וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: סנקציות יוטלו על 40 בכירים בבלארוס

2.10.2020 / 3:01

נשיא המועצה האירופית הודיע על הטלת סנקציות על 40 בכירים בבלארוס, בה נחשד כי זויפו הבחירות לנשיאות. הנשיא לוקשנקו לא נכלל ברשימה. בנוסף, הזהיר האיחוד את טורקיה כי גם היא עשויה להיענש במידה ותמשיך בפעולותיה במזה"ת. "השבועיים הקרובים יהיו קריטיים עבורם"

בווידאו:נשיאת הנציבות האירופית על הסכסוך הטורקי-יווני/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו הלילה (שישי) להטיל סנקציות על 40 בכירים בבלארוס, בה נחשד כי זויפו הבחירות לנשיאות. זאת, לאחר שקפריסין הסירה את התנגדותה למהלך בתנאי כי האיחוד יעניש גם את טורקיה בעקבות המתיחות במזרח התיכון.

נשיא המועצה האירופית באיחוד, שארל מישל, אמר כי בהטלת הסנקציות "הייתה לנו אסטרטגיה כפולה". הוא ציין כי הסנקציות יכנסו לתוקף באופן מידי, אך הבהיר כי נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, לא נכלל ברשימה. אולם לדבריו, "זה עוד יכול להשתנות".

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו במהלך ראיון לתקשורת הבלארוסית במעונו במינסק 10 בספטמבר 2020. רויטרס
לא נכלל ברשימה. הנשיא לוקנשקו. מינסק, ספטמבר/רויטרס

הסנקציות על בלארוס מגיעות עם הדיווח כי לוקשנקו הושבע לכהונה נוספת כנשיא. בסוכנות הידיעות "בלטה" דווח כי הנשיא הקדים בפתאומיות את המועד המתוכנן. הוא הוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות לפני כחודשיים, בצעד שנוי מאוד במחלוקת משום שעלה בהן חשד לזיוף תוצאות. מאז, מאות אלפים הפגינו נגד שלטונו והאיחוד האירופי אף לא הכיר בתוצאות.

נשיא בלארוס מחזיק בשלטון ב-26 השנים האחרונות, והוא מכונה הרודן האחרון של אירופה. בחודש שעבר אמרה חוקרת זכויות אדם מטעם האו"ם כי יותר מעשרת אלפים איש "נעצרו באלימות" מאז הבחירות, "ויותר מ-500 עברו עינויים ואלפים הוכו בפראות", לדבריה. המשטר מכחיש זאת.

"בוודאי שהאופציה לסנקציות על טורקיה קיימת"

האיחוד הזהיר גם את טורקיה כי אם תימשך המתיחות במזרח הים התיכון יוטלו סנקציות גם על אנקרה. "אנו קובעים כי אנו רוצים לתת הזדמנות לדיאלוג פוליטי", אמר מישל. "מצד שני, אנו מביעים עמדה נחרצת לגבי ערכינו ותמיכתנו ביוון ובקפריסין". הוא הוסיף כי "אנו מוכנים לעסוק בסדר יום חיובי יותר עם טורקיה בתנאי שהיא תרצה לעסוק בכך איתנו".

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי האיחוד יכול להטיל סנקציות על אנקרה אם הפרובוקציות באזור יימשכו. "אנחנו רוצים מערכת יחסים חיובית ובונה עם טורקיה, וזה יהיה מאוד לטובת אנקרה", אמרה במסיבת עיתונאים. "בוודאי שהאופציה לסנקציות על טורקיה קיימת".

לדבריה, "זה יעבוד רק אם הפרובוקציות והלחצים יפסיקו. אנו מצפים מטורקיה מעתה להימנע מפעולות חד צדדיות. במקרה של פעולות מחודשות כאלה, האיחוד האירופי ישתמש בכל המכשירים והאפשרויות הקיימות".

נשיא המועצה האירופית באיחוד האירופי, שארל מישל, במסיבת עיתונאים בה הכריז על הטלת סנקציות על בלארוס. 02 באוקטובר 2020. רויטרס
"אנו רוצים לתת הזדמנות לדיאלוג פוליטי". מישל במסיבת העיתונאים, הלילה/רויטרס

האזהרה שנשלחה לאנקרה מגיעה לאחר התנגדותה של קפריסין להטלת הסנקציות על בלארוס. לפני כשבועיים, שרי החוץ של האיחוד לא הגיעו להבנות על הטלת הסנקציות בשל הטלת וטו של קפריסין שרצתה גם הטלת עיצומים על טורקיה. ניקוסיה רצה שהגוש יעניש את אנקרה בשל חיפושי האנרגיה שהיא מבצעת במזרח הים התיכון, לחופי האי.

"למרות הרצון הברור לאימוץ הסנקציות הללו, זה לא היה אפשרי משום שלא הושגה הסכמה פה אחד כפי שנדרש", אמר שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל, אחרי שניהל את ישיבת שרי החוץ. "קפריסין הייתה חסרה בשביל הסכמה פה אחד". בורל אמר כי היכולת של האיחוד האירופי לגבש מדיניות חוץ מוסכמת בקרב 27 המדינות החברות, מונחת על הכף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully