וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על התשלום לעובדים בבידוד: המגזר העסקי חזר בו מההסכמות עם המדינה

22.9.2020 / 22:45

לאחר שגובש מתווה שמחלק את התשלומים בין המדינה למעסיקים, במגזר העסקי דורשים שהנטל יושת על המדינה בלבד, כשהתעשיינים שואפים להגיע להסכמות עם האוצר בהקדם. טרם נמצא פיתרון לעובדים שאזלו להם ימי המחלה. יו"ר ההסתדרות: יש אפשרות לתשלום של 70% מהסכום על ימי הבידוד

בווידאו: הצהרת שר האוצר על הפחתת שכר השרים והח"כים/צילום: לע"מ

נציגי המגזר העסקי חזרו בהם מההסכמות במשא ומתן על מתווה תשלום השכר לעובדים הנמצאים בבידוד לאחר שנחשפו לחולה מאומת. במוקד המחלוקת במו"מ, המתקיים בין המעסיקים, התעשיינים, ההסתדרות והמדינה, עומד סירובם של התעשיינים לשלם לעובדים שנגמרו להם ימי המחלה, ודרישת נשיא המגזר העסקי להטלת התשלום על המדינה ולקבלת החזר רטרואקטיבי מהמדינה על סכומים ששולמו בעבר על ימי הבידוד.

עד כה, המעסיקים הם אלה ששילמו על ימי הבידוד. אולם, בג"ץ הורה כי החל מהחודש הבא, שכר על ימי היעדרות של עובד בשל בידוד לא ישולם רק על המעסיק, ושהמדינה תצטרך למצוא פתרון לבעיה, תוך הסכמות יחד עם המעסיקים, התעשיינים וההסתדרות. על הצדדים להודיע על המתווה שגיבשו יחד עד ה-30 בספטמבר לבית המשפט.

על פי הצעת משרד האוצר, היומיים הראשונים של הבידוד יהיו על חשבון העובד, שאר הימים יחולקו בשיעור שווה בין המדינה למעסיק, כשעובד שחוזר מנסיעה פרטית לחו"ל ונכנס לבידוד לא זכאי לתשלום כלל. הצדדים הסכימו שהמעסיק יהיה זכאי להעסיק את העובד בזמן ימי הבידוד.

מרכז קניות ריק בירכא בשל העלייה החמורה בתחלואת נגיף הקורונה בעיר. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
מרכז קניות ריק בירכא/יואב איתיאל

הוויכוח המשמעותי כרגע בין הצדדים נסוב סביב שאלת התשלום לעובדים שימי המחלה שלהם נגמרים במהלך הבידוד. נכון לעכשיו, גם בהסתדרות וגם בקרב התעשיינים יש התנגדות לשלם לעובד אם אין לו ימי מחלה, ובהסתדרות מתנגדים לאפשרות שהעובדים ייכנסו ל-"מינוס" בימי המחלה.

עם זאת, מכשול נוסף עלה במו"מ: לאורך הדיונים נכח בישיבות נשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי, והביע הסכמה למתווה המתגבש - אלא שבעקבות תגובות שקיבל הוא פרסם הודעה לפיה הוא אינו מסכים למתווה, ודורש שהמדינה היא זאת שתצטרך לשאת בכל העלויות, ושאף תספק למעסיקים החזר רטרואקטיבי על סכומים ששולמו על ידם על ימי הבידוד, בסך שלושה מיליארד שקלים.

לעומת זאת, בהתאחדות התעשיינים שואפים להגיע להסכם עם האוצר כמה שיותר מהר ולסכם את נושא החזרי העבר בהמשך, כדי שהמדינה לא תבקש ארכה בהסכמות מול בית המשפט - מה שישמר את המצב שהמעסיקים יצטרכו לשלם על ימי הבידוד. "המעסיקים כבר שילמו 3.3 מיליארד שקלים על ימי הבידוד תוך כדי שהם מנהלים מלחמת הישרדות. אנו פועלים להשגת מתווה הוגן ואחראי שיגן על המעסיקים והעובדים", מסר יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר.

עוד בוואלה!

מנכ"לית משרד האוצר נגד החמרת הסגר: "עלול להביא לנזק בלתי הפיך"

לכתבה המלאה

במכתב ששלח אמיתי, האשים כי נוסח החקיקה שהעביר האוצר יוביל לקריסת המעסיקים. "בחמישי האחרון העביר לנו משרד האוצר נוסח חקיקה, ממנו עולה שבכוונת המדינה לשנות את החוק כך שהמעסיקים במגזר הפרטי, נמשיך לממן בעצמנו את מלוא ימי הבידוד. מדובר בנטל שעד כה נשאו על גבם המעסיקים בסכום של למעלה משלושה מיליארד שקלים והכל ללא מקור תקציבי משום סוג וכפי שקבע בג"ץ גם ללא מקור חוקי משום סוג! חקיקה זו תוביל לקריסת המעסיקים ולאיבוד מקומות עבודה ואין לה שום מקור נורמטיבי או היגיון כלכלי". אמיתי מבהיר כי לא יסכים שהמעסיקים יוסיפו לשאת בנטל התשלום על ימי הבידוד, ודרש מהמדינה פיצויים על הכספים ששולמו עד כה.

בנוסף, הוא מתח ביקורת נוקבת על התאחדות התעשיינים. "באופן לא ברור, נראה כי ארגון מעסיקים, שאינו קשור עם נשיאות המגזר העסקי, בחר לפעול בניגוד לאינטרסים הכלכליים של המעסיקים, בשותפות תמוהה עם האוצר, אשר משמעותה - המשך השתת עלויות ימי הבידוד על המעסיקים, על אף קביעת בג"ץ כאמור ובלא קביעת מנגנוני שיפוי, תחולה ותקופת השיפוי", מסר.

חגי אדרי, סמנכ"ל רגולציה בהתאחדות התעשיינים, הסביר מנגד כי מטרתם היא להגיע להסכמות לטובת המעסיקים והעובדים במשק ולמנוע חקיקה חד צדדית של המדינה שעלולה להשית על המעסיקים את עלות ימי הבידוד. "האלטרנטיבה שלנו היא אחת משתיים: או שהמדינה תקבל ארכה מבית המשפט והמשמעות היא שהמעסיקים ימשיכו לשלם על ימי הבידוד, או שתהיה חקיקה חד צדדית של המדינה שעלולה לחייב את המעסיקים. אנחנו פועלים לקדם פתרון מוסכם ולמנוע צעדים חד צדדיים".

ההסתדרות: "הוויכוח לא במגרש שלנו"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אמר לוואלה! NEWS כי כרגע המעסיקים שנמצאים בינם לבין עצמם בחילוקי דעות מול המדינה יצטרכו להגיע לפתרון. "הוויכוח כרגע הוא בין ארגוני המעסיקים למדינה, ואנחנו לא צד, אנחנו מוכנים עם ההסכמות שלנו, לא היה לנו פשוט לקבל את ההחלטה הזאת. כרגע הם צריכים לסכם". לדבריו, יש גם נוסחה מסתמנת לפתרון עבור עובדים שנגמרו להם ימי המחלה, לפיה ישולמו על ימי הבידוד בין 70% ל-75% מהסכום.

"זאת לא הבעיה, ברגע שיש ויכוח שהוא לא במגרש שלי", הדגיש, "ברגע שיגמר הוויכוח יהיה הסכם שיגיע לחקיקה, אני את הצד שלי נתתי, והם יצטרכו לחוקק חוק, אי אפשר שעובדים יסתובבו פה בלי פתרון, צריך לגלות מנהיגות ואחריות כמו שגיליתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully