וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: "נמקו מדוע לא יבוטל התיקון שמכונן את ממשלת החילופים"

ביהמ"ש הוציא צו על תנאי שמורה לממשלה לנמק מדוע אין לבטל את התיקון לחוק יסוד הממשלה שמאפשר את ממשלת הליכוד וכחול לבן, ואת תפקיד רה"מ החליפי. הצו מורה לממשלה ולמפלגות לנמק מדוע לא יבוטלו ההוראות בחוק שמצמצמות את סמכות הכנסת להביע אי אמון בממשלה

בווידאו: בג"ץ דן בעתירות נגד מבנה הממשלה/צילום: לע"מ

בג"ץ הוציא הערב (חמישי) צו על תנאי שמורה לממשלה לנמק מדוע לא יבוטלו התיקון לחוק יסוד הממשלה שמכונן את ממשלת החילופים, ואת תפקיד ראש הממשלה החליפי. זאת, בהמשך לעתירות שהוגשו נגד התיקון לחוק היסוד, שלמעשה אפשר את הקמת "ממשלת החילופים", יצר את מעמדו של ראש הממשלה החליפי - וסיפק את התשתית להקמת ממשלת הליכוד וכחול לבן.

הצו מורה לממשלה, לכנסת, לליכוד ולכחול לבן לנמק מדוע לא יבוטלו ההוראות בחוק שמצמצמות את סמכות הכנסת להביע אי אמון בממשלה, אלו שדורשות 70 ח"כים כדי לשנות את החוק שמאפשר את ממשלת החילופים, ומדוע לא להחיל רק מהכנסת ה-24 את הוראות החוק שיוצרות את ממשלת החילופים. בנוסף, נקבע כי הדיון בעתירות יועבר להרכב מוחרב של תשעה שופטים. על המשיבים להגיב לצו בתוך 21 יום.

בעבר 11 שופטי בג"ץ דחו עתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין שתי המפלגות, אולם השופטים ציינו אז כי הם דוחים את העתירות נגד ההסכם, ולא נגד החוקים שנובעים מההסכם, שטרם חוקקו אז.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ביטול סעיפים מחוק יסוד הממשלה יהווה תקדים ראוי". נתניהו וגנץ/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ממשמר הדמוקרטיה הישראלית, אחת העותרות בנושא ממשלת החילופים, נמסר כי "החלטת בג"ץ מהערב להוציא צו על תנאי בעתירתנו בנושא חוק ממשלת החילופים, משקפת את עמדת השופטים כי החקיקה המשונה, שנתפרה במיוחד לנסיבות הפוליטיות הספציפיות המשרתות את בנימין נתניהו ובני גנץ - היא מוטלת בספק בשל פגיעתה בעקרונות חוקתיים".

לדבריהם, "ביטול סעיפים מחוק יסוד הממשלה יהווה תקדים ראוי, ומסר מהרשות המחוקקת לכנסת - אסור לפגוע ביסודות השיטה הדמוקרטית, לא בחוקים רגילים ולא בחוקי יסוד".

התנועה לאיכות השלטון, שעתרה גם היא, בירכה על הוצאת הצווים ומסרה כי "אסור ששינוי שיטת המשטר במדינת ישראל יעשה באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום, המנסה להמלט מאימת הדין. על בית המשפט העליון חובה להגן המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל".

באופוזיציה יצאו במתקפה נגד הממשלה לאחר פרסום הצו על ידי בג"ץ. ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר בתגובה לסוגייה כי "אחסוך לכם את הדילמה ו-21 יום: לא צריך". יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, מסר כי "ממשלת נתניהו-גנץ קמה על הסכם מושחת שכולו גניבת בחירות ושיבוש רצון הבוחר".

עוד בוואלה!

העליון דן בעתירות נגד ממשלת גנץ-נתניהו: "למה שלא יהיה גם בג"ץ חליפי?"

לכתבה המלאה
דיון בבג"ץ בנושא ההסכם הקואליציוני 4 במאי 2020. רויטרס
ממתינים לתשובת הממשלה, הכנסת, הליכוד וכחול לבן. שופטי העליון/רויטרס

הורוביץ המשיך, "החלטת בגץ על הרכב מורחב של תשעה שופטים מלמדת כי גם בית המשפט מבין כי מדובר בשינוי המבנה החוקתי בישראל כדי להכשיר דיל פוליטי עקום. ההסכם המושחת בין הליכוד לכחול לבן פסול מוסרית, דמוקרטית וחוקית".

לדבריו, הסכם החילופים הוא גניבת בחירות ושינוי חוקי המשחק. "זאת התוצאה להסכמה של כחול לבן לאפשר לראש ממשלה לכהן תחת כתבי אישום. על בגץ להגן על הדמוקרטיה ולפסול את ההסכם הקואליציוני והחוקים שנגזרו ממנו".

בקואליציה השיבו אש

יו"ר הכנסת, יריב לוין, כינה את המהלך החלטה שערורייתית של בג"ץ, ש"מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד. התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה".

עוד אמר לוין כי "כל צעד כזה של בג"ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה. לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully