וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין פתרון לעובדים ולמעסקים: ועדת העבודה לא הצביעה על מתווה ימי הבידוד

28.10.2020 / 11:18

יו"ר הוועדה חיים כץ פוצץ את הדיון מבלי לקיים הצבעה על הסיכום של נציגי המעסיקים, העובדים והאוצר, בדרישה שהמדינה תשלם עבור כל תקופת הבידוד, וכשהמועד האחרון לאישור המתווה הוא היום. כץ: "תהיה כאן אנרכיה - ואתם תצטרכו להסביר את זה". מעסיקים: "ממחר יהיה גרוע"

בווידאו: הדיון בועדת העבודה התפוצץ מבלי שהצביעו על ימי הבידוד/צילום: ערוץ הכנסת

המתווה של נציגי התעשיינים, ההסתדרות ומשרד האוצר לתשלום עבור עובדים שחייבים בימי בידוד לא הועלה היום (רביעי) להצבעה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. זאת, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד), נעל את הדיון מבלי להעלות את המתווה להצבעה, בשל דרישתו שהמדינה תישא בעלות עבור כלל ימי הבידוד, וכי עסקים קטנים של עד 23 עובדים יוחרגו מההסדר. המועד האחרון שנתן בג"ץ לאישור המתווה חל היום ובעקבות זאת, אין כרגע הסדר לסוגיית התשלום עבור ימי בידוד של עובדים, וההצעה עשויה ליפול ללא מתווה חלופי או ארכה נוספת מבג"ץ.

לפי הצעת החוק, שהייתה אמורה להיות מוגשת לבג"ץ עד היום - התשלום עבור ימי הבידוד אמור להתחלק בין המעסיק, המדינה והעובד. זאת, כשהעובדים נושאים בעלות של היומיים הראשונים, בעוד שהתשלום עבור יתר הימים מתחלק בין המעסיק למדינה.

הדיון בוועדה הסתיים כאמור ללא אישור המתווה שהציעו הממשלה ונציגי המעסיקים והעובדים. המתווה נוצר לאחר שאחר שבית המשפט פסל את ההסדר שהונהג עד כה, לפיו ימי בידוד הוחשבו כימי מחלה "רגילים", וחייב את המדינה, המעסיקים והעובדים להגיע להסדר חלופי.

יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת חיים כץ, בדיון הוועדה. 28 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
פיזר את הדיון מבלי לאשר את הצעת החוק. כץ, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

במהלך הדיון, דרש כץ שהמדינה תישא באופן מלא בעלויות הבידוד, לכל הפחות עבור עסקים קטנים של עד 23 עובדים. לאחר שנציגי משרד האוצר לא נענו לדרישה, פיזר ח"כ חיים כץ את הדיון מבלי לאשר את הצעת החוק.

בנוסף לכך, הוא תקף בחריפות את נציגת האוצר בדיון. "את מייצגת משרד שאין בו רגישות חברתית, קצר רואי, ישבתי איתכם ארבע שנים, עשקתם אנשים, לא כיבדתם הסכמים כתובים, הכוונות שלכם לא טהורות", אמר. "אתם אומרים הכל כדי לשטות בציבור, עשיתם הסדר רע, לא חכם ולא מיטיב".

בתום הדיון, אמר ח"כ כץ לנציגי משרד האוצר כי הם אלו שיישאו באחריות לפיצוץ המתווה. "ממחר כל עובד שיגידו לו להיות בבידוד יבין שהוא לא חייב, כי לא דואגים לו. אם אין לו כסף לאוכל לילדים, הוא ילך לעבודה", תקף. "תהיה כאן אנרכיה ואתם תצטרכו להסביר את זה".

עיקרי המתווה המוצע לתשלום עבור ימי בידוד

  • ימי הבידוד ינוכו מימי המחלה של העובד
  • היומיים הראשונים לבידוד ישולמו על ידי העובד
  • המדינה והמעסיקים יישאו בעלויות הבידוד החל מהיום השלישי
  • עובדים יוכלו לקבל תשלום מלא על בידוד - על חשבון ימי מחלה
  • תשלום מלא עבור יום מחלה יינתן החל מיום הבידוד הרביעי
  • ההסתדרות התחייבה לא להכריז סכסוכי עבודה בנושא
  • מעסיקים ועובדים יוכלו להגיע להסדרים מיטיבים
  • עובדים ללא יתרת ימי מחלה יקבלו עד 70% החזר
  • ההסכמות לא יחולו על עובדים ששבו מנסיעה פרטית לחו"ל

כץ שלח את אנשי האוצר להביא תיקונים לחוק. לדבריו, במידה וההצעה המשופרת תמצא חן בעיניו, הוא יכנס דיון נוסף בנושא. אולם, אם הצעת החוק לא תעלה לדיון במליאה - יפוג המועד האחרון לאישור המתווה, והוא עשוי ליפול או לעלות שוב לבג"ץ לבקשת ארכה.

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, תמך בעמדתו של כץ ותקף את המתווה. "זו עסקה גרועה למשק, לעובדים ולמעסיקים, ניסיון של האוצר לקעקע את כל ההסכמים שהגענו אליהם במשך שנים", מסר. "אני הראשון שנכנס מתחת לאלונקה עם הממשלה, אבל אני לא יכול לקחת את כולה על הגב שלי"

עוד מסר אמיתי, כי "אנחנו מייצגים 85% מהעסקים בישראל ואני לא יכול לקחת את המגזר העסקי למקום של אי ודאות, לא אוותר. המדינה צריכה לשלם את הכל. ממה שבדקתי אין מדינה שלא לקחה על עצמה למעלה מ-85% מעלות הבידוד".

מעסיקים: "ממחר יהיה גרוע"; קו לעובד: "המתווה פוגע בעובדים"

בתגובה לפיצוץ הדיון אמר יו"ר נשיאות המעסיקים, רון תומר כי ההצעה היא הישג גדול וכי אי-אישורה יביא למצב גרוע בהרבה. "הצעת החוק הנדונה כאן היא הישג גדול למעסיקים. בפעם הראשונה אנחנו מורידים מעצמנו שני שלישי מהעלויות", אמר. "ישבנו עם האוצר והצלחנו להוציא הסדר מאוזן שמשקף גם את האחריות שלנו לעובדינו. נלחמנו גם את מלחמתם של העסקים הקטנים ודרשנו להחריג אותם מההסדר ולפטור אותם מתשלום. במידה והחקיקה לא תעבור, ממחר לא יהיה הסדר וזה מצב הרבה יותר גרוע."

מארגון העובדים "קו לעובד" נמסר בתגובה כי המתווה פוגע בעובדים וכי יש למצוא פתרון מוסכם על כל הצדדים ובמהרה. "כידוע, עמדת 'קו לעובד' הינה כי המתווה המוצע פוגע בעובדים - הוא פוגע במכסת ימי המחלה שלהם, ועל אחת כמה וכמה בעובדים מוחלשים ללא ימי מחלה (מצורפת עמדתנו המלאה)", נמסר מטעם הארגון.

עוד אמרו ב"קו לעובד", כי "על המדינה למצוא במהרה פתרון מוסכם על כל הצדדים, שלא יפגע בעובדים ובעסקים הקטנים. כל השתהות בנושא תביא לכך כי עובדים ייפגעו במיידית וייוותרו ללא כל הגנה כלשהי באם עליהם להיכנס לבידוד. השתהות כזו משמעותה כי עובדים יימצאו במלכוד 22 - בריאותם ובריאות הציבור למול שמירה על פרנסתם. חובת המדינה למנוע מהם את המלכוד הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully