וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשטות, הכאות ואיומים באונס: המפגינים בבלארוס מתארים עינויים קשים

עודכן לאחרונה: 15.8.2020 / 11:59

הרשויות החלו בשחרור המוני של עצורים, ואלו מתארים אלימות קשה: "עצרו והכו את כולם, נערות, נערים, ילדים". עם זאת, המחאה נמשכת - פועלי מפעלים שובתים, מנהיגת האופוזיציה הגולה קוראת להפגנות, והאיחוד יטיל סנקציות. "לוקשנקו עומד בפני אותה בחירה שהייתה לאסד"

בווידאו: המחאה נגד תוצאות הבחירות בבלארוס/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הרשויות בבלארוס אמרו היום (שישי) כי שחררו 2,000 עצורים מגל המחאות, אחרי שפרסמו התנצלות נדירה. זה בניסיון לשכך את הפגנות הרחוב במדינה, שמציבות את האיום הגדול ביותר על שלטונו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, המכונה "הדיקטטור האחרון של אירופה".

הם שוחררו לקראת פסגת שרי האיחוד האירופי, שבה סוכם על גיבוש רשימה של גורמים שעליהם יוטלו סנקציות בשל האלימות הקשה נגד מפגינים והטענות לזיופים בבחירות לנשיאות. בנוסף לכך, הצהרות מפויסות מצד שני בכירים במדינה מדגימות את התרופפות האחיזה של לוקשנקו במדינה, שבה רואה רוסיה אזור חיץ אסטרטגי נגד נאט"ו והאיחוד האירופי.

מפגינים פצועים מטופלים אחרי ששוחררו ממעצר, מינסק, בלארוס, 14 באוגוסט 2020. רויטרס
"הם הכו את כולם, נערות, ילדים". מפגינים פצועים מטופלים אחרי ששוחררו ממעצר, היום/רויטרס

מאות חברים ובני משפחה, רבים מהם בכו, עמדו מחוץ למרכז מעצר במינסק הבירה. הם נשאו עמם מזון, מים ושמיכות שחולקו למשוחררים. חלק מהמפגינים שנעצרו היו עם חבלות איומות, והם סיפרו כי הוחזקו בתנאים צפופים וחוו אלימות.

"הם עצרו את כולם, הכו את כולם, נערות, נערים, ילדים, בני 15, 14, 13. היה סבא, שהיה בערך בן 70, שהיה איתנו", אמר סרגיי, אחד העצורים המשוחררים, שלא מסר את שם משפחתו.

עוד בוואלה!

פוטין מריח דם, ודוחף שוב לאיחוד בין רוסיה לבלארוס

לכתבה המלאה
שוטרים מכים מפגין במחאות במינסק, בלארוס, 10 באוגוסט 2020. רויטרס
"מרכזי המעצר הפכו לחדרי עינויים". שוטרים מכים מפגין במחאות במינסק, השבוע/רויטרס

לפחות שני מפגינים נהרגו וכ-6,700 איש נעצרו במהלך המהומות השבוע, בעקבות ההכרזה על ניצחונו הגדול של לוקשנקו בבחירות. האופוזיציה טוענת לזיופים נרחבים, והיריבה המרכזית של שליט בלארוס בן ה-65, המורה לשעבר סבטלנה טיחנובסקאיה, שגולה בליטא, קראה למפגינים להמשיך למחות בסוף השבוע הקרוב ולהימנע מאלימות.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי, העצורים תיארו כי כוחות הביטחון הפשיטו אותם, הכו אותם ואיימו עליהם באונס.

"עצורים לשעבר אמרנו לנו כי מרכזי המעצר הפכו לחדרי עינויים, שבהם המפגינים נאלצים לשכבת בטינופת בזמן ששוטרים בועטים ומכים אותם באלות", אמרה מרי סטרות'רס, מנהלת תחום מזרח אירופה ומרכז אסיה בארגון.

גברים משוחררים ממעצר בעקבות הפגנות נגד תוצאות הבחירות לנשיאות. מינסק, בלארוס. 14 באוגוסט 2020. רויטרס
"שמו 4 גברים בתא ברוחב של מטר וחצי". שחרור העצורים מההפגנות/רויטרס

אישה ששמה אולסייה, אמרה לרשת CNN כי היא נעצרה ביום ראשון, יום הבחירות, בזמן שצעדה עם בן זוגה ברחוב בבירה. היא אמרה כי היא אולצה להתפשט עם נשים אחרות, לפני שנעשה עליה חיפוש במתקן מעצר.

אולסייה, שסירבה להזדהות בשם משפחתה, אמרה כי היא הוכנסה לאחר מכן לתא קטן, עם עוד 17 נשים. הן קיבלו רק בקבוק מים אחד, בלי מזון, ונאלצו לישון על הרצפה או על שולחן קטן. הסוהרים קטעו מעת לעת את הגישה שלהן למים כדי להשתיק אותן ולא נתנו לאחת מהן, שנפעה מכדור גומי, טיפול רפואי.

היא סיפרה כי הוחזקה במשך כ-14 שעות במתקן, ושוחררה אחרי שאולצה לחתום על מסמך עם אישומים מפוברקים נגדה. עם זאת, בן זוגה עדיין נעדר, והיא אמרה שהיא חוששת מאוד מפני שנראה שהיחס לגברים נוקשה יותר. "הם שמו ארבעה גברים בתא ברוחב של מטר וחצי, שלושה עומדים, אבל הרביעי נאלץ לזחול בפנים כמו כלב ולעמוד על ברכיו", אמרה.

לדבריה, היא ממשיכה להגיע למרכז כדי לחפש מידע על בן זוגה ולעזור לאחרים. "זה היה מאוד מפחיד להמתין בחוץ. יכולנו לשמוע איך מרביצים להם, את היללות שלהם, את הצרחות. הם יצאו משם עם שיגעון בעינים וחצי מעולפים. הם רצו לאן שהסוהרים אמרו להם, והם גם אמרו להם לא לגשת אלינו, שיכולנו לעזור להם להגיע הביתה, ואיימו עליהם כי הם יוחזרו לכלא".

עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
"יכולנו לשמוע את הצרחות שלהם". עימותים בין מפגינים לשוטרים במינסק/רויטרס

לוקשנקו, שעמד בראש קולחוז בתקופת ברית המועצות, התמודד עם לחץ גובר בשל טיפולו במגיפת הקורונה, שאותה תיאר בביטול בתור "פסיכוזה" - הכלכלה המדשדשת ומצב זכויות האדם.

היום המשיכו מפגינים לצאת לרחובות, ויצרו שרשאות אנושיות במינסק. כלי תקשורת מקומיים דיווחו על התמרדות גוברת בקרב פועלים בחלק מהחברות הממשלתיות הגדולות, שהן עמוד השדרה של הכלכלה הבלארוסית הכמו-סובייטית.

לוקשנקו, המאשים מדינות זרות במזימה לערעור יציבות המדינה, אמר כי המפגינים הם "פושעים" ו"מובטלים". עם זאת, אחת מבעלי בריתו, יו"ר מועצת המדינה, נטליה קושנובה, אמרה כי הנשיא הורה על בחינה דחופה של מצב העצורים. "אנחנו לא נלחמים, אנחנו לא צריכים מלחמה", אמרה. בנוסף לכך, יורי קרייב, שר הפנים, התנצל על פציעות שספגו עוברי אורח מידי המשטרה.

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מצביע בקלפי במינסק, 9 באוגוסט 2020. רויטרס
כינה את המפגינים "פושעים" ו"מובטלים". לוקשנקו/רויטרס

לוקשנקו ניסה להתקרב למערב לאור המתיחות ביחסים עם בעלת בריתו המסורתית רוסיה, אך האירועים האחרונים יקשו על כך. ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, אמר היום כי יש לערוך בחירות חדשות, בנוכחות משקיפים זרים.

מוסקבה, שמגבירה את הלחץ על לוקשנקו להסכים לאיחוד פוליטי וכלכלי הדוק יותר, הבעיה דאגה מניסיונות של "כוחות זרים" לערער את היציבות בבלארוס השכנה.

"זאת אותה בחירה שהייתה לאסד בסוריה - או שאתה מכיר בכך שהסוף קרוב או שאתה מפעיל יותר אלימות נגד בני עמך", אמר גורם בכיר באיחוד, שדיבר בעילום שם. "אם המהומות יתפשטו ברחבי המדינה, בפני הצבא יעמדו בחירות קשות. אם זה יסלים, בסופו של דבר שום שלטון לא יכול לפקח על כל המדינה ועל כל האזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully