וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 תחנות לאורך כ-41 ק"מ: הרכבת הקלה מחיפה לנצרת יוצאת לדרך

30.10.2020 / 22:22

פרויקט "נופית" צפוי לכלול עשרות תחנות בין שתי הערים הגדולות בצפון. הוא צפוי לשרת כמאה אלף נוסעים מדי יום, בין קריית אתא, נוף הגליל והכפרים שבסביבת נצרת. "הרכבת מביאה עמה בשורה לצפון", בירך יו"ר דירקטוריון חוצה ישראל

צילום: נת"ע, ניב אהרונסון, עריכה: ניב מעוז

פרויקט "נופית" - הרכבת הקלה החשמלית בצפון ישראל, יצא לדרך כבר בשבועות הקרובים. הקו שיחבר את חיפה לנצרת, הוא פרויקט תשתיתי גדול ומורכב, הראשון מסוגו בארץ. הוא מנוהל על ידי "חוצה ישראל" כזרוע הביצוע של משרד התחבורה. לדברי המתכננים, הפרויקט יהווה זרז למגמת הפיתוח האורבני של הצפון בשיפור הנגישות למרכזי הערים, ויחבר את מרכזי העסקים, התרבות, המסחר והתיירות כדי לעודד צמיחה כלכלית.

ההחלטה על בניית הרכבת התקבלה בעקבות בדיקה מחודשת של כדאיותה מול אוטובוסי "מטרונית". עלות הפרויקט מוערכת בכשבעה מיליארד שקלים. השבוע פרסמה "חוצה ישראל" את שמות עשר החברות שזכו במכרז לביצוע עבודות בתוואי העירוני והבין-עירוני של הרכבת, במסגרת שלב "אינפרא 1" של הפרויקט.

החברה הודיעה כי העבודות יחלו עוד לפני סוף השנה, ויכללו העתקה וחידוש תשתיות, בניית קירות תמך, עבודות עפר וסלילה. מוקדי העבודה הראשונים יתרכזו בקריית אתא ונוף הגליל, ויכללו עבודות הכשרת שטח עבור מתחם תחזוקה בקריית אתא, והקמת חניוני חנה וסע בערים.

הדמייה הר יונה אוקו. -, אתר רשמי
זרז למגמת הפיתוח האורבני של הצפון. הדמיית תחנת הר יונה בנוף הגליל/אתר רשמי, -

אורכו של קו הרכבת הקלה המתוכנן הוא כ-41 קילומטרים, והוא צפוי לכלול 20 תחנות, בין תחנת מרכזית המפרץ בחיפה, דרך קריית אתא ולאורך כביש 79 סמוך לישובים שפרעם, ריינה, משהד וביר אל-מכסור, ומשם יכנס לנוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת.

תדירות הנסיעה המתוכננת לזמני השיא היא בין ארבע לעשר דקות, והצפי הוא שכמאה אלף נוסעים ישתמשו ברכבת כמדי יום. מהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תגיע למאה קמ"ש, כשזמן הנסיעה הצפוי לחציית הקו הוא כ-50 דקות. מערך ההיסעים החדש ישלב בין טכנולוגיה של רכבת עירונית לרכבת בין עירונית, ובכך יאפשר נסיעה רצופה במקטעים שונים ללא צורך בהחלפת מערכת ההסעה.

עוד בוואלה!

השנה האבודה: ההפסדים במיליונים והעסקים שמתמוטטים בגלל הדחייה ברכבת הקלה

לכתבה המלאה
מקטעי ביצוע של הרכבת הקלה. -, אתר רשמי
20 תחנות לאורך כ-41 ק"מ: מסלול הקו מחיפה לנצרת/אתר רשמי, -

הרכבת דומה לרכבת קלה במאפייניה החיצוניים ובנוחות למשתמש, אך היא מהירה ממנה ומסוגלת לנוע בתנועה משולבת עם רחוב עירוני, וברדיוסים קטנים ואף יכולה לנסוע על תשתית של רכבת כבדה בתנאים מסוימים. כמו כן, היא מסוגלת לנוע בשיפועים גבוהים של עד 8%, ובכך לצמצם את האפקט הסביבתי של בניית התשתית, הנגרם בשל עבודות עפר ובניית גשרים ומנהרות.

מערכת ההפעלה המתוכננת של הרכבת הקלה מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחנות משנה של חברת החשמל, שיספקו את המתח לפעולתה. יו"ר דירקטוריון חוצה ישראל, חוסאם בשארה, רואה פוטנציאל גבוה בפרויקט. "הרכבת מביאה עימה בשורה לאנשי הצפון", אמר. "היא תאפשר חיבור מהיר וישיר בין מטרופולין חיפה והגליל התחתון, ותגדיל משמעותית את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית".

"הגיע הזמן לבטל את החלוקה בן ישראל הראשונה וישראל השנייה - ולחבר את ישראל באמצעות תיקון ועשיית צדק חלוקתי ותחבורתי", חזרה ואמרה השרה מירי רגב כשהתייחסה בין היתר לפרויקט התחבורתי השאפתני. "אני אומרת חד וחלק - לא נוכל להשקיע את כל המשאבים בגוש דן".

הדמייה
הרכבת הקלה. -, אתר רשמי
הדמייה הרכבת הקלה בתוך נתיבי הכביש המהיר/אתר רשמי, -

לדברי השרה, בנוסף ל-60 מיליארד שקלים על רכבות קלות וכ-600 מיליוני שקלים על שבילי האופניים - אופני-דן, שכבר נמצאים בביצוע, ישנם חוסרים תחבורתיים נוספים בפריפריה שדורשים מענה. "למדינה יש מחויבות לפיזור תעסוקה, פיזור אוכלוסייה ומתן כלים תחבורתיים להנגשה וחיבור הפריפריה למרכז הארץ".

היא הוסיפה כי "הרכבת הקלה 'נופית', מחיפה לנצרת, היא חלק מהמהפכה השלמה שמטרתה לחבר את ישראל, לקרב את תושבי הפריפריה ולחזק את המטרופולינים". לדברי רגב, "הרכבת תחזק את היישובים בתוואי ובאזור, תנגיש את מרכזי התעסוקה, תרחיב את אפשרויות ההשכלה והבילוי ותשפר את איכות חיי התושבים".

הדרך מעמק יזרעאל לשרון תתקצר: רכבת העמק תאריך את מסלולה

ברקע הצהרות השרה באה בשורה גם לתושבי עמק יזרעאל: רכבת העמק, המסיימת כיום את מסלולה בעתלית, תמשיך עד לתחנת בנימינה ותקצר את זמן הנסיעה. ראש העיר עפולה אבי אלקבץ, אומר שמשרד התחבורה הודיע לו שהרכבות יתחילו בפעולה במסלול החדש, כבר בעוד שבועיים, לאחר שאנשי המקצוע במשרד התחבורה ביצעו לו פיילוט ממוחשב.

תחנת רכבת העמק בעפולה. -, אתר רשמי
"בשורה גדולה לתושבים". תחנת רכבת העמק בעפולה/אתר רשמי, -

בעפולה בת 60 אלף התושבים, מגלים שביעות רצון מרכבת העמק שהחלה לפעול לפני כ-3 שנים ואלקבץ מודה בשמם כי היא אכן מספקת שירות מצוין לאלה הנוסעים לחיפה. אבל מאז נחנך הקו, מלינים תושביו הנוסעים לאזור השרון כי הם נדרשים לנסוע ב-3 רכבות.

בשנתיים האחרונות, מאז נבחר אלקבץ, הוא הפציר פעם אחר פעם בשרי התחבורה, ישראל כץ בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב, שרכבת העמק תידמה לרכבת כרמיאל. ראש העיר עפולה אומר כי המהלך של רגב, שנעתרה לבקשתו, מהווה בשורה גדולה לתושביו. "זוהי בשורה גדולה לתושבי עפולה בפרט והעמקים בכלל", בירך אלקבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully