וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי הוא החשוד בקבלת שוחד

מעצרו של ראש העיר והשר לשעבר הוארך בבימ"ש השלום בראשל"צ ב-6 ימים. מלבדו עוכבו לחקירה 12 בני אדם אחרים, בהם עובדי עירייה. לפי החשד, חלק מהשוחד ניתן בשוברים וקופונים שהיו אמורים להגיע לנזקקים, והלכו לקניית בגדים ומותרות למקורבי החשודים

בווידאו: הארכת מעצר לראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי החשוד בקבלת שוחד/עריכה: טל רזניק

ראש עיריית אור עקיבא, השר לשעבר יעקב אדרי, הוא ראש הרשות החשוד בקבלת שוחד שנעצר היום - כך הותר הערב (שלישי) לפרסום. בנוסף לשוחד, הוא חשוד גם במרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לפשע והלבנת הון. בתום דיון בבית משפט השלום בראשון לציון, מעצרו הוארך בשישה ימים.

מלבד ראש העיר, 12 בני אדם אחרים, בהם עובדי עירייה, עוכבו לחקירה. על פי החשד, הם קידמו מכרזים והיתרים שבאחריות העירייה בתמורה לטובות הנאה. החקירה מתנהלת מזה כשנה על ידי להב 433, בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה מחוז תל אביב, והרשות למימון הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים.

במשטרה טוענים כי מדובר בכמה פרשות, כשעל פי החשד ראש העיר מעורב בכולן. "החשוד שלפניי, בכיר החשודים, הוא זה שעומד לכאורה בראש ההיררכיה העבריינית, בגין סדרת מעשים שבוצעו לאורך תקופה ממושכת", אמר בדיון השופט גיא אבנון.

יעקב אדרי במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשל"צ 10 בנובמבר 2020. -, פלאש 90
יעקב אדרי במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשל"צ, היום/פלאש 90, -

בכיר במשטרה מסר פרטים שעלו מחקירת החשדות לשחיתות באור עקיבא, לפיהם חלק מהשוחד ניתן בשוברים וקופנים שמקנים רכישה של מוצרי יסוד, שהיו אמורים להגיע לנזקקים, והלכו במקום זאת לקניית בגדים ומותרות למי שלא אמור לקבל אותם.

כמו כן, ניתנו טובות הנאה שהצמיחו בהמשך רווחים של מיליונים. בעלי עסקים נתבקשו לממן שוברים ותרומות שנועדו לנזקקים באמצעות עמותה מסוימת, ומשם התרומות הועברו למשוחדים, בין היתר מקורביו של ראש העיר. ההיתרים שניתנו לקבלנים היו בהליך מזורז, וקודמו בצורה אינטנסיבית על ידי ראש העיר. בכיר במשטרה אמר שהראיות מלמדות על מערכת יחסים שוחדית בין ראש העיר למקורבת שהייתה בסוד העניינים בפרשה.

לפי הבכיר, ראש העיר ביצע פעולות עבור המקורבת והלקוחות שלה. הוא הפעיל את סמכויותיו לטובתם, ואישר ג'ובים ומכרזים שהיא ביקשה להתמודד בהם או שהיה לה עניין בהם. ראש העיר הקדיש זמן רב כדי לקדם את ענייניה, לפי דרישתה. "בתקופה שבה לחלק מהאנשים אין מה לאכול, הם לקחו לכיסם שוברים שהם שווי כסף", הוסיף הבכיר במשטרה. בין האנשים שנתנו עדות בפרשה נמצא גם אלי אבוטבול, ראש המועצה לשעבר של זכרון יעקב.

עיריית אור עקיבא, 10 בנובמבר 2020. שלומי גבאי
"לקחו לכיסם שוברים שהם שווי כסף". עיריית אור עקיבא/שלומי גבאי

על פי החשד, תיווכה בשוחד אורלי יחזקאל, יד ימינו של אדרי, תושבת חדרה ופעילת הליכוד שבשנה שעברה התמודדה בפריימריז. בעבר, לצידו של אדרי, יחזקאל שימשה כמנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל והמשרד לשיתוף פעולה אזורי, ראש מטה שר הבריאות, שר הקליטה, המשרד לענייני ירושלים והתפוצות והמשרד לביטחון פנים. היא גם שימשה כיו"ר הדירקטוריון של החברה לפיתוח מזרח ירושלים והמועצה לשידורי כבלים ולוויין ונציגת קרן קיסריה, תפקיד לו השתדל עבורה אדרי נמרצות. גם מעצרה הוארך בשישה ימים. היא חשודה גם בקשירת קשר לפשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך ושימוש בו, גניבה, הלבנת הון ועבירות מס הכנסה.

חוקרי המשטרה הטיחו ביחזקאל כי באחד מהמקרים בהם תיווכה לשוחד, היא פנתה לראש העיר בבקשה שייתן היתר לבעל גלריה להרחבת המקום. במשטרה האשימו כי תמורת ההיתר שנתן ראש העיר לבקשתה, קיבלה יחזקאל מבעל הגלריה תלושי מזון.

בנוסף לכך, הוארך ב-6 ימים גם מעצרו של יורם מאיר, תושב קרית טבעון בן 45. המשטרה חושדת בו במתן שוחד לשם קידום עסק שבניהולו, במספר הזדמנויות ובקבלת דבר במרמה, קשירת קשר לפשע והלבנת הון.

אורלי יחזקאל. שלומי גבאי
התרומות והשוברים נפדו על ידה. יחזקאל/שלומי גבאי

אחד מנותני העדות בפרשה הוא אלי אבוטבול, לשעבר ראש מועצת זיכרון יעקב. אבוטבול בעצמו נחקר ביאח"ה ב-2016, ובסיכומה של החקירה הייתה עמדת המשטרה כי התגבשה תשתית ראייתית כנגדו. הוא התפטר מתפקידו כראש מועצה, התיק הועבר לפרקליטות מחוז חיפה שביולי 2019 סגרה אותו.

אדרי שימש כראש עיריית אור עקיבא משנת 1989 עד שנת 2003, ושוב מאז שנת 2013. בין לבין, הוא כיהן כחבר כנסת במשך עשור מטעם מפלגות הליכוד וקדימה. כמו כן, הוא כיהן כשר הבריאות, שר העלייה והקליטה, השר לפיתוח הנגב והגליל והשר המקשר בין הממשלה לכנסת.

עו"ד ד"ר יחיאל ויינרוט, המייצג את אדרי יחד עם עו"ד מאיר אברהם ממשרדו, אמר לוואלה! NEWS כי "מדובר בחשדות מופרכים שאני צופה שיסתיימו בלא כלום, כפי שהסתיימו גם חקירות קודמות שלו לאורך השנים". לדבריו, "לפי המסתמן, מדובר בגל מעצרים וחקירות שראש העיר הוא חלק ממנו על לא עוול בכפו. האמת תתברר בבית המשפט".

"לא העליתי דבר כזה על דעתי", אמר חבר אופוזיציה במועצת העיר. "יש לו הרבה חולשות בניהול העיר, אבל דווקא בעניין הזה של יושרה לא ראיתי ולא שמעתי שום דבר שיש בו להעלות חשד כזה".

מחר אמורה להתקיים הישיבה החודשית של מועצת העיר, אך ספק אם תתקיים כיוון שלראש העיר אין ממלא מקום. "הוא לבד, זו הבעיה הגדולה שלו. סיעה של שני אנשים במועצה של שלושה עשר", אמר חבר המועצה.

"העיר כמרקחה", אומר בכיר בעיריית אור עקיבא לשעבר, "זה בכל זאת הלם, למרות שהכול בעצם היה צפוי. מופתעים אמנם מכמות וזהות החשודים, אבל מצד שני זה הכל ריחף באוויר תקופה ארוכה".

הבכיר בעירייה סיפר כי "היו דיבורים על התנהלות לא תקינה של עמותה עירונית, היו דיבורים על משכורות לפעילים פוליטיים והיו דיבורים על כל מיני דברים בלתי ברורים בנושאי מכרזים והתנהלות מול ישובים סמוכים, שקיבלו אצלנו יד חופשית לקידום ענייניהם, אבל לא תמצא יותר מדי אנשים שיודעים". לדבריו, "הוא נשאר בעצם לבד. רצה לנהל הכול בעצמו. זה חלק מההתנהלות המוזרה של השנים האחרונות".

סנגוריו של אדרי: "לא עלתה תשתית עובדתית לביסוס העבירות"

עורכי הדין ד"ר יחיאל וינרוט ומאיר אברהם, ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', המייצגים את ראש עיריית אור עקיבא אדרי מסרו כי "בשיחות שקיימנו עם מר אדרי הבוקר ועובר למועד הדיון, לא עלתה כל תשתית עובדתית לביסוס איזו מן העבירות שיוחסו לו".

לדבריהם, "גם בעבר נחקר מר אדרי מספר פעמים על ידי המשטרה, חקירות שהסתיימו בלא כלום, וכך נראה שצפוי לקרות גם בחקירה עליה מדובר כיום. מר אדרי בטוח בניקיון כפיו, ובמהלך הדיון גם התייצב באופן אישי וביקש מבית המשפט שלא להאריך את תוקפו של צו איסור הפרסום על שמו ופרטיו. על רקע זה, התנגדנו לבקשת המשטרה להאריך את המעצר בשמונה ימים, וההארכה הוגבלה לחמישה ימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully