וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימות מאורגנת ומתוכננת: תחנות העינויים של משטרת בלארוס

17.9.2020 / 21:20

מאות קורבנות הדיכוי של משטר לוקשנקו סיפקו עדויות על עינויים, ולפי מומחים הן עשויות להיות "רק קצה הקרחון". כ-7,000 איש נעצרו מאז הבחירות בחודש שעבר, והרשויות לא פתחו בחקירות סביב הטענות לאלימות כוחות הביטחון

בווידאו: מפגינות בבלארוס חושפות את פני השוטרים/מתוך טוויטר

מפגינים עוברים עינויים בתחנות משטרה ברחבי בלארוס, שאינם נחקרים על ידי הרשויות - כך אמרו מומחים לזכויות אדם, שערכו אתמול (רביעי) שיחת ועידה עם קורבנות הדיכוי של משטר לוקשנקו.

משרד הפנים במינסק לא הגיב לטענות, ובעבר התחמקו הרשויות מלהתייחס לטענות ספציפיות לאלימות מצד המשטרה, שאותה הם מתארים בתור "הומנית ומקצועית".

הארגון העולמי נגד עינויים (OMCT) ו"אביב", ארגון זכויות אדם בלארוסי, אמרו כי כ-7,000 איש נעצרו מאז הבחירות השנויות במחלוקת ב-9 באוגוסט. מזכ"ל OMCT, ג'רלד סטברוק, אמר כי יותר מ-500 איש סיפקו עדויות על עינויים, ואלו עשויות להיות "רק קצה הקרחון".

"הדבר העיקרי שאנחנו רואים אחרי הבחירות הוא עינויים שיטתיים, מתוכננים ומכוונים בידי המדינה", אמר לרויטרס. "אנחנו רואים עדויות ברורות לאלימות מאורגנת ומתוכננת, מדיניות של אכזריות, אפשר לקרוא לזה".

אדם עם סימנים על גבו אחרי שלטענתו הוכה על ידי המשטרה במינסק, בלארוס, 14 באוגוסט 2020. AP
מפגין מראה סימני חבלות על גבו אחרי שנעצר במינסק, בחודש שעבר/AP

תחקיר שפורסם מוקדם יותר החודש על די רויטרס, על בסיס עדויות של 12 אנשים שסיפרו על אלימות במהלך מעצרם, העלה ששישה מהם סבלו מחבלות חיצוניות ופנימיות, פגיעה מוחית, זעזוע מוח ושברים. כבר ב-1 בספטמבר אמרו חוקרי זכויות אדם של האו"ם כי הם קיבלו דיווחים על מאות מקרים של עינויים והכאות של מפגינים.

ולנטנין סטפנוביץ', סגן יו"ר "אביב", אמר ממינסק כי הארגון תיעד יותר מאלף תלונות על אלימות של שוטרים, ואף מקרה לא נחקר על ידי הרשויות. לדבריו, העצורים "הוכו באלות, לא קיבלו יחס, נפצעו, עצמותיהם נשברו, סבלו מפציעות ומחבלות מאסיביות, חושמלו על ידי אקדחי הלם ונורו בכדורי גומי". הוא הוסיף כי מהעצורים נמנעו שינה, מוצרי היגיינה, מזון ומים, סיוע רפואי ותרופות.

שלושה קורבנות - שני גברים ואישה - דיברו ממינסק בשיחת וידאו, כשפניהם מחוץ לפריים. הם סיפרו שהשוטרים הכו אותם במרכזי מעצר. "למען האמת, אני לא זוכר על חתמתי כי הייתי תחת איומים לחשמול", אמר אחד מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully