וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות חתומות מראש: עובדי קלפיות בבלארוס חושפים את הזיופים

עודכן לאחרונה: 1.9.2020 / 22:11

תחקיר של אי-פי הגיע אל גורמים שהיו עדים לשיבוש ההליך לטובת הרודן לוקשנקו או שהיו תחת לחץ להטות את הקולות לטובתו. עובדת אחת התבקשה לחתום על מסמך עוד לפני סגירת הקלפיות, אחר שהתלונן פוטר במקום

בווידאו: הפגנות נגד הנשיא במינסק, בלארוס/צילום: רויטרס

עוד לפני שהבחירות לנשיאות בלארוס הסתיימו ב-9 באוגוסט, עובדת בקלפי בבירה מינסק סיפרה כי היא התבקשה לחתום על מסמך שמסכם את התוצאות, כשסך כל הקולות נותר ריק. עובד קלפי אחר שהצביע על שיבושים של ההליך בזמן הספירה פוטר במקום.

בעיר הקטנה ויטבסק, עובד קלפי שחתם על מסמך עם תוצאות מזויפות לטובתו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו מספר כי הוא חש רגשות אשמה על בגידתו באמון הבוחרים.

בשלושת השבועות שחלפו מאז שלוקשנקו נשאר בשלטון בטענה שהוא זכה ברוב מוחץ בבחירות, מאות אלפי אנשים יצאו להפגין נגד התוצאות, שלטענתם זויפו. המשטרה, בתגובה לגל ההפגנות והשביתות, עצרה, הכתה והעמידה לדין מפגינים.

סוכנות הידיעות אי-פי ראיינה עובדי קלפיות שאמרו כי הם היו עדים לזיופים או שהיו תחת לחץ לזייף את התוצאות לטובת לוקשנקו. בנוסף לכך, הוכחות אחרות שפרסמו ברשת הראו זיופים ואי-סדרים אחרים.

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו מצביע בקלפי במינסק במהלך הבחירות לנשיאות 9 באוגוסט 2020. AP
היו תחת לחץ לזייף את התוצאות לטובתו. הנשיא לוקשנקו מצביע בבחירות/AP

עבור רבים בבלארוס, שבה שולט לוקשנקו ביד ברזל מאז 1994, ניצחונו בחודש שעבר נראה בלתי-סביר. הוא כבר הואשם בעבר בזיוף הבחירות לטובתו.

יריבתו העיקרית, המורה לאנגלית לשעבר סבטלנה טיחנובסקאיה, משכה עשרות אלפי תומכים אחרי שנכנסה למרוץ במקום בעלה, סרגיי, בלוגר פופולרי שנכלא לפני הבחירות. היא הצליחה לאחד את האופוזיציה המפולגת, כשהיא מנצלת את התסכול הגדל מהכלכלה החלשה ומההתעלמות היהירה שלו ממגיפת הקורונה.

עם זאת, כשהתוצאות הוכרזו, ועדת הבחירות המרכזית אמרה כי לוקשנקו קיבל 4.6 מיליון קולות - 80% - ואילו טיחנובסקאיה רק 588 אלף, כ-10% מסך הבוחרים.

באופוזיציה היו ערוכים לתוצאה הזאת לאור ניסיון העבר. הפעם, היא הכשירה אנשים כדי שהיו משקיפים עצמאיים בקלפיות, עודדה עובדי קלפי לדווח על אי-סדרים והקימה אתר שבו המצביעים העלו תמונות שתיעדו את הפתקים ששלשלו לצורך השוואה עם הספירה הרשמית של הקולות.

פעילים שפיקחו על הבחירות כתבו בדוח כי הם קיבלו תלונות על הפרות, אי-סדרים ותקריות הקשורות לזיופי קולות בלפחות 24% מ-5,767 הקלפיות במדינה. לפי הדוח, שהתבסס על ספירה של פחות מרבע מהקלפיות, טיחנובסקאיה קיבלה 471 אלף קולות באזורים אלו לבדם.

סבטלנה טיחנובסקאיה מצביעה בבחירות לנשיאות בלארוס בקלפי במינסק, 9 באוגוסט 2020. AP
תומכיה תיעדו את ההצבעות שלהם. טיחנובסקאיה מצביעה במינסק/AP

ולריה ארטיחובסקיה, שעבדה בקלפי במינסק, אמרה כי היא עדיין לא יודעת מה היו התוצאות הרשמיות בקלפי שלה משום שהן מעולם לא פורסמו.

לדבריה, היא התבקשה לחתום על הפרוטוקול הסופי - מסמך המסכם את סך הקולות שעל כל קלפי להציג בסיום הספירה - עוד בטרם סיום ההצבעה, כשהיא מותירה אותם ריקים. ארטיחובסקיה סירבה, ועם תחילת ספירת הקולות, היא שמה לב שעובדים אחרים שמו קולות של מועמדים אחרים בחלק של לוקשנקו.

"אמרתי שלא אחתום על הפרוטוקול משום שזה פשע, זו הונאה. 'תנו לי לספוך מחדש את הקולות', והם סירבו. לא חתמתי על הפרוטוקול ועזבתי את הקלפי", אמרה ארטיחובסקיה בת ה-30 לסוכנות הידיעות אי-פי. "המצפון שלי יקר יותר".

ודים קורזיקוב, שעבד בקלפי אחרת במינסק, סיפר לאי-פי כי הוא אפילו לא הגיע לחלק של החתימה - עובד בכיר הדיח אותו אחרי שהוא התריע מפני עבירות על טוהר הבחירות במהלך הספירה. הסטודנט בן ה-20 אמר כי עמיתיו אמרו לו בהמשך כי מספר הקולות שקיבלה טיחנובסקאיה בקלפי היה גבוה פי חמישה מאלו של לוקשנקו.

"זה לעג לצדק, אין שם אחר לזה", אמר בריאיון טלפוני שנערך היום.

"כולנו היינו מאוד מדוכאים"

אנדריי גנידנקו, שעבד בקלפי בעיר הקטנה ויטבסק שבצפון-מזרח המדינה, אמר כי הוא נכנע ללחץ וחתם על מסמך עם תוצאות מזויפות.

לפי הפרוטוקול הסופי מהקלפי, שתמונה שלו הועברה על ידי גנידנקו לאי-פי, טיחנובסקאיה קיבלה 156 קולות בסך הכול, ואילו לוקשנקו 488. עם זאת, הוא אמר כי הוא ועובדים אחרים ספרו יותר מ-250 קולות עבור המועמד המובילה של האופוזיציה.

לאחר שהגיעה השעה לחתום על הפרוטוקול במהלך הלילה, כולם היו מותשים, וקהל של תושבים התאסף מחוץ לקלפי בדרישה לדעת את התוצאות. גנידנקו חש צער עבור כולם והחליט לסיים עם זה. עתה, הוא מתחרט על ההחלטה ההיא.

"בימים שלאחר מכן, כולנו היינו מאוד מדוכאים", סיפר גנידנקו בן ה-29. "החלטתי כי מאחר שבגדתי באזרחי בלארוס, משום שהשתתפתי בזיופים וחתמתי עליהם, זאת חובתי לספר על כך".

בהקלטת שמע מקלפי אחרת בעיר, שפורסמה ביוטיוב, נשמע גורם בכיר אומר לעובדי הקלפיות לזייף את התוצאות. הוא הציע להחליף בין המספרים של לוקשנקו ושל טיחנובסקאיה.

"אני מוכן להסכים שהרבה אנשים הצביעו עבור טיחנובסקאיה, אבל יש לנו מטרות אחרות ובעיות אחרות שצריך לפתור", הוא נשמע אומר. אחרי דין ודברים, עובדי הקלפיות החליפו את התוצאות.

כמה מהעובדים אישרו בפני התקשורת הבלארוסית כי ההקלטה, שזכתה ליותר מ-450 אלף צפיות ביוטיוב, מהימנה.

מצביעים בקלפי במינסק במהלך הבחירות לנשיאות בלארוס 9 באוגוסט 2020. AP
"זה לעג לצדק, אין שם אחר לזה". הצבעה בקלפי במינסק, בחודש שעבר/AP

אלכסנדר חומיץ', דובר קבוצת הפעילים "אנשים הגונים", שפיקחה על הבחירות, אמר כי טיחנובסקאיה קיבלה מספר קולות גדול בהרבה מזה הרשמי, ואילו לוקשנקו מספר קטן בהרבה.

"לאור הדרך שבה זויפו הבחירות, אני מתחייב על כך שאף אחד - לא אנחנו, לא ועדת הבחירות המרכזית - יודע את התוצאות האמיתיות של הבחירות", הוא אמר לאי-פי.

ועדת הבחירות סירבה לדרישות המועמדים לספירה חוזרת, ולוקשנקו זעם על הדרישות לבחירות חדשות. בתגובה שמסרה לאי-פי, הוועידה דחתה פעם נוספת את הטענות לזיופים נרחבים, ואמרה כי התלונות שהתקבלו מצד משקיפים ומצביעים היו בעיקר על עניינים טכניים.

עם זאת, ארבעת המועמדים הנוספים שהתמודדו מול לוקשנקו לא מכירים בתוצאות הבחירות, וכך גם ארצות הברית והאיחוד האירופי. שרי האיחוד מגבשים סנקציות נגד בכירים בבלארוס שהיו מעורבים בזיופים ובאלימות שהופעלה לאחר הבחירות נגד מפגינים.

"אנשים לא יסלחו על מה שקרה"

בשבוע שעבר סירב בית המשפט העליון של בלארוס להורות על בחירה חוזרת, ואמר כי הוא לא יכול לקבוע זאת אחרי שוועדת הבחירות אישרה את התוצאות.

מקסים זנאק, עורך דין וחברת במועצת התיאום, גוף שהוקם על ידי האופוזיציה לאחר הבחירות במטרה לשאת ולתת על העברת השלטון מול משטר לוקשנקו, אמר כי בית המשפט אפילו לא בחן את 26 התיקיות המלאות בראיות שהוגשו על ידי תומכיה של טיחנובסקאיה.

"הם לא חקרו את הראיות, הם לא בדקו שום דבר, הם לא קראו לעדים. הם רק אמרו שזה לא אפשרי", הוא אמר לאי-פי.

למרות זאת, פעילי האופוזיציה מאמינים שהקרב המשפטי רחוק מלהסתיים. לדבריו, מצביעים ומשקיפים עצמאים מגישים תלונות נפרדות ודורשים שרשויות אכיפת החוק יחקרו את הזיופים בקלפיות שלהם.

"בכל אחת מהקלפיות שבהן המצביעים יודעים שהם הצביעו בצורה אחת והתוצאות היו שונות, הם ימשיכו להילחם על הקולות שלהם. הם הולכים למשטרה. הם מבקשים לפתוח בחקירה פלילית", אמר.

ארטיחובסקיה, העובדת מהקלפי במינסק, עשתה זאת בדיוק בשבוע שעבר. היא הגישה תלונה רשמית ללשכת התובע הכללי על מה שראתה.

"אנחנו יודעים שאנשים לא ישכחו זאת. אנשים לא יסלחו על מה שקרה", אמר זנאק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully