וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא טאבו: המחאה ההיסטורית נגד המלך בתאילנד

19.10.2020 / 13:45

מצב החירום לא עצר את אלפי המפגינים הנחושים בבנגקוק ובמחוזות אחרים הדורשים את החלפת השלטון והגבלת כוח הארמון. הרשויות מנסות לצנזר את סיקור המחאה, שמרגיזה את הממסד השמרני. המלך מאהה, שלא זוכה להערצה כמו של אביו ונמצא רוב הזמן בגרמניה: "צריך לאהוב את הארמון"

בווידאו: הפרעה לשיירת מלכת תאילנד בעקבותיה הוכרז מצב חירום בבנגקוק/צילום: רויטרס

ההפגנות נגד הממשלה ממשיכות להתפשט היום (שני) ברחבי תאילנד, ולכלול קריאות חסרות תקדים להגבלת כוחו של הארמון שעד לא מכבר נחשב לטאבו בממלכה.

ראש הממשלה פריות צ'אן-אוצ'ה אמר כי אין כוונה בשלב זה להרחיב את מצב החירום מחוץ לבנגקוק, אף שהפגנות שאותן מובילים סטודנטים כבר התפשטו למחוזות אחרים במדינה. "אני רוצה לבקש מהם כמה דברים - אל תהרסו מבני ממשלה וציבור ואל תגעו במלוכה", אמר פריות למפגינים. עם זאת, המשטרה אמרה כי היא פועלת לצנזר את סיקור ההפגנות בכלי התקשורת.

הממשלה כבר הוציאה צו האוסר על התקהלויות של ארבעה אנשים או יותר בבירה ועל דיווחים הפוגעים בביטחון הלאומי ונתנה למשטרה סמכויות נרחבות יותר. התקנות לא הצליחו לבלום את הפגנות האלפים בחמשת הימים האחרונים. אתמול נרשמו מחאות בלפחות 12 מחוזות מחוץ לבנגקוק.

מפגינים מאירים דרך הטלפונים שלהם במהלך הפגנה בבנגקוק/AP

סגן דובר המשטרה, קיסנה פטרצ'רון, אמר כי המשטרה העבירה פניה לסוכנויות הרלוונטיות לפעול נגד אלו המעבירים "מידע מעוות" שיכול להוביל לאי-שקט ובלבול בחברה. על פי החוק הקיים, נציבות התקשורת והשידור הלאומי ומשרד הדיגיטל מורשים לאסור על שידור או לחסום תכנית ברשת.

בעקבות מצב החירום, גם המשטרה יכולה לעשות זאת. המצב הוכרז ב-15 באוקטובר, יום אחרי שהמפגינים תקפו שיירה מלכותית שעברה בבירה בנגקוק. עד לא מכבר תקרית כזו הייתה בלתי נתפסת במדינה, שבה הארמון מוגן על ידי חוקים נוקשים וזוכה למעמד מקודש.

דובר המשטרה אמרה את הדברים אחרי שדלף עותק של בקשת הצנזורה לרשתות החברתיות. הצו, מ-16 באוקטובר, נחתם על ידי מפקד המשטרה והוא קורא לחסום את הגישה לאתרים "Voice TV", "הכתבים", "הסטנדרט", "פרצ'תאי" ו"הצעירים החופשיים" וכן להסיר את התוכן הקיים בהם. הצו גם דורש לאסור את השידורים של Voice TV.

כל האתרים מעניקים סיקור חי של ההפגנות, וכמה מהם מזדהים עם תנועת המחאה. נכון להיום, אף אחד מהם לא נחסם, אך ספקית טלוויזיה מקומית צנזרה את הדיווחים של תחנות זרות על ההפגנות בתאילנד.

מועדון הכתבים הזרים של תאילנד אמר כי הוא "מודאג עמוקות" מהאיום בצנזור, והוסיף כי היד הקשה שנוקטת הממשלה "עלולה לגרום לזעם ציבורי גדול יותר". במועדון קראו לרשויות לאפשר לעיתונאים "לדווח על התפתחויות חשובות ללא איסורים, השעיות, צנזורה או רדיפה התלויים מעל ראשם".

מלך תאילנד, ראמה ה-10 במהלך טקס לציון מותו של מלך תאילנד השביעי 13 באוקוטובר 2020. AP
מבלה בעיקר בגרמניה. המלך מאהה והמלכה בסיור בבנגקוק/AP

בנוסף לצו החירום האוסר על הפגנות, הרשויות ניסו למנוע התקהלויות דרך סגירת תחנות של אמצעי תחבורה ציבוריים. הן גם הזהירו שהן יפעלו נגד מי שמקדם את ההפגנות ברשתות החברתיות, כולל צילומים של תמונות או דיווחים על השתתפות בהן דרך אפליקציות של הרשתות החברתיות.

למרות זאת, האשטגים הקשורים להפגנות נותרו המחופשים ביותר בטוויטר. המפגינים טוענים שפריות, שהיה מפקד הצבא בעת ההפיכה הצבאית ב-2014 נגד הממשלה, זכה בצורה לא הוגנת בבחירות בשנה שעברה בזכות חוקה פרו-צבאית. המפגינים אומרים כי החוקה שגובשה תחת שלטון צבאי ועברה במשאל עם שאסור היה להפגין נגדו היא לא דמוקרטית.

תנועת המחאה, שסמליה שואבים השראה מסדרות פנטזיה מוכרות כמו הארי פוטר ומשחקי רעב, הפכה לשנויה במחלוקת כשאימצה תכנית לרפורמה במונרכיה ולהגביל את כוחה, כשיש מי שאף קורא לבטלה ולכונן רפובליקה בתאילנד. המונרכיה מוגנת על ידי חוק האוסר על פגיעה בבני משפחת המלוכה ומי שעובר עליו עומד בפני עונש מאסר של עד 15 שנה.

תמיכה מהונג קונג

הנושא עורר את זעם הממסד השמרני בתאילנד, במיוחד את הצבא, שרואה בהגנה על הארמון חלק מחובותיו המרכזיות. ראש הממשלה אמר כי הוא פתוח לקיום דיון מיוחד בפרלמנט על המצב, אך לא ברור מתי הוא עשויה להתקיים.

הארמון לא הגיב ישירות על ההפגנות, אך המלך מאהה וצ'יראלונגקון אמר כי תאילנד זקוקה לאנשים שאוהבים את המדינה ואת המונרכיה. המלך, שלא זוכה להערצה אלוהית כמו זו של אביו שמת ב-2016, והמלכה מבלים את רוב זמנם באירופה ושהותם בתאילנד היא הארוכה ביותר השנה. הם רוב הזמן גרים בגרמניה.

הפגנות סולידריות עם המחאה בתאילנד נערכו במקומות שונים בעולם, כולל בטייוואן, צרפת וארצות הברית. המפגינים אימצו את הטקטיקות של הפעילים הפרו-דמוקרטים בהונג קונג, כשהם מותירים למשטרה לנחש היכן ייערכו ההפגנות. הקשרים בין המפגינים בתאילנד לאלו בהונג קונג גדלו במסגרת "ברית תה החלב", שנקראת כך על שם המשקאות הפופולריים בשני המקומות.

"אי אפשר להרתיע את הנחישות שלהם למען דמוקרטיה בתאילנד", צייץ ג'ושוע וונג, אחד ממנהיגי המחאה בהונג קונג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully