וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטקס חשאי וסגור: לוקשנקו הושבע לקדנציה נוספת בתור נשיא בלארוס

23.9.2020 / 11:57

טקסי ההשבעה הקודמים של הרודן, המחזיק בשלטון ברפובליקה הסובייטית לשעבר מאז 1994, היו אירועים רשמיים גדולים. מאות אלפים מפגינים במדינה מאז החודש שעבר, בדרישה להתפטרותו. "מפגש של גנבים", אמרו באופוזיציה, שקראו להמשיך למחות

בווידאו: השבעת לוקשנקו לנשיא בלארוס/צילום: רויטרס

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הושבע לכהונה נוספת בנשיאות המדינה - כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות "בלטה", אחרי שלוקשנקו הקדים בפתאומיות את המועד המתוכנן. הוא הוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות לפני כחודש וחצי, בבחירות שנויות במחלוקת בהן עלה החשד לזיוף התוצאות. מאז, מאות אלפים הפגינו נגד שלטונו והאיחוד האירופי לא הכיר בתוצאות.

טקסי ההשבעה הקודמים של לוקשנקו, המחזיק בשלטון ברפובליקה הסובייטית לשעבר מאז 1994, היו אירועים רשמיים גדולים. על פי סוכנות הידיעות הרשמית בלטה, לוקשנקו נשבע על עותק של החוקה בטקס שבו השתתפו כמה מאות אנשים.

לקראת טקס ההשבעה, עברה השיירה שלו במרכז מינסק בשעות הבוקר המוקדמות. באופוזיציה לעגו לחשאיות סביב האירוע, לאור התוצאות הרשמיות שלפיהן כ-80% תמכו בכהונה נוספת ושישית במספר של לוקשנקו. במהלך היום יצאו אנשים להפגנות קטנות בכמה מוקדים בבירה מינסק. "סשה, צא החוצה, אנחנו נברך אותך", צעקו היום חלק מהמפגינים נגד לוקשנקו.

יריבתו של לוקשנקו בבחירות, סבטלנה טיחנובסקאיה, הגולה בליטא, גינתה את האירוע ואמרה שהנשיא אינו "מנהיגה החוקי או הלגיטימי של בלארוס. לדבריה, הפתרון היחיד הוא "בחירות חופשיות והוגנות". ברשתות החברתיות נקראו התושבים לצאת להפגנה גדולה בשעות הערב.

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו משביע את עצמו בהשבעה סודית במינסק 23 בספטמבר 2020. -, אתר רשמי
הקדים את מועד ההשבעה. לוקשנקו בטקס ההשבעה, היום/אתר רשמי, -

לוקשנקו, שהושבע לקדנציה חדשה בת חמש שנים, הבטיח "לשרת נאמנה את אזרחי הרפובליקה של בלארוס, לכבד ולהגן על זכויות וחירויות האדם והאזרח" ולהגן על החוקה. לוקשנקו אמר כי המדינה צריכה להיות בטוחה וזקוקה קונצנזוס "על סף של משבר עולמי", ככל הנראה בהתייחסותו למגיפת הקורונה. השליט הבלארוסי הרבה לזלזל בחומרת הנגיף לפני הבחירות, ואמר כי ניתן לטפל בו באמצעות שתיית וודקה או שהיה בסאונות.

פבל לטושקו, פוליטיקאי מהאופוזיציה, אמר כי טקס ההשבעה היה מעין "מפגש גנבים" חשאי. "איפה האזרחים הצוהלים? איפה הנציגים הדיפלומטים?", הוא כתב ברשתות החברתיות. "זה ברור שאלכסנדר לוקשנקו הוא נשיאם רק של המשטרה לפיזור מהומות ושל כמה בכירים שקרנים". הוא קרא לפתוח ב"אי-ציות אזרחי ללא מגבלת זמן".

בלארוס עומדת בפני סנקציות אפשריות של ארצות הברית ושל והאיחוד האירופי בגלל הבחירות השנויות במחלוקת, שאחריהן דיכאו כוחות הביטחון של לוקשנקו את מחאות האופוזיציה נגדו.
בשבוע שעבר אמרה חוקרת זכויות אדם של האו"ם כי יותר מעשרת אלפים איש "נעצרו באלימות" מאז הבחירות, "ויותר מ-500 עברו עינויים ואלפים הוכו בפראות", לדבריה. המשטר מכחיש זאת.

גרמניה חזרה היום על כך שהיא לא מכירה בלוקשנקו כנשיא וקראה לאיחוד האירופי להסכים על סנקציות בהקדם האפשרי. המהלך נבלם על ידי קפריסין, הרוצה להטיל עיצומים גם על טורקיה.

שיירתו של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו במינסק 23 בספטמבר 2020. רויטרס
השיירה הנשיאותית עוברת במרכז מינסק, היום/רויטרס

לוקשנקו עדיין נהנה מתמיכת רוסיה, והוא נפגש החודש עם הנשיא ולדימיר פוטין. למרות אוכלוסייתה המונה 9.5 מיליון תושבים בלבד, לבלארוס יש חשיבות לרוסיה בתור מדינת חיץ נגד נאט"ו וצינור ליצוא נפט וגז רוסי. בפסגה בשבוע שעבר, העניק פוטין ללוקשנקו הלוואה של 1.5 מיליארד דולר, ושתי המדינות מקיימות תרגילים צבאיים בבלארוס, שבמסגרתם צנחו היום צנחנים רוסים במדינה.

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי ההשבעה היא "החלטה ריבונית לחלוטין של הנהגת בלארוס". כשנשאל אם פוטין הוזמן, אמר שנראה שלא הייתה נוכחות של מנהיגים זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully