וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ': "עמדת רגב על המטרו - פופוליזם זול"; שרת התחבורה: "תתקדם"

27.10.2020 / 12:38

שרת התחבורה וקודמה בתפקיד החליפו מהלומות בעקבות דרישתה להסיט משאבים מפרויקט המטרו בגוש דן אל הפריפריה. "האמירה משקפת חוסר הבנה", תקף סמוטריץ', ורגב השיבה: "חזק בדיבורים וחלש במעשים". עמדתה עוררה ביקורת רחבה על חוסר קשר בינה לבין המציאות בשטח

צילום: נת"ע ומשרד התחבורה

שרת התחבורה מירי רגב וקודמה בתפקיד ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) התכתשו במהלך הלילה (שלישי), סביב סוגית פרויקט המטרו בגוש דן. בחילופי ציוצים בטוויטר, האשים סמוטריץ' את השרה ב"פופוליזם זול" לאחר שהביעה התנגדות לפרויקט בטענה כי יש להקצות את המשאבים לפריפריה. עמדתה של רגב עוררה התנגדות רחבה, הנוגעת לכך שהתקציב לחלק ניכר מהמיזם יגיע מתושבי האזור בלבד, שהאמירה עומדת בסתירה להבטחות קודמות ושהנושא כלל אינו בתחום אחריותה.

לדבריו של סמוטריץ', תקצוב המטרו אינו מגיע על חשבון הפריפריה, אלא ממכרז שבו מפעיל פרטי מקים את הקו ומקבל זכויות מרווחיו ומהשבחת ערך הקרקע באזורי הביקוש - מודל שאינו קיים במיזמי פיתוח בפריפריה. "האמירה של רגב משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים. וזה מטריד", תקף חבר הכנסת.

סמוטריץ' ורגב בטקס חילופי השרים. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים". רגב וסמוטריץ' בטקס חילופי השרים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

השרה השיבה אש והזכירה לקודמה שבריאיון שהעניק בסיום התפקיד שלו הצהיר שיש לשקול את תכנית המטרו. אך קריאה נוספת של אותו ריאיון מראה כי הוא הציע לבחון חלופות, ולא לבטל הפרויקט כפי שאמרה. לכך הוסיפה רגב: "אם ככה ניהלת את המשרד במשך שמונה חודשים, אין פלא שהוא כבש את המקום הראשון בתלונות הציבור לשנת כהונתך. בקיצור - תתקדם".

בציוץ נוסף, כתבה השרה כי "מדיניות האנטי פריפריה שלו הביאה עלינו את אפליקציות התחבורה הציבורית שהפלו לרעה את הפריפריה באופן ניכר - מהלך שנבלם על ידי תוך עמידה על שוויון לטובת תושבי הצפון והדרום. בנט וסמוטריץ' חזקים בדיבורים וחלשים במעשים".

רגב הסבירה כי הביקורת כלפי המטרו מגיעה מרצון לקדם את הפריפריה, ולהציב את ההשקעה בה במקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי. לטענתה, ההשקעה במטרופולין דן עומדת על 60 מיליארד שקלים, ויש מקום לחשיבה אם נכון להפנות עוד 80 מיליארד לפרויקט מתקציב המדינה, או להסיט את המשאבים לאזורים מבוקשים פחות.

אולם כמה בעיות עולות מדרישתה. ראשית, רק מחצית מתקציב המטרו מגיע מתקציב המדינה, בעוד המחצית השנייה מגיעה מהיטלי השבחה על שיווק נדל"ן ופיתוח הקרקעות בסביבת הקו ומיסוי ייעודי בגוש דן - כך שבחלק גדול מעלות ההקמה של הפרויקט נושאים מי שיעשו בו שימוש. לא ברור כלל אם דבר דומה ייעשה אם יוקם קו הרכבת לאילת אותו היא מציעה.

הבעיה השנייה עם התנגדותה של השרה למיזם היא שהוא כלל לא בתחום אחריותה. הפרויקט מנוהל על ידי אגף התקציבים במשרד האוצר ויבוצע על ידי מטה התשתיות שהקים שר האוצר ישראל כץ עם כניסתו לתפקיד, העוסק בענייני תחבורה.

עניין נוסף עם עם הצהרת השרה אודות חשיבות ההשקעה בפריפריה היא שזו עומדת בסתירה להבטחתה לראש עיריית ראשון לציון. רגב הבטיחה לראש העיר להאריך את הרכבת הקלה עד עירו, ארבעה קילומטרים נוספים, בהשקעה מוערכת של 880 מיליון שקלים.

מטרו תל אביב. -, אתר רשמי
כלל לא מנוהל על ידי משרד התחבורה. פרויקט המטרו בגוש דן, הדמיה/אתר רשמי, -

גם במשרד התחבורה קיבלו את ההתנגדות בהפתעה. הפרויקט אמנם מנוהל על ידי האוצר, אך המשרד מעורב בקידום ותכנון הקו. לדברי גורמים במשרד, השרה מתעלמת מהדרג המקצועי, ולא בפעם הראשונה, והנזק שעשוי להיגרם מעיכוב המטרו יימשך זמן רב לאחר תום כהונתה.

אחרים במשרד התחבורה תהו אם המניעים האמיתיים העומדים מאחורי ההתנגדות הם יריבות פוליטית בין רגב לכץ, שבתקופתו קידם את הפרויקט ומתכוון להמשיך בכך תחת אגף התשתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully