וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת המחאה העצורה בבלארוס: "איימו לגרש אותי בחיים - או בחתיכות"

10.9.2020 / 18:30

מריה קולסניקובה אמרה כי אנשי ביטחון שמו שק על ראשה ואיימו להרוג אותה כשניסו לגרש אותה בכוח לאוקראינה. היא הצליחה להישאר במדינה אחרי שקרעה את דרכונה, ועתה היא נאשמת בניסיון לא חוקי לתפוס את השלטון מידיו של הרודן לוקשנקו

בווידאו: דיווח בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של בלארוס על מעצר מריה קולסניקובה/עריכה: ניר חן

מנהיגת האופוזיציה בבלארוס, מריה קולסניקובה, אמרה כי קציני הביטחון שמו שק על ראשה ואיימו להרוג אותה כשניסו לגרש אותה בכוח לאוקראינה בתחילת השבוע - כך אמרה היום (חמישי) עורכת דינה, שהגישה תלונה על כך.

קולסניקובה, אחת מראשי המחאה בת החודש נגד בחירתו מחדש של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, מנעה את הניסיון לגרש אותה כשקרעה את דרכונה. היא עצורה באשמת ניסיון לא חוקי לתפוס את השלטון ברפובליקה הסובייטית לשעבר. קולסניקובה, חלילנית במקצועה, היא אחת משלוש נשים ששילבו כוחות לפני הבחירות כדי להדיח את לוקשנקו.

היא מסרה בהצהרתה כי היה לה חשש ממשי לחייה במהלך ניסיון הגירוש הכושל. "אמרו לי בצורה מפורשת כי או אם לא אעזוב מרצון את הרפובליקה של בלארוס, אני אסולק ממנה בכל מקרה, בחיים או בחתיכות. היו גם איומים לכלוא אותי למשך 25 שנה", אמרה קולסניקובה. לדבריה, נאמר לה שיהיו לה בעיות בזמן שהיא מוחזקת תחת שמירה או בכלא. "האנשים (קציני ביטחון) השמיעו איומים מפורשים על חיי ועל בריאותי, ולקחתי אותם ברצינות", היא אמרה.

לפי אתר החדשות Tut.By, עורכת דינה, לודמילה קאזאק, הגישה תלונה פלילית נגד הרשויות, כולל נגד שירותי הקג"ב, בגין חטיפה, מעצר בלתי חוקי ואיומים ברצח. התלונה הוגשה לוועדת החקירה הממשלתית. בתגובה לשאלה בנושא, אמר נציג מטעם הוועדה, סרגיי קבקוביץ': "אין לי שום מידע על כך כרגע".

מריה קולסניקובה בהפגנה במינסק, בלארוס, 30 באוגוסט 2020. AP
חשה איום ממשי על חייה. קולסניקובה/AP

התלונה של קולסניקובה כללה את שמותיהם ודרגותיהם של קצינים בקג"ב ובארגון פשע מאורגן, שלטענתה איימו עליה. בתלונה נכתב כי היא תוכל לזהות אותם. עורכת דינה אמרה כי כעת היא מוחזקת בבירה מינסק, שם היא נחקרת. קאזאק ראתה אותה אתמול בבית מעצר, ואמרה שיש לה חבלות בגופה.

לוקשנקו, השולט במדינה ב-26 השנים האחרונות, מכחיש שהוא זייף את הבחירות ב-9 באוגוסט. מאז, ההנהגה הבכירה של האופוזיציה נמלטה מהמדינה, נכלאה או גורשה. אתמול האשימה הסופרת סבטלנה אלכסייביץ', כלת פרס נובל לספרות ב-2015, את הרשויות בהטלת טרור על אזרחי המדינה. נציגים דיפלומטים משבע מדינות אירופיות הגיעו לדירתה, בין היתר כדי לגונן עליה.

נשיא בלארוס, המכונה הדיקטטור האחרון באירופה, אומר כי מתנגדיו יהרסו את המדינה והוא מסרב לוותר על שלטונו, אם כי אמר שהוא מוכן לקיים בחירות מוקדמות אחרי שינויים בחוקה.

"אני רוצה לומר לכם כמו גבר. אנשים נוזפים בי לעתים קרובות: 'הוא לא יוותר על השלטון'. הם צודקים בנזיפה שלהם. אנשים לא בחרו בי בשביל זה", אמר היום לוקשנקו במהלך טקס השבעה של תובע כללי חדש, תוך שהוא חוזר על סירובו לוותר על התפקיד. "הכוח לא ניתן בשביל שיוותרו עליו, בשביל שישליכו אותו", אמר לוקשנקו. הוא הזהיר כי אסור שהמדינה תחזור לכאוס ששרר בה בשנות ה-90 לאחר התפרקותה של ברית המועצות.

עוד בוואלה!

תוצאות חתומות מראש: עובדי קלפיות בבלארוס חושפים את הזיופים

לכתבה המלאה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בפגישה עם ראש ממשלת רוסיה במינסק, 3 בספטמבר 2020. רויטרס
נחוש להישאר בשלטון. לוקשנקו/רויטרס

לוקשנקו ייפגש בשבוע הבא עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה. בקרמלין מזהירים את המערב מפני התערבות בבלארוס, שבה הם רואים אזור חיץ אסטרטגי בפני נאט"ו. האיחוד האירופי אמור להטיל סנקציות על שורת בכירים במינסק בימים הקרובים, אך תגובתו למשבר זהירה מחשש להתערבות רוסית ישירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully