וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן בלארוס מסתובב עם רובה ואפוד: "המפגינים עכברושים"

24.8.2020 / 8:36

למרות אזהרות הצבא, כ-200 אלף גדשו את רחובות הבירה מינסק בדרישה להתפטרות לוקשנקו. הוא מצדו ניסה להקרין עוצמה מול האתגר הגדול ביותר לשלטונו. ברוסיה מחריפים את הטון נגד המפגינים: "רוצים תסריט כמו בוונצואלה"

בווידאו: תומכי אופוזיציה מפגינים נגד תוצאות הבחירות במינסק, בלארוס/צילום: רויטרס

הפגנת ענק נערכה אתמול (ראשון) במינסק בירת בלארוס נגד הרודן אלכסנדר לוקשנקו, למרות אזהרות הצבא. המפגינים אף התקרבו לזמן קצר למעונו של השליט הוותיק, לפני שהתפזרו ללא תקריות אלימות.

לוקשנקו, ששולט ב-26 השנים האחרונות במדינה שגובלת ברוסיה, כינה את המפגינים "עכברושים" ונראה בתיעוד כלי התקשורת הרשמיים כשהוא לובש אפוד מגן ואוחז ברובה בניסיון להקרין שהוא אינו מתכוון לוותר. ההפגנות, שפרצו בעקבות הבחירות לנשיאות לפני שבועיים, הן האתגר הגדול ביותר לשלטונו והן מהוות מבחן לנאמנות כוחות הביטחון אליו.

רחובות מינסק נצבעו אתמול אדום ולבן, צבעי דגל האופוזיציה, וההמונים קראו ללוקשנקו לעזוב את השלטון ולקיים בחירות חדשות. הם צעדו לעבר מעונו של לוקשנקו בארמון העצמאות, בקצה הצפוני של הבירה. רובם היו במרחק מה מהמקום, אך קבוצה קטנה יותר הגיעה למרחק של עשרה עד 20 מטרים, לפי עד ראיה של רויטרס.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו במינסק, 23 באוגוסט 2020. AP
לא מראה סימני כניעה. לוקשנקו אוחז ברובה, אתמול (צילום: אי-פי)/AP

לוקשנקו, לשעבר מנהל חווה קולקטיבית ברפובליקה הסובייטית לשעבר, חלף על פני המפגינים במסוק לפני שנחת במעון מגוריו בעודו לבוש אפוד ונושא רובה. חלק מהמפגינים צעקו לו "פחדן" בזמן שהמסוק עבר מעל ראשיהם.

בהמשך, בתיעוד שהופץ על ידי כלי התקשורת הרשמיים נראה לוקשנקו ניגש לשוטרים המוצבים מחוץ למעונו ומודה להם, תוך שהוא זוכה למחיאות כפיים מאנשי צוות הביטחון. זו הייתה הפעם הראשונה מאז פרוץ המחאה שבה המפגינים התקרבו למעונו של נשיא בלארוס, המכונה הדיקטטור האחרון של אירופה.

זה היה סוף השבוע השני ברציפות שבו כ-200 אלף איש התאספו במרכז מינסק, עד שהתפזרו בשעות הערב המוקדמות ללא עימותים אלימים עם המשטרה. "הם התפזרו כמו עכברושים", סינן לוקשנקו בזמן שטס מעליהם, בסרטון שפרסמה סוכנות הידיעות הרשמית בלטה. הטלוויזיה הרשמית של בלארוס טענה כי מספרם לא היה יותר מ-20 אלף איש.

אתמול הודיע משרד ההגנה כי הצבא יתפרס סביב האנדרטאות הלאומיות לזכר מלחמת העולם השנייה ונתן אזהרה ישירה למפגינים, שאותם תיאר כ"פשיסטים".

"אנו מזהירים מכל וכל: אם השלום והסדר יופר במקומות האלו, אתם תתמודדו עם הצבא ולא עם המשטרה", נמסר. "אנחנו, החיילים, לא נאפשר לחלל את המקומות האלה. לא יכול להיות שם שום פשיזם!".

תומכי אופוזיציה מפגינים נגד תוצאות הבחירות במינסק, בלארוס, 23 באוגוסט 2020. רויטרס
סוף שבוע שני ברציפות של מחאת המונים. המפגינים במינסק, אתמול (צילום: רויטרס)/רויטרס

רוסיה, בעלת בריתה המרכזית של בלארוס, העלתה את הטון נגד מנהיגת האופוזיציה. שר החוץ סרגיי לברוב אמר כי נראה שהצהרותיה מיועדות לקהל מערבי.

"נראה שהיא החלה לתת הצהרות פוליטיות, תקיפות, כשהיא דורשת יציאת מחאה ממקומות העבודה, שביתות, הפגנות", אמר לברוב, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות RIA. הוא תיאר את האג'נדה הפוליטית שלה כההיפך ממועילה. לטענתו, היא מתמקדת ביצירת פילוג דרך ליבוי סנטימנט אנטי-רוסי וצמצום השפה הרוסית והתרבות הרוסית. לברוב אף אמר כי היא רוצה להצטרף לאיחוד האירופי ולנאט"ו.

טיכנובסקאיה, שמדברת רוסית בבלארוס, אמרה כי רוצה לראות את בלארוס שומרת על יחסים קרובים עם רוסיה, אך שעליה להישאר עצמאית ולא להשתלב עוד יותר עם רוסיה.

לברוב אמר כי הקריאות לפרישתו של לוקשנקו מצד המפגינים הן ניסיון ליצור משבר כמו זה שחוותה ונצואלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully