וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בבלארוס: עשרות אלפים "חגגו" יום הולדת ללוקשנקו "העכברוש"

31.8.2020 / 10:27

ההפגנות לא מפסיקות למרות היד הקשה שמפעילים השלטונות, וההמונים יצאו לרחובות מינסק כדי לדרוש את התפטרותו. פוטין התקשר לברך את לוקשנקו, שחגג 66, והזמין אותו למוסקבה, בסימן נוסף לתמיכה של הקרמלין ברודן. מנהיגת האופוזיציה תישא דברים בפני מועצת הביטחון

בווידאו: הפגנות נגד הנשיא במינסק, בלארוס/צילום: רויטרס

עשרות אלפי מפגינים מחו אתמול בבירת בלארוס נגד השליט אלכסנדר לוקשנקו, וצעקו "יום הולדת שמח, עכברוש", כשהם התאספו ליד מעונו של הרודן בטרם התפזרו ללא עימותים. הנשיא, הנמצא בשלטון 26 שנה, לא מראה סימני פשרה למרות הלחץ המתמשך עליו, ואתמול הוא נראה זה השבוע השני ברציפות כשהוא נושא רובה במתחם מגוריו.

לוקשנקו, שציין את יום הולדתו ה-66, מתקשה לבלום את המחאה נגדו, שהחלה ב-9 באוגוסט אחרי הבחירות שלטענת מתנגדיו זויפו לטובתו. הוא דוחה את הטענות ואמר כי המפגינים, שאותם כינה "עכברושים", נתמכים על ידי כוחות זרים. באיחוד האירופי נערכים להטיל סנקציות חדשות על בלארוס, ולוקשנקו איים ביום שישי לנתק את דרכי המסחר מארצו לאירופה בתגובה.

מפגינים נגד שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בבירה מינסק, 31 באוגוסט 2020. AP
לא מרפים מהלחץ על השלטונות. מפגינים במינסק, אתמול/AP

אתמול זכה לוקשנקו בשיחת טלפון לרגל יום ההולדת מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בסימן להמשך התמיכה של הקרמלין בשליט שעומד בפני איום של סנקציות מערביות. בקרמלין אמרו כי השניים סיכמו על ביקור של לוקשנקו במוסקבה בשבועות הקרובים. בשבוע שעבר אמר פוטין כי הוא הקים כוח משטרה מיוחד, לבקשת לוקשנקו, אך הוסכם שייעשה בו שימוש רק אם המצב יצא משליטה.

רוסיה רואה בבלארוס אזור חיץ אסטרטגי נגד נאט"ו והאיחוד האירופי, אך הקשרים בין שתי בעלות הברית המסורתיות היו מתוחים עד לאחרונה, מכיוון שרוסיה צמצמה את הסובסידיות שעליהן התבסס הממשל של לוקשנקו. מוסקבה כבר נקטה כמה צעדים לחיזוק לוקשנקו, שבו היא רואה בעל ברית לא יציב, כמו שליחת עיתונאים רוסים לאיוש הטלוויזיה הרשמית אחרי שעובדיה פרשו במחאה נגד שידורי התעמולה.

הוא מכחיש שהפסיד, והתוצאות הרשמיות מראות כי הוא קיבל יותר מ-80% מהקולות. עם זאת, יריבתו המרכזית בבחירות סבטלנה טיחנובסקאיה, טוענת שהיא זו שזכתה במירב הקולות. היא נמלטה לליטא מחשש לביטחונה, ומשם היא מעודדת את הפגנות האופוזיציה נגד מי שמכונה הרודן האחרון של אירופה. ביום שישי היא תישא דברים בפני מועצת הביטחון של האו"ם, אחרי שהומנה על ידי אסטונה, חברה זמנית במועצה.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם רובה ואפוד מחוץ למעונו, 30 באוגוסט 2020. לשכת הנשיאות של בלארוס, אתר רשמי
במצב רוח לוחמני. לוקשנקו עם רובה ואפוד,אתמול/אתר רשמי, לשכת הנשיאות של בלארוס

אתמול התאספו עשרות אלפי אנשים למרכז מינסק, כשהם מחזיקים בבלונים, בפרחים ובדגלי האופוזיציה בצבע לבן-אדום-לבן. הדגל היה בשימוש לתקופה קצרה בתחילת שנות ה-90 והפך לסמל המחאה נגד השלטון. כמה נשים נשכבו במחאה מולם של אנשי ביטחון עם קסדות.

בהמשך, המפגינים התאספו מחוץ למגוריו של לוקשנקו, שהיו תחת אבטחה כבדה. טור של כלי רכב משוריינים נצפה נוסע במרכז העיר.

לאורך היום, המשטרה ביצעה מעצרים שרירותיים והכניסו מפגינים לכלי רכב משטרתיים. לפי משרד הפנים, לפחות 140 איש נעצרו. עד ראיה סיפר כי חלק מהמפגינים נעצרו על ידי שוטרים סמויים.

מפגינים נגד שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בבירה מינסק, 31 באוגוסט 2020. AP
מפגינה כורעת מול שורה של אנשי ביטחון במינסק, אתמול/AP

ניקולאי לטישנוק, אחד מיועציו של הנשיא, שלל את קיומן של שיחות עם האופוזיציה. הוא אמר כי לדעתו, רק סביב 20%-30% מהחברה הבלארוסית מתנגדים לנשיא.

"זה נאמר פעמים רבות, בואו נחליט על הכל בשלום". אמר, לפי סוכנות הידיעות הרוסית TASS. עם זאת, בסימן נוסף לכך שהמחאה התפשטה למגזרים רבים, כולל כאלו שנחשבו לעמוד השדרה של שלטונו, מאות ספורטאים, כולל מדליסטים אולימפיים, פרסמו הצהרה הקוראת לקיום בחירות חדשות.

במקביל, אחת ממפעילות רשת הסלולר הגדולות ביותר במדינה, A1, אמרה כי היא צמצמה את פס הרוחב של הגלישה באינטרנט לבקשת הרשויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully