וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות מאיימת בצעדים ארגוניים בעקבות כשלון מתווה ימי בידוד

1.11.2020 / 16:49

ארנון בר דוד שיגר מכתב לרה"מ ולשר האוצר, בו הזהיר מפני אי הסדרת הסוגיה: "המצב כאוטי". הוא הציב אולטימטום של שבוע: "ננקוט בכל האמצעים שעומדים לרשותנו". ההסכמה עם המעסיקים והאוצר נפלה אחרי פיצוץ דיון בנושא. גורם באוצר: "הדרישה לאי ניכוי ימי מחלה - בעייתית"

בווידאו: הדיון בועדת העבודה התפוצץ מבלי שהצביעו על ימי הבידוד/צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שיגר היום (ראשון) מכתב לראש ההממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, ובו הציב אולטימטום של כשבוע להסדרת נושא התשלום עבור עובדים החייבים בימי הבידוד, אחרת ינקוט בצעדים ארגוניים. זאת, כמה ימים לאחר שהמתווה עליו הסכימו נציגי ההסתדרות, האוצר ונציגי המעסיקים נפל, אחרי שיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ (הליכוד), סירב להעלות אותו להצבעה. בכך, תם פרק הזמן שנתן בג"ץ להצגת מתווה כזה - מבלי שאושר הסדר כלשהו. המשמעות היא שכרגע מעסיקים לא חייבים בעלויות עבור ימי בידוד לפי פסיקת בג"ץ.

"לא ייתכן שבמהלכה של מגיפה עולמית נותר ציבור העובדים ללא פתרון לסוגיה כה אקוטית", כתב בר דוד במכתבו. לדבריו, לנושא "השלכה כבדה על ההתנהלות במקומות עבודה ואי ציות הציבור להוראות שמירת הבידוד".

המחלוקת המרכזית בין חיים כץ לנציגי העובדים והמעסיקים היא סביב סוגיית המימון המלא של ימי הבידוד לעסקים הקטנים, לצד הדרישה לא לנכות לעובדים ימי מחלה. בעוד כץ דורש לפטור עסקים קטנים עם פחות מ-23 עובדים ממימון ימי בידוד ומניכוי ימי מחלה לעובדים, באוצר אומרים שהדבר ייצור "שני מעמדות" של עובדים.

הפגנת רשתות ועסקים שבהתאחדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה במחאה על אוזלת היד של הממשלה, ראשון לציון, 1 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
הפגנת רשתות ועסקים שבהתאחדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה בראשון לציון, היום/ראובן קסטרו

"למה שלעובד בעסק קטן לא ינוכו ימי מחלה ולעובד בעסק גדול כן?", אמר גורם באוצר שבקיא בפרטי המשא ומתן.

גורם אחר שלוקח חלק בשיחות בין הצדדים אמר לוואלה! NEWS כי "כרגע מי שנפגע מהמצב הם העובדים". לדבריו, "ההסדר שהגיעו אליו הצדדים הוא הסדר מאוזן שמצד אחד נותן מענה לעובדים, מצד שני מוריד משמעותית את התשלומים שהיו עד עכשיו על המעסיקים ומצד שלישי נותן תמיכה של הממשלה במעסיקים". הוא התריע כי "בכל יום שעובר אלפי עובדים נפגעים כי כל התשלום חל עליהם".

בעקבות נפילת המתווה, קיים חשש כבד שעובדים שאינם מעוניינים לשלם את ימי הבידוד יפרו את ההנחיות ויגיעו למקומות העבודה חולים. "מדובר פשוטו כמשמעו בהפקרת ציבור העובדים לאובדן פרנסה בגין ימי הבידוד בהם מחוייבים", כתב יו"ר ההסתדרות.

באוצר הסכימו עוד קודם לדיון הוועדה לשפות עסקים קטנים של עד עשרה עובדים ב-75% במימון הממשלה במקום 50%.

מכתב ששיגר יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לשר האוצר וראש הממשלה בעקבות נפילת המתווה לתשלום עבור ימי בידוד לעובדים. 01 בנובמבר 2020. ללא, צילום מסך
המכתב ששיגר יו"ר ההסתדרות לשר האוצר וראש הממשלה, היום/צילום מסך, ללא

למרות שעסקים קטנים מוגדרים כעסקים עם פחות מעשרה עובדים, חיים כץ דורש להחשיב ככאלה עסקים עם עד 23 עובדים, משום שהערך הגימטרי של המספר מורכב מחיבור של "חי" (18) ו"חמסה" (חמש), כך לדברי כץ. דרישה נוספת של כץ היא שחברות ממשלתיות שמתחרות בשוק הפרטי עם חברות עסקיות יקבלו שיפוי מהמדינה. דבר שלא קיים במתווה הנוכחי.

אחרי נפילת המתווה בשבוע שעבר, איים ח"כ כץ על נציגי האוצר כי "ממחר כל עובד שיגידו לו להיות בבידוד יבין שהוא לא חייב, כי לא דואגים לו". הוא אף הזהיר מפני מצב העניינים הנוכחי, וגלגל את האחריות לפתח האוצר. "תהיה כאן אנרכיה ואתם תצטרכו להסביר את זה", אמר אז.

לפי הצעת החוק שנפלה - התשלום עבור ימי הבידוד אמור היה להתחלק בין המעסיק, המדינה והעובד. זאת, כשהעובדים נושאים בעלות של היומיים הראשונים, בעוד שהתשלום עבור יתר הימים מתחלק בין המעסיק למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully