וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרחק של 3 ק"מ מהחוף: נפט דלף מצינור של קצא"א מול אשקלון

עודכן לאחרונה: 30.10.2020 / 13:23

לפי המשרד להגנת הסביבה, התגלתה במקום דליפה בשל תקלה באביזר ניתוק החירום בצינור של החברה. בעקבות זאת, משרד הבריאות הנחה להשבית את מתקן ההתפלה בעיר כאמצעי זהירות. קצא"א: "הדליפה הייתה בכמות קטנה והופסקה באופן מידי, האירוע בשלבי סיום"

בווידאו: צילומי אוויר של שמורת עברונה 5 שנים אחרי הזיהום/צילום: עמיר אלוני, עריכה:שאול אדם

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (שישי) כי התרחשה דליפת נפט גולמי מצינור של חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) בים באשקלון, במרחק של שלושה קילומטרים מהחוף. זאת, יומיים בלבד לאחר שהפרקליטות הודיעה לבכירים בקצא"א כי נשקלת העמדתם לדין בשל דליפת הנפט בנחל עברונה ב-2014. משרד הבריאות הנחה להשבית את מתקן ההתפלה בעיר כאמצעי זהירות, והוא ישוב לפעול בהתאם להתפתחות בשטח.

על פי ההודעה, לפנות בוקר התקבלה במשרד להגנת הסביבה התרעה על תקלה במקשר הימי של קצא"א בעיר וחשד לזיהום ים בנפט. צוות המשרד, בהנחיית מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית רני עמיר, הגיע למקום וגילה דליפה מקומית של נפט גולמי קל בכמות משוערת של כמה מ"ר.

דליפת נפט בעקבות תקלה בצינור קצא"א ליד אשקלון. 30 באוקטובר 2020. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
דליפת הנפט מול חופי אשקלון, היום/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

ככל הנראה, הדליפה אירעה בשל תקלה באביזר ניתוק החירום בצינור. צוות קצא"א ביצע איטום לצינור והחל בטיפול בשפך באמצעות ריסוס חומר המיועד לפיזור ולפירוק השמן בים. המשרד להגנת הסביבה מסר כי יבדוק את נסיבות המקרה, ויוודא שקצא"א נוקטת בכל האמצעים למניעת מקרים דומים.

מנכ"לית צלול, מאיה יעקבס, אמרה כי "אם כמות הנפט שדלפה היום באשקלון הייתה נשפכת במפרץ אילת - אפשר היה להגיד שלום לאלמוגי ים סוף". לדבריה, "האירוע הגיע כתזכורת לכך שהמדינה מקדמת תכנית הרסנית לים תיכון ולים סוף, שצפויה להפוך חצי מדינה לצינור נפט, שעה שאינה ערוכה להתמודדות עם אירועי שפך לים ותוך התעלמות בוטה מכך שהזמנים השתנו. אסור לאשר את התכנית של קצא"א שתיצור תנועת מכליות רבה בנפט באילת ובאשקלון".

בארגון "מגמה ירוקה" קראו להפסיק את התלות של ישראל בנפט וגז. "לא נאפשר את הפיכתה של ישראל למדינת שינוע נפט וגז של תאגידי נפט מהמפרץ. בימים אלו קצא"א מקדמת הנחת צינור מזהם נוסף, אליו נתנגד בכל הכוח", אמר אלעד הוכמן, מנכ"ל הארגון. "בזמן שאלפי ישראלים ברחבי הארץ מנקים את חופי ישראל אנו עדים לעוד דליפת נפט קטלנית ומזהמת לחופי אשקלון מצינור של קצא"א. את המחיר אנחנו משלמים תוך סיכון מי השתיה שלנו ממפעל ההתפלה, את המחיר משלמים בעלי החיים הימיים תוך סיכון הסביבה הימית, ואת המחיר משלמים ישראלים בעלויות כלכליות אדירות למשק".

הוכמן דרש מהממשלה להכריז על שמורות טבע ימיות לפי התחייבויות ישראל לאמנת ברצלונה. "בעידן של משבר אקלים החמור ביותר שידעה האנושות חייבים לפעול להפסקת התלות של ישראל בנפט וגז מזהמים", מסר.

דליפת נפט בעקבות תקלה בצינור קצא"א ליד אשקלון. 30 באוקטובר 2020. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
דליפת הנפט מול חופי אשקלון, היום/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

עם זאת, בחברת קצא"א טענו כי מדובר בדליפה מינורית. "במסגרת פעילות תפעולית שוטפת, בשעות הבוקר המוקדמות, התגלתה דליפה מקומית בכמות קטנה מאוד של דלק גולמי לים, במרחק של יותר משלושה ק"מ מחוף אשקלון", נמסר. "על פי התרגולת, הדליפה הופסקה באופן מידי".

עוד לפי קצא"א, "הופעלו צוותי החירום של החברה, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, מצוידים באמצעים מיוחדים הכוללים חומר מנטרל את החומר שדלף ומחזיר את המצב לקדמותו. האירוע מוכל ונשלט ונמצא בשלבי סיום. החברה מתחקרת את האירוע. החברה מחויבת להגנת הסביבה וערוכה לטיפול מיטבי בכל אירוע חריג, כפי שאירע הבוקר".

דליפת נפט בעקבות תקלה בצינור קצא"א ליד אשקלון. 30 באוקטובר 2020. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
צוותי החירום הופעלו. מוקד האירוע, הבוקר/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

האירוע מתרחש כארבעה ימים בלבד אחרי ההודעה כי בכירים בקצא"א יועמדו לדין בכפוף לשימוע בשל אירוע דליפת הנפט בשמורת עברונה ב-2014. בשלישי, המחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים הודיעה לבעלי תפקידים בחברה בעבר ובהווה על העמדתם לדין בכפוף לשימוע בעבירות זיהום מים בנסיבות מחמירות.

על פי החשדות המיוחסים להם, בעלי התפקידים בחברה נושאים באחריות למחדלים שהובילו לאירוע, שנחשב לאחד האסונות האקולוגיים הגדולים בתולדות מדינת ישראל. כתב החשדות מעלה כי הדליפה נגרמה בשל ביצוע לקוי של עבודות להסטת צינור נפט, תוך הפרה של נהלים פנימיים והוראות בטיחות.

אז, בעקבות הדליפה, נפתחה נגד קצא"א (אז - חברת קו צינור אשקלון אילת) חקירה של המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה, בשיתוף משטרת ישראל ורשות הטבע והגנים, שהעלתה חשד לביצוע עבירות סביבתיות של זיהום מים בנסיבות מחמירות לפי חוק המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully