וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך תאילנד על המחאה נגדו: "אני אוהב את כולם, אנחנו ארץ הפשרות"

מאהה וצ'יקאלונגקון התבטא באופן חריג בפני כלי תקשורת זר, כשיצא לברך את תומכיו מחוץ לארמון בבנגקוק. בחודשים האחרונים גבר קולה חסר התקדים של התנועה הפרו-דמוקרטית, שאף מעזה לגעת בטאבו של הארמון. עם זאת, נאמני המלוכה החלו לצאת לרחובות, והחשש מאלימות גובר

בווידאו: הפגנה בבנגקוק להחלפת השלטון והגבלת כוח הארמון/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מלך תאילנד מאהה וצ'יראלונגקון אמר אתמול (ראשון) כי ארצו היא "ארץ הפשרות" בריאון חריג, שבו הצהיר שהוא אוהב את כל אזרחי תאילנד ברקע המחאות בחודשים האחרונים שקראו לרפורמה במלוכה. עד לא מכבר נחשב הנושא לטאבו והמלך היה במעמד של מעין אל.

מלך תאילנד בן ה-68 יושב בקודקוד פירמידת הכוח של המדינה, וריאיונית לתקשורת הם נדירים בשל הפרוטוקולים המכתיבים פורמליות מול בית המלוכה. המלך מוגן מפני ביקורת בזכות חוק דרקוני האוסר על השמצת משפחת המלוכה, שלו יש פרשנות משפטית רחבה. עם זאת, הארמון מתמודד כיום עם אתגרים חסרי תקדים מצד התנועה הפרו-דמוקרטית ההולכת וגדלה. חלק ממנהיגיה של התנועה דורשים רפורמות במשטר, כולל ביטול החוק הדרקוני.

מלך תאילנד מאהה וצ'יראלונגקון והמלכה סותידה מברכים את תומכיהם בארמון הגדול בבנגקוק, תאילנד, 1 בנובמבר 2020. רויטרס
"אנו נחיה נאמנים ונמות נאמנים". המחל וצ'יראלונגקון והמלכה סותידה בארמון בבנגקוק/רויטרס

אתמול יצאו אלפים מתומכי המלך, לבושים בחולצות צהובות, הצבע המלכותי, והמתינו ליד הארמון הגדול כשהם אוחזים בדיוקנותיהם של המלך והמלכה סותידה. כשהמלך התאילנדי יצא כדי לברך את תומכיו, הוא נעצר על ידי כתב ערוץ 4 הבריטי ששאל אותו על המפגינים הקוראים לרפורמה.

"אנחנו אוהבים את כולם באותה מידה", אמר המלך וצ'יאלונגקון. כשנשאל אם יש מקום לפשרות עם מנהיגי המחאה, אמר המלך כי "תאילנד היא ארץ הפשרה". כשעבר בין הקהל, קראו תומכיו "אנו נחיה נאמנים ונמות מאמינים", ו"יחי המלך".

עוד בוואלה!

כבר לא טאבו: המחאה ההיסטורית נגד המלך בתאילנד

לכתבה המלאה
פעילים פרו דומקרטים אוחזים בכרזות של מנהיגי מחאה שנעצרו במהלך מחאה אנטי-ממשלתית באנדרטת הניצחון בבנגקוק, תאילנד 18 באוקטובר 2020. AP
הפעם מתמודדת המלוכה עם אתגרים חסרי תקדים. המונים בהפגנה נגד המלוכה בתאילנד/AP

המלך העשיר כקורח נתמך על ידי האליטות הצבאיות והמיליארדרים בבמלכה, ויש לו השפעה על כל היבט בחברה התאית. הוא מבלה את רוב זמנו בגרמניה, אך הוא שהה בתאילנד בשבועות האחרונים לציון חג בודהיסטי ויום השנה למות אביו.

הביקור מתרחש במקביל להפגנות בלתי פוסקות של פעילים, צעירים בעיקר, שכללו אלפי מפגינים שהגיעו לצמתים העמוסים ביותר בבנגקוק בשבועות האחרונים תוך התחמקות מהמשטרה. התנועה אמנם חסרת מנהיגות רשמית, אך היא מאוחדת בדרישה להדיח את ראש הממשלה פריות צ'אן-אוצ'ה, לשעבר מפקד הצבא שעלה לשלטון לאחר ההפיכה הצבאית של 2014.

ואולם, הקריאות לרפורמה במלוכה גררו תגובה חריפה מהשמרנים במדינה ותומכי המלוכה החלו בקיום עצרות משלהם. "באנו לכאן כדי להראות את נאמנותנו למלך", אמר בין בונלויט, שחקן לשעבר במדינה, שתקף את הדרישות של הסטודנטים.

באופן שנוי במחלוקת, הסטודנטים אף קראו לשקיפות מלאה ביחס לתקציב הארמון, שעליו השתלט המלך בשנת 2018, ולמלך "להישאר מחוץ לפוליטיקה". "זו לא רפורמה, זו הפלת המלוכה", התעקש בין מול העיתונאים מחוץ לארמון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully