וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקשורת לא מגויסת: הטלוויזיה בבלארוס הצטרפה למחאה נגד לוקשנקו

הערוץ הציבורי המרכזי שידר שולחנות ריקים לצלילי מוזיקת פופ, בזמן שעובדיו הפגינו נגד הרודן. עם זאת, הוא בשלו: "בחירות חדשות - רק אחרי שתהרגו אותי". חלק מהפועלים שבפניהם נאם צעקו לו "הסתלק". באירופה מזהירים את רוסיה מפני סיוע צבאי למשטר

בווידאו: הטלוויזיה בבלארוס הצטרפה למחאה נגד לוקשנקו ושידרה אולפן ריק/צילום: רויטרס

ערוץ טלוויזיה רשמי בבלארוס הצטרף היום (שני) למחאה נגד השליט אלכסנדר לוקשנקו, כשבשידוריו מהבוקר נראו שולחנות ריקים לצלילי מוזיקת פופ. עובדים ועובדות לשעבר בערוץ BT, ששידר שידורים חוזרים בבוקר, הפגינו מחוץ למבנה הטלוויזיה והרדיו הציבוריים במינסק, עם התגברות הלחץ על השליט הוותיק בעקבות הבחירות השנויות במחלוקת. אלפים המשיכו למחות היום בעיר, אחרי הפגנת הענק אתמול.

לוקשנקו, שנמצא 26 שנה בשלטון ופנה לעזרה מרוסיה, חזר היום פעם נוספת על התנגדותו לערוך בחירות חדשות. לפי התקשורת המקומית, הוא אמר לפועלים במפעל גדול בבירה כי הדבר לא יקרה "עד שתהרגו אותי". הוא הובא למקום במסוק, אך לפי סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, חלק מהפועלים צעקו לו "להסתלק".

עם זאת, הוא כן השמיע נכונות לוויתורים מסוימים. לדבריו, הוא מוכן לשינויים בחוקה ולחלוקה של הכוח, אך לא "תחת לחץ" המפגינים. לוקשנקו ניסה להמעיט בהשפעת השביתות של הפועלים במפעלים ממשלתיים ברחבי המדינה, המהווים את עמוד השדרה של הכלכלה הכמו-סובייטית שהוא מנהיג.

שידורי הטלוויזיה הממלכתית של בלארוס, 17 באוגוסט 2020. צילום מסך, אתר רשמי
כבר לא שופר. שידורי הערוץ הציבורי בבלארוס, היום/אתר רשמי, צילום מסך

אתמול הפגינו מאות אלפים ברחבי המדינה נגד לוקשנקו, ודרשו את התפטרותו, בעוד שהוא קיים עצרת תמיכה קטנה יותר בבירה מינסק. יריביו של נשיא בלארוס אמרו כי ההצבעה ביום ראשון זויפה כדי להסתיר את העובדה שהוא איבד את תמיכת הציבור ברפובליקה הסובייטית לשעבר. הוא מכחיש שהפסיד, והתוצאות הרשמיות מראות כי הוא קיבל יותר מ-80% מהקולות.

יריבתו, סבטלנה טיחנובסקאיה, שנמלטה לליטא אחרי הבחירות, קיבלה רק כ-10% מהקולות באופן רשמי, אך היא ותומכיה משוכנעים כי ניצחה. היא אמרה היום כי היא מוכנה להנהיג את המדינה ולהבטיח את קיומן של בחירות חדשות, חופשיות והוגנות. המורה לשעבר קראה לכוחות הביטחון להצטרף לאופוזיציה ולא לתמוך עוד בשליט בן ה-65, שהיה בעברו מנהל קולחוז.

עוד בוואלה!

הפשטות, הכאות ואיומים באונס: המפגינים בבלארוס מתארים עינויים קשים

לכתבה המלאה
מסוק של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בשמי מינסק, 17 באוגוסט 2020. רויטרס
נמנע מזעם ההמון. מסוקו של לוקשנקו בשמי מינסק, היום/רויטרס

באירופה לא מכירים בתוצאות הבחירות והבטיחו להטיל סנקציות על בכירים האחראים לפגיעה בבחירות ולאלימות נגד המפגינים. ביום רביעי ייערך כינוס חירום של האיחוד על המצב בבלארוס, המכונה הדיקטטורה האחרונה של אירופה.

ליטא, הגובלת בבלארוס, הזהירה היום את רוסיה כי כל סיוע צבאי למשטרו של לוקשנקו יהיה בבחינת "פלישה צבאית", אחרי שיחות בנושא בין לוקשנקו לנשיא ולדימיר פוטין. ליטא מסרה כי היא תעקוב מקרוב אחרי תנועת כוחות צבא בלארוס בסמוך לגבול המדינה, אך היא לא תגיב לכך משום שהיא לא רואה בזה איום.

"אין סיבה לתמיכה צבאית רוסית, ואין בסיס חוקי לכך", אמר שר החוץ הליטאי, לינאס לינקביצ'יוס. "זה יהיה בבחינת פלישה למדינה ויהרוס את שרידי העצמאות שלה".

הקשרים בין רוסיה לבלארוס היו מתוחים עד לאחרונה, מכיוון שרוסיה צמצמה את הסובסידיות שעליהן התבסס הממשל של לוקשנקו. רוסיה רואה בבלארוס אזור חיץ אסטרטגי נגד נאט"ו והאיחוד האירופי.

הפגנות אופוזיציה נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו בבירה מינסק, בלארוס, 17 באוגוסט 2020. רויטרס
ממשיכים לצעוד. מפגינים במינסק, היום/רויטרס

רוסיה ובלארוס השכנות חתמו ב-1999 על הסכם שאמור היה להוביל למדינה מאוחדת, אך הוא מעולם לא יושם באופן ממשי ועד לפני הבחירות דחה לוקשנקו את קריאותיה של מוסקבה להידוק הקשרים הכלכליים והפוליטיים ותיאר זאת כמתקפה על ריבונות ארצו. מוסקבה חוששת מתהפוכות בגבולותיה מאז מהפכת הוורדים בגיאורגיה ב-2003, המהפכה הכתומה באוקראינה ב-2003-04 והפגנות מיידאן בקייב ב-2014. היא טענה כי המערב גיבה את המפגינים במקרים האלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully