וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב חירום בבנגקוק: הממשלה מפרקת את תנועת המחאה נגד המלך

15.10.2020 / 9:39

אחרי 3 חודשים של הפגנות הולכות וגדלות נגד רה"מ והארמון, הוצא צו חירום בעקבות הפרעה לשיירה של המלכה בבירה. נאסר על התקהלויות של יותר מחמישה אנשים, ומנהיגי המחאה נעצרו. "זה כמו הפיכה"

בווידאו: הפרעה לשיירת מלכת תאילנד בעקבותיה הוכרז מצב חירום בבנגקוק/צילום: רויטרס

ממשלת תאילנד אסרה הלילה (חמישי) על קיום הפגנות בבירה בנגקוק ועצרה שלושה מראשי המחאה, אחרי הסלמה בהפגנות נגד המלך מאהה וצ'יראלונגקון ונגד ראש הממשלה פריות צ'אן אוצ'ה.

בתוך חצי שעה מרגע פרסום צווי החירום, שהוצדקו בין היתר בשל הפרעה לשיירה המלכותית, המשטרה פיזרה מפגינים שחנו מחוץ ללשכתו של פריות כדי לדרוש את הדחתו ואת כינונה של חוקה חדשה.

"המצב עכשיו משול להפיכה", אמר טאטיפ רואנגפרפיקיטסרי, אחד ממנהיגי המחאה היחידים שעוד נותרו חופשיים.

המשטרה עצרה יותר מ-20 אנשים שלטענתה סירבו לשתף פעולה עם השוטרים שפינו את מתחם המחאה ליד לשכת ראש הממשלה. בין העצורים היו שניים ממנהיגי המחאה נגד הארמון הבולטים ביותר. מנהיג שלישי נעצר לאחר מכן.

מפגינים מפריעים לשיירה של מלכת תאילנד בבירה בנגקוק במהלך מחאה נגד הארמון, 14 באוקטובר 2020. רויטרס
נאסר על פרסום ידיעות "הפוגעות" בביטחון. מפגינים מפריעים לשיירת המלכה, אתמול/רויטרס

המחאה הנמשכת שלושה חודשים הייתה ברובה שלווה, ואתמול עשרות אלפים צעדו בבירה. עם זאת, בתקרית אחת, המשטרה הדפה מפגינים שהפריעו לשיירה של המלכה סותידה.

זה שימש את הממשלה להפעלת אמצעי חירום האוסרים על התקהלויות של חמישה אנשים או יותר. בנוסף לכך, נאסר לפרסם ברשת מידע "העלול ליצור פחד" או "להשפיע על הביטחון הלאומי".

"יש צורך קיצוני לנקוט אמצעי חירום כדי לשים קץ למצב הזה בצורה יעילה ומהירה ולשמור על השלום והסדר", מסרה הממשלה בהחלטתה.

סיבות אחרות שהוזכרו היו הנזק הכלכלי שגרמו ההפגנות והחשש מהתפשטות נגיף הקורונה, אף שבמשך ארבעת החודשים האחרונים דווח על מקרה אחד בלבד של הדבקה מקומית.

"מה שקרה היום דוחף את תאילנד לנקודת שבירה", אמר ת'נת'ורן ג'ואנגרונגרואנגקיט, שמפלגתו "קדימה לעתיד" פורקה בתחילת השנה בהחלטה שליבתה את ההפגנות נגד הממשלה. "הממשלה חייבת לשחרר את המפגינים ולשים קץ לצו החירום". המפגינים מוחים גם על היעלמותם של גולים תאים במדינות השכנות, אך הממשלה והמשטרה מכחישות קשר לכך.

עוד בוואלה!

מה רע? מלך תאילנד נכנס לבידוד עם 20 פילגשים במלון בגרמניה

לכתבה המלאה
שוטרים ערוכים להפגנה, בנגקוק, תאילנד, 15 באוקטובר 2020. רויטרס
שוטרים פרוסים בבנגקוק לקראת האפשרות לחידוש ההפגנות, היום/רויטרס

המשטרה אמרה כי היא עצרה את מנהיגי המחאה פריט "פינגווין" צ'יווארק ועורך הדין לזכויות אדם ארנון נמפה. ארנון כתב בפייסבוק שהוא אולץ לעלות למסוק בעיר צ'אנג מאי שבצפון המדינה, שם הוא נאשם בהמרדה בשל נאום שנשא באוגוסט.

בהמשך נלקחה למעצר מנהיגת הסטודנטים פניוסאיה "רונג" סית'יג'ירוואטנקול כשהיא על כיסא גלילים, תוך שהיא עושה את מחוות שלוש האצבעות שהפכה לסמל התנועה הפרו-דמוקרטית. היא נעצרה זמן קצר אחרי שקראה לאזרחים להשתתף בהפגנה שאמורה להתקיים בשעה 16:00 למרות צווי החירום. מפגינים אחרים אמרו שהם מתכננים להגיע.

"לא הצלחנו עדיין להשיב את הדמוקרטיה האמיתית", אמר סון פת'ונג, בן 54, פעיל ותיק שעבר עשור של הפגנות נגד הממסד ובעדו לפני שפריות, ראש הממשלה, עלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-2014. "אני אחזור. עלינו להמשיך במאבק גם אם אנחנו מסכנים את חיינו".

אלפים מפגינים בדרישה להגביל את סמכותו של מלך תאילנד מהאה וג'ירלונגקורן. בנגקוק 20 בספטמבר 2020. רויטרס
אלפים מפגינים בדרישה להגביל את סמכותו של מלך תאילנד מהאה וג'ירלונגקורן. בנגקוק 20 בספטמבר 2020/רויטרס

תנועת המחאה דורשת את התפטרות ראש הממשלה, שהיה מנהיג החונטה עד שניצח בבחירות שנויות במחלוקת בשנה שעברה. מתנגדיו אומרים כי אלו זויפו לטובתו, אך הוא טוען שהן היו הוגנות. בנוסף לכך, המפגינים רוצים חוקה חדשה, מאחר שזו הנוכחית מקנה סמכויות רבות לצבא, ולהגביל את סמכות המלך שמחזיק בהון עצום ומפקד על כמה יחידות צבא.

על פי החוק הנוקשה בתאילנד, כל ביקורת על הארמון עלולה לגרור עונש של עד 15 שנות מאסר. עם זאת, ראש הממשלה אמר בתחילת השנה כי המלך ביקש ממנו שלא יאכפו זאת לעת עתה.

"פיזור ההתקהלות היה מאוד הגיוני אחרי שהמפגינים הטרידו את המלכה", כתב בפייסבוק הפוליטיקאי הפרו-מלוכני וורונג דצ'גי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully