וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בארמניה נגד ההסכם עם אזרבייג'ן: "ראש הממשלה בוגד"

פשיניאן סירב לקבל את האולטימטום של המפגינים בבירה ירבאן, שקראו לו להתפטר עד חצות. במסגרת ההסכם, האזרים ישמרו לעצמם את השטחים שכבשו בנגורנו-קרבאך במהלך המלחמה, שהסתיימה אחרי שישה שבועות. המשקיפים הרוסים החלו להתפרס בשטח

בווידאו: המון זועם פרץ למבני ממשל בארמניה לאחר ההכרזה על הפסקת אש בנגורנו/צילום: רויטרס

אלפי בני אדם הפגינו בארמניה אתמול (רביעי) נגד ראש הממשלה ניקול פשיניאן, בעקבות ההסכם להפסקת המלחמה בחבל נגורנו-קרבאך שקיבע את ההישגים הטריטוריאליים של אזרבייג'ן בששת שבועות הלחימה. פשיניאן סירב לקבל את האולטימטום של המפגינים בבירה ירבאן, שקראו לו להתפטר עד חצות וכינו אותו "בוגד", תוך שהם מתעלמים מהמשטר הצבאי שהטילה הממשלה עם תחילת המלחמה בסוף ספטמבר.

בלחץ האופוזיציה, הפרלמנט צפוי לכנס דיון חירום על עתידו הפוליטי של פשיניאן, שעלה לשלטון ב-2018 בעקבות גל של מחאה עממית נגד הממשל הקודם. לפי דיווחים מקומיים, יותר ממאה בני אדם נעצרו ושוחררו בהמשך. ביום שלישי בלילה, הסתערו מפגינים על הפרלמנט בזעם על ההסכם. הם טענו כי ראש הממשלה היה צריך להתייעץ עם האזרחים לפני, והאשימו אותו בהפרת החוקה.

הפגנה בבירת ארמניה נגד ההסכם עם אזרבייג'ן, 11 בנובמבר 2020. רויטרס
התעלמו מהמשטר הצבאי. המפגינים בירבאן, אתמול/רויטרס
הפגנה בבירת ארמניה נגד ההסכם עם אזרבייג'ן, 11 בנובמבר 2020. רויטרס
כוחות משטרה שומרים על מבנה הפרלמנט, אתמול/רויטרס

לפי ההסכם שנחתם בלילה שבין שני לשלישי, האזרים יחזיקו בשטחים שכבשו במובלעת, שנמצאת בשטחם אך נשלטת בפועל בידי ארמנים מאז מלחמה בין המדינות שפרצה בתחילת שנות ה-90. רוסיה, שתיווכה בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר וחתומה אף היא על ההסכם, תשלח כ-2,000 משקיפים לאזור המחלוקת.

היום, הכריז משרד ההגנה של ארמניה על אזור אסור לטיסה בשמי ארמניה ונגורנו-קרבאך, פרט לכלי טיס צבאיים, אחרי שביום שני, הפיל בשוגג צבא אזרבייג'ן מסוק רוסי בשמי ארמניה, והביע פיצויים והתנצלות אחרי ששני אנשי צוות נהרגו.

טורקיה, בעלת בריתה המרכזית של אזרבייג'ן, שנהנתה גם מנשק ישראלי, אמרה כי היא סיכמה עם רוסיה להשתתף ב"כוחות השלום המשותפים" שיפקחו על ההסכם. גורמים רוסיים וטורקיים אמורים להיפגש מחר כדי לדון בהבנות בין המדינות, שהכריעו למעשה את ההגעה להסכם. ארצות הברית וצרפת, שעומדות בראשות "קבוצת מינסק" עם רוסיה, לא היו מעורבות בהסכם האחרון. שלוש הפסקות אש קודמות קרסו בתוך שעות מחתימתן, אך הלחימה נפסקה מאז ההסכם האחרון.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפת הלחימה בנגורנו-קרבאך/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר היום כי דיפלומטים משלושת המדינות צפויים להיפגש בקרוב כדי לדון במצב. למוסקבה יש בסיס צבאי בארמניה וברית הגנה עמה, אך היא סירבה להתערב ישירות בלחימה כל עוד זו לא זלגה לשטחה של ארמניה. שום מדינה בעולם, כולל ארמניה, לא מכירה בעצמאות נגורנו-קרבאך.

אזרבייג'ן הצליחה להשתלט על אזורים הסמוכים למובלעת ההררית, וגם על העיר המרכזית שושה בתוכה. פשיניאן הצדיק את החתימה על ההסכם בכך שהמשך הלחימה עלול להוביל למכות כואבות עוד יותר, וגם מנהיג חבל נגורנו-קרבאך הסכים עם הקביעה הזו. כיבוש העיר שושה, המכונה בפי הארמנים שושי, קירב את הכוחות האזרחיים לבירת החבל סטפנקרט. המשקיפים הרוסים יפקחו על קווי החזית וכן על "מסדרון לצ'ין", המחבר את נגורנו-קרבאך לארמניה.

המלחמה האחרונה הייתה הקטלנית ביותר מאז זו שהחלה את הסכסוך, שהסתיים בהפסקת אש ב-1994 אחרי כ-30 אלף הרוגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully