וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לבג"ץ: מתנגד להסדר ניגוד העניינים שפרסם היועמ"ש

5.11.2020 / 23:00

רה"מ השיב כי הוא מסרב להסדר שקבע מנדלבליט בעניין הנושאים בהם לא יוכל לעסוק בשל היותו נאשם בפלילים. בין היתר, טוען נתניהו, כי הסמכות לקבוע ניגוד עניינים אינה נמצאת בידי היועמ"ש, אלא בסמכות מבקר המדינה. הוא אף התנגד להטלת מגבלות על מעורבותו במינוי שופטים

בווידאו: נאומו של דודי אמסלם בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (חמישי) לבג"ץ כי הוא מתנגד לגרסת הסדר ניגוד העניינים שהעביר במהלך השבוע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בעניין הנושאים בהם לא יוכל לעסוק בשל היותו נאשם בפלילים.

במסמך טוען נתניהו כי הסמכות לקביעת ניגוד עניינים מונחת לפתחו של שר, או במקרה זה ראש הממשלה, ולא בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה. "במקרה שבו השר אכן מגיע למסקנה כי מתקיים ניגוד עניינים, חלה עליו חובת הודעה למבקר המדינה (ולא ליועץ המשפטי לממשלה). כלומר, הסמכות בדין לבדיקות ויישומם של הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים ניתנה למבקר המדינה", נכתב.

בתושבת נתניהו, שנמסרה מטעם פרקליטיו, הוא מתייחס לעמדת היועמ"ש בעניין התערבותו במיוני בכירים. בין היתר, נתניהו טוען כי אין מניעה שראש הממשלה יוביל מהלך של פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא מתפקיד ראש התביעה הפלילית. "מדובר בסוגייה עקרונית שאינה קשורה כלל ועיקר להליך הפלילי כנגד ראש הממשלה. אין כל היגיון וכל סיבה למנוע מראש הממשלה ויו"ר תנועת הליכוד את העיסוק בנושא. פגיעה כזו תפגע גם היא בזכויות דמוקרטיות בסיסיות".

לקריאת המסמך המלא

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על ההסכם עם האמירויות, 13 באוגוסט 2020. רויטרס
טוען כי קביעת ניגוד העניינים אינו בסמכות היועמ"ש. נתניהו/רויטרס

על פי ההסדר הסופי שפרסם מנדלבליט, נתניהו לא יוכל לעסוק במינויים במערכת המשפט או אכיפת החוק הנוגעים לבעלי תפקידים שמעורבים בהליך הפלילי שלו, או יכולים להשפיע עליו, דוגמת היועמ"ש, פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, ראש אגף החקירות, וכן מפקדי להב 433 וחוקרי רשות ניירות ערך שהיו מעורבים בחקירותיו וצפויים להעיד במשפטו. זאת בניגוד לטיוטה הראשונה, במסגרתה נאסר על נתניהו לחלוטין כל עיסוק ישיר או עקיף בכל מינוי במשטרה ובמשרד המשפטים.

נתניהו חזר על טענותיו כי לא יתערב במינוי יועץ משפטי לממשלה, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה. פרקליטי ראש הממשלה מסרו כי "והוא מקבל על עצמו את האמור" בחוות הדעת, "למעט ההגבלות הנוגעות לחקיקה, והגבלות הנוגעות לשיטת המינויים", שכן מדובר בנושא שהוא חלק חשוב מההסכם הקואליציוני ומהמחלוקת הפוליטית בכנסת, "והטלת מגבלות על ראש הממשלה בנושא זה תפגע במימוש רצון הבוחר".

באשר להתערבות בהחלטות הוועדה לבחירת שופטים, טען נתניהו כי אין כל סיבה להטיל על ראש הממשלה מגבלות מעבר למגבלות החלות על שרים אחרים בעניין בחירת שופטים לבית המשפט העליון. "למותר לציין כי אם שופט מסוים יסבור כי אינו יכול להשתתף בדיון הנוגע לראש הממשלה משום שמונה בתקופת כהונתו של ראש הממשלה, חזקה עליו שיפסול את עצמו מלדון בעניינו ואין כל מקום להטיל על ראש הממשלה מגבלות בשל חששות כה רחוקים מסוג זה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
דוחה את עמדתו. מנדבליט/ראובן קסטרו

במסמך נכתב כי נתניהו מקבל על עצמו את הנקבע בחוות הדעת בעניין עיסוק בתחום ההגבלות של משרד התקשורת, אך "אין כל מקום להגביל את ראש הממשלה בענייני חקיקה. ההגבלות שחלות על ראש הממשלה בענייני חקיקה הן ההגבלות על פי כללי האתיקה של חברי הכנסת. הגבלות אלו אינן עניין להליך דנן העוסק בהסדר ניגוד העניינים המנהלי".

ההסדר שפרסם היועמ"ש: איסור מעורבות במינויים בבכירים

הנוסח הסופי קובע שעל נתניהו ייאסר לעסוק במינויים לבית המשפט העליון וכן במינויים הנוגעים לבית המשפט המחוזי בירושלים, שכן אלו עלולים להשפיע על השופטים במשפטו. הנוסח הקודם אסר על ראש הממשלה לעסוק בכל עניין הנוגע להחלטות הוועדה לבחירת שופטים.

ההסדר אוסר על נתניהו לעסוק גם בהליכי חקיקה ממשלתיים שיכולים לשנות את העבירות הפליליות בהן הוא מואשם, לשנות את סדרי הדין בעניינו, או כאלו שנוגעים "לתוצאות אפשריות של ההליך הפלילי בעניינו, או על עצם קיומו". בנוסף נאסר עליו לעסוק בנושאים הקשורים לרגולציה של שוק התקשורת, או בהחלט הנוגעות לנאשמים אחרים ב"תיקי האלפים" או לעדים מרכזיים בהם.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן  בוועדה לביקורת המדינה בכנסת 15 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הסמכות ליישומם של הכללים למניעת ניגוד עניינים ניתנה למבקר". אנגלמן/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

זה כמה חודשים ישנה מחלוקת חריפה בין היועמ"ש וראש הממשלה בנוגע להסדר ניגוד העניינים. מנדלבליט הבהיר כמה פעמים ואף הצהיר בפני בית המשפט כי נתניהו אינו מנוע מלכהן במקביל למשפטו הפלילי, כל עוד לא ישתמש במשרתו כדי לנסות להשפיע על ההליך - והדרך להבטיח זאת הייתה הסדר ניגוד עניינים שיבהיר באילו עניינים אסור לו לעסוק.

ראש הממשלה סירב לחתום על טיוטת ההסדר הראשונה והמרחיבה. הוא אף טען כי היועץ המשפטי לממשלה עצמו נמצא בניגוד עניינים, בשל תפקידו כראש התביעה, ולפיכך אין לו סמכות לעסוק בהסדר ניגוד העניינים שלו. במקביל הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ, בדרישה לחייב את נתניהו לחתום על ההסדר.

באוגוסט נערכה פגישה בין סנגורי נתניהו למשנה ליועמ"ש דינה זילבר, שאחראית על תחום ניגוד העניינים, ובהמשך לפגישה נוסחה טיוטה חדשה ומצומצמת יותר, וזו הפכה לנוסח הסופי שפורסם השבוע. בניגוד לניסוח הכללי של הטיוטה הראשונה, הנוסח הסופי מצומצם יותר: במקום למנוע מנתניהו כל עיסוק במערכת המשפט והאכיפה, הוא מתמקד במניעת האפשרות שנתניהו ינסה להשפיע על משפטו.

התנועה לאיכות השלטון לנתניהו: "ניפגש בבג"ץ"

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה לסירובו של נתניהו כי הם יפגשו בבג"ץ. "לפני חצי שנה בלבד עמד נתניהו בבית המשפט והתחייב שיחתום על הסדר ניגוד עניינים. צר לנו לגלות הערב שגם אז היה מדובר בעוד אמירה שלא מתכתבת עם המציאות", מסרו. "לא בכדי הגשנו את העתירה הזו, ואנו נעמוד בבית המשפט על כך שהסדר זה ייחתם".

מטעם קבוצת מבצר הדמוקרטיה, שחבריה עתרו לבג"ץ בדרישה להחיל על נתניהו הסדר ניגוד עניינים, נמסר: "נתניהו מוכיח שוב, כי הוא נחוש לצפצף על שלטון החוק, לכפור ללא ביסוס בסמכותם של שומרי הסף, ולעשות דה-לגיטימציה למוסדות הדמוקרטיים שלנו. בהתנערותו מהסדר ניגוד העניינים שגיבש עבורו היועץ המשפטי לממשלה אחרי משא ומתן ממושך - הסדר מרוכך, שיש בו מספר חורים משמעותיים - נתניהו ממשיך לשחק משחק כפול ומניפולטיבי".

הם הוסיפו כי "נתניהו הרי התחייב בפני בג"ץ במסגרת העתירה הקודמת שהגשנו, כי יכפיף את עצמו להסדר ניגוד עניינים, אך כעת הוא דורש להנות מכל העולמות: גם לכהן כראש ממשלה תחת כתבי אישום, וגם לפעול בלי הסדר ניגוד העניינים. זהו מצב מושחת, בלתי מתקבל על הדעת, המחייב את היועץ המשפטי לממשלה לשקול בכובד ראש את האפשרות להוציא את נתניהו לנבצרות. בדיון שיתקיים בשבוע הבא בבג"ץ בעתירה שהגשנו נעמוד על כך שיש להרחיק את נתניהו מכל מעורבות במערכת המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully