מושחת שכולו גניבת בחירות ושיבוש רצון הבוחר", תקף הורוביץ. "החלטת בג"ץ על הרכב מורחב של תשעה שופטים מלמדת כי גם בית המשפט מבין כי מדובר בשינוי המבנה החוקתי בישראל כדי להכשיר דיל פוליטי עקום".

לדבריו, "ההסכם המושחת בין הליכוד לכחול לבן פסול מוסרית, דמוקרטית וחוקית. הסכם החילופים הוא גניבת בחירות ושינוי חוקי המשחק לאחריהן. זאת התוצאה להסכמה של כחול לבן לאפשר לראש ממשלה לכהן תחת כתבי אישום. על בג"ץ להגן על הדמוקרטיה ולפסול את ההסכם הקואליציוני והחוקים שנגזרו ממנו".

דיון ועדת החוקה, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"על בג"ץ להגן על הדמוקרטיה ולפסול את ההסכם". הורוביץ/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

מוקדם יותר, בג"ץ הוציא צו על תנאי שמורה לממשלה לנמק מדוע לא יבוטלו התיקון לחוק יסוד הממשלה שמכונן את ממשלת החילופים, ואת תפקיד ראש הממשלה החליפי. זאת, בהמשך לעתירות שהוגשו נגד התיקון לחוק היסוד, שלמעשה אפשר את הקמת "ממשלת החילופים", יצר את מעמדו של ראש הממשלה החליפי - וסיפק את התשתית להקמת ממשלת הליכוד וכחול לבן.

הצו מורה לממשלה, לכנסת, לליכוד ולכחול לבן לנמק מדוע לא יבוטלו ההוראות בחוק שמצמצמות את סמכות הכנסת להביע אי אמון בממשלה, אלו שדורשות 70 ח"כים כדי לשנות את החוק שמאפשר את ממשלת החילופים, ומדוע לא להחיל רק מהכנסת ה-24 את הוראות החוק שיוצרות את ממשלת החילופים. בנוסף, נקבע כי הדיון בעתירות יועבר להרכב מוחרב של תשעה שופטים. על המשיבים להגיב לצו בתוך 21 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully