וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק נגד הרכבת בעמק רפאים בי-ם: ביהמ"ש הורה לדון מחדש בתכנית שאושרה

בעקבות עתירה שהגישו המתנגדים לתוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה, החליט ביהמ"ש כי על הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לקיים דיון מחודש, לאחר שתאפשר לוועדה המקומית להביע את עמדתה על התכנית. "נכון היה לאפשר מיצוי הליכים עקב מורכבותה וחשיבותה"

יח"צ - חד פעמי

בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים ביטל היום (ראשון) את ההחלטה לאשר את קו הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים בעיר, וקבע כי על הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לדון בתכנית מחדש - אך רק לאחר שתאפשר לוועדה המקומית להביע את עמדתה. "בנסיבות העניין שלפנינו, למרות שלקידום תכנית הרכבת הקלה חשיבות ברורה, ספק אם מדובר בצורך ציבורי חיוני שלא ניתן היה להמתין בגינו עד לקבלת עמדה מהוועדה המקומית", נכתב בפסק הדין.

תוואי קו הרכבת הכחול, שיחבר בין שכונת רמות בצפון לגילה בדרום, עורר מחלוקת קשה בין תושבי האזור. מול המתנגדים להעברתו בעמק רפאים, שהסבירו כי העבודות יפגעו בהם, התגבשה קבוצה שנאבקה נגד העברתו בפארק המסילה הסמוך, מחשש לפגיעה במקום.

באופן חריג ובשל הרגישות, אישרה תחילה ועדת התכנון את קו הרכבת ללא החלק המתוכנן לעבור בעמק רפאים, והחליטה לבחון את החלופות למקטע זה. לאחר מכן, ואחרי דיון במאות התנגדויות, אישרה הוועדה את העברת הרכבת ברחוב באופן סופי. "התוואי המוצע מייצר חיבור ישיר של דרום-מערב ירושלים אל מרכז העיר, והוא משפר מאוד את רמת השירות של התחבורה הציבורית לאזור זה", נכתב בהודעת הוועדה.

שכונת בית הכרם בירושלים, ליד הרכבת הקלה, 25 במרץ 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
עמק רפאים או פארק המסילה. הרכבת הקלה בשכונת בית הכרם/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בעקבות זאת הגישו כמה תושבים ופעילים עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים, שבה טענו לפגמים חמורים בהליך האישור. בין היתר, טענו העותרים כי התכנית אושרה בוועדה המחוזית מבלי שנידונה לפני כן בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וזאת על אף שראש העירייה הביע נכונות לחוות דעת אובייקטיבית ובדיקה מחודשת של החלופות האפשריות. כמו כן, טענו העותרים כי שיקולים זרים הובילו לאישורה ובחינת החלופות נעשתה "למראית עין".

בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים ובתכנית האב העירונית לתחבורה דחו את הטענות וציינו כי בעבר הוועדה המקומית דנה בתכנית, והביעה תמיכה בה במסגרת התייחסותה לתוואי המלא של הקו הכחול. עוד טענו כי הוועדה המקומית יכלה להשלים את הטיעונים בזמן הדיון בהתנגדויות, וכי ראש העיר לא ביקשה להשהות את הדיונים.

עוד בוואלה!

חרף התנגדות התושבים: הרכבת הקלה תעבור ברחוב עמק רפאים בירושלים

לכתבה המלאה
נוסעים ברכבת הקלה בירושלים, 21 באפריל 2020. אוליביה פיטוסי / פלאש 90, פלאש 90
"התוואי המוצע מייצר חיבור ישיר". נוסעים ברכבת הקלה בי-ם/פלאש 90, אוליביה פיטוסי / פלאש 90

השופט אלי אברבנאל קיבל חלק מהטענות, וקבע כי היו בקשות מצד חברי מועצה לדון בתכנית בוועדה המקומית אך הן זכו להתעלמות. "משהונחה לפני הוועדה המחוזית תשתית ממשית לכך שחברי הוועדה המקומית פועלים להתכנסותה אך הדבר אינו עולה בידיהם, נכון היה לאפשר מיצוי של מהלך זה, זאת במיוחד נוכח חשיבותה של התכנית; מורכבותה הרבה; העניין הרב שמגלים בה תושבי העיר; והחשיבות שראתה הוועדה המחוזית עצמה בקבלת עמדתה המעודכנת של הוועדה המקומית", ציין אברבנאל.

השופט הוסיף כי "הפקדת התכנית ערב הבחירות, כשברקע תרעומת שהביעו 11 חברי מועצת העיר כמה ימים קודם לכן על כך שלא התקיים דיון בוועדה המקומית, עלולה לפגוע במראית פני הדברים ובאמון הציבור".

עו"ד ומתכנן ערים איתמר שחר, ממובילי קבוצת 'רכבת בעמק', התומכת בהעברת הרכבת בעמק רפאים, מסר כי "בכל תולדות מדינת ישראל לא היו 800 מטרים שהושקעו בהם כל כך הרבה משאבים תכנוניים ודיונים של ערכאות שונות, כמו מקטע הרכבת הקלה עמק רפאים. כל גורמי המקצוע האובייקטיביים שבחנו את הנושא תמכו בתוואי עמק רפאים, והתנגדו לכל פגיעה בפארק המסילה", הבהיר. "אנו סמוכים ובטוחים שהוועדה המחוזית, המוסמכת להכריע בעניין, תשוב ותאשרר את החלטותיה להעביר את הקו בעמק רפאים, לטובת כלל תושבי האזור והעיר", הוסיף עו"ד שחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully