וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהדק את האחיזה: לוקשנקו הורה לחזק מיליציה של מתנדבים חמושים

29.10.2020 / 17:32

הרודן הבלארוסי מינה שלושה יועצים ביטחוניים נצים חדשים, אחד מהם שר הפנים שהוחלף על ידי מפקד משטרת מינסק שאחראי למעצר ודיכוי אלפי מפגינים. בנוסף לכך, הוא סגר את הגבולות והורה לחזק יחידות מתנדבים: "לא יודעים איך זה יסתיים". יריבתו הגולה: "סימנים לחולשה"

בווידאו: הפגנה בבלארוס נגד תוצאות הבחירות/צילום: רויטרס

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ערך היום (חמישי) סבב מינויים בצמרת הביטחונית שלו, כשהחליף את שר הפנים ומינה שלושה גורמים נציים לתפקידים חדשים בניסיון לבסס את אחיזתו אחרי כ-12 שבועות של הפגנות המוניות נגדו. כמו כן, הוא הורה על חיזוקה של מיליציית מתנדבים חמושה.

מפקד משטרת מינסק, איוון קוברקוב, מונה לתפקיד שר הפנים החדש אחרי שתחת שרביטו פעלו כוחות הביטחון נגד ההפגנות הגדולות ביותר במדינה. קודמו בתפקיד, יורי קרייב, הוא אחד משלושת היועצים החדשים של לוקשנקו, שזכו גם לתואר "משקיפים" האחראים למחוזות המרכזיים במדינה.

בנוסף לכך, מינסק סגרה חלקית את גבולותיה עם פולין, ליטא, לטביה ואוקראינה בשל מגיפת הקורונה, לטענתה. לוקשנקו איים לסגור את הגבול היבשתי שלו עם מדינות האיחוד האירופי, אך לא מימש זאת עד היום. בליטא, שם גולה מנהיגת האופוזיציה, אמרו כי לא ניתנה התראה על סגירת הגבול.

שלטונו של לוקשנקו נראה יציב יותר אחרי שהקריאה של האופוזיציה לשביתה לאומית לא הצליחה לעצור את הפעילות הכלכלית השבוע. ואולם, סבטלנה טיכ, שטוענת שהיא ניצחה בבחירות וקראה לשביתה, אמרה כי מעשיו האחרונים של הנשיא הם עדות לחולשה. "המשטר משמיד את עצמו. גם סגירת הגבולות וגם המינויים הם סימנים לחולשת כוחו. הוא מקבל החלטות לא עקביות משום שהוא בפאניקה", מסרה בהצהרה.

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו במהלך פגישתו עם שר הפנים במינסק 29 באוקטובר 2020. רויטרס
שלטונו של לוקשנקו נראה יציב יותר. נשיא בלארוס עם שר הפנים החדש במינסק, היום/רויטרס

מאז הבחירות לנשיאות ב-9 באוגוסט, שלטענת האופוזיציה וממשלות המערב זויפו לטובת לוקשנקו, נעצרו יותר מ-16 אלף איש. עם זאת, ההפגנות נמשכות, במיוחד באוניברסיטאות, והשינויים שערך הרודן מצביעים על דאגתו ממשך הזמן הנדרש לו לדיכוי האופוזיציה ועל רצונו להאיץ זאת.

"לוקשנקו לחוץ ומבוהל כי הוא לא מצליח לדכא את ההפגנות. הוא חושב ששינויי אנשי הביטחון יוביל לשינוי. לוקשנקו עדיין מהמר על דיכוי ההפגנות", אמר הפרשן הפוליטי אלכסנדר קלסקובסקי.

שליט בלארוס ב-26 השנים האחרונות, המכונה הרודן האחרון של אירופה, הורה על חיזוקה של יחידות מיליציית המתנדבים החמושה, שכבר קיימת על הנייר אך עד כה לא שיחקה תפקיד במשבר.

שני היועצים החדשים הנוספים הם ולרי וקולצ'יק, שהיה ראש ה-KGB של בלארוס במשך שמונה שנים, וסגן שר הפנים לשעבר אלכסנדר ברסוקוב. ברסוקוב יהיה אחראי על מינסק, וקולצ'יק על ברסט שבגבול פולין וקרייב על גרודנו, שבגבול פולין וליטא.

הדגש על המחוזות הגובלים במדינות החברות בנאט"ו תואם את הטענות החוזרות מצד לוקשנקו על כך שנאט"ו והמערב מלבים את המחאה בבלארוס. בחודש שעבר הוא ערך סדרת תרגילים צבאיים מתוקשרים עם רוסיה, בעלת בריתו המרכזית הרואה בבלארוס אזור חיץ אסטרטגי מפני המערב.

עוד בוואלה!

שביתה כללית בבלארוס נגד לוקשנקו: "המשטר מסוגל רק לאלימות"

לכתבה המלאה
הפגנה נגד תוצאות הבחירות לנשיאות בלארוס מינסק, בלארוס, 25 באוקטובר 2020. רויטרס
"לוקשנקו עדיין מהמר על דיכוי ההפגנות". מפגינים נגד נשיא בלארוס במינסק/רויטרס

לוקשנקו אמר לשלושה כי הם מקבלים את הסמכות על אזורים חשובים מאוד במדינה "בהקש לאירועים שהתרחשו ועדיין לא הסתיימו - אנחנו עדיין לא יודעים מה יקרה בסוף".

"מדוע אתם? כי אתם אנשי צבא, יש לכם ידע, לא צריך ללמד אתכם למהר ולחשוב", אמר להם נשיא בלארוס.

האיחוד האירופי הטיל החודש סנקציות על קוברקוב, קרייב, ברסוקוב, קולצ'יק וקוברקוב, בשל תפקידם בדיכוי, הפחדה ומעצרם השרירותי של מפגינים מאז הבחירות. השלושה הראשונים נאשמים גם בעינויים, אף בלארוס מכחישה זאת. קרייב, שר הפנים היוצא, אפילו תיאר את המשטרה במדינה כאחת "ההומניות" ביותר בעולם.

גם ממשל טראמפ הטיל סנקציות על קרייב, ברסוקוב וקוברקוב. המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, אמר כי הוא ירחיב את הסנקציות על "משרתיו" של לוקשנקו אם ינצח בבחירות בשבוע הבא.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully