וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה שני של עימותים בבלארוס, מנהיגת האופוזיציה עזבה המדינה

עודכן לאחרונה: 11.8.2020 / 22:14

מפגין נהרג, עשרות נפצעו ואלפים נכלאו בעימותים ברחבי המדינה, אך יריבתו של לוקשנקו טיחנוסקיה הצטרפה לילדיה בליטא. "העם בחר", קראה מהצהרה כתובה, יממה אחרי שסירבה להכיר בהפסדה. היא והמשטר אומרים כי עזבה מרצונה, אך עוזריה טוענים שזה נכפה עליה בעת מעצרה

בווידאו: מנהיגת האופוזיציה בבלארוס עזבה את המדינה/רויטרס

מועמדת האופוזיציה בבחירות לנשיאות בלארוס, סבטלנה טיחנוסקיה, אמרה היום (שלישי) כי היא עזבה את המדינה מרצונה והצטרפה לילדיה בליטא, אך תומכיה סבורים כי זה נעשה בשל איומים של המשטר המחזיק בבעלה בכלא. זאת אחרי לילה שני של עימותים במדינה במהלך המחאות על תוצאות הבחירות, שבהן זכה הרודן אלכסנדר לוקשנקו, אך האופוזיציה מסרבת להכיר בתוצאות וטוענת לזיופים נרחבים, כמו גם מדינות רבות במערב.

לפי התוצאות הרשמיות, לוקשנקו קיבל 80% מהקולות, בזמן שיריבתו, טיחנוסקיה, מורה לאנגלית לשעבר בת 37 שנכנסה למרוץ רק אחרי שבעלה סרגיי, בלוגר אנטי-ממשלת, נעצר במאי, זכתה ב-9.9% בלבד. טיחנוסקיה אמרה אתמול כי אין לה כוונה לעזוב לחו"ל וכי היא זאת שניצחה בבחירות. היא הגישה בקשה רשמית לספירה מחודשת של הקולות, ואז נעלמה לשעות ארוכות שעוררו דאגה בקרב תומכיה. במהלכן, היא ככל הנראה אולצה למסור הצהרות הקוראות לסיום המחאה הנדירה.

לדבריה, היא עזבה למען ילדיה, והכחישה כי אולצה לעשות זאת בהוראת המשטר, כפי שמסרו אנשי הקמפיין שלה. "קיבלתי החלטה קשה מאוד. זאת החלטה שקיבלתי באופן עצמאי לחלוטין", אמרה בסרטון שפורסם ביוטיוב, שבו היא נראתה חיוורת ומוטרדת. גם הרשויות בבלארוס הכחישו כי היא סולקה מהמדינה.

"אני יודעת שרבים מכם יבינו אותי, רבים אחרים יגנו אותי ואולי חלק ישנאו אותי. אבל אני לא מאחלת לכם את הבחירה שעמדה בפניי", אמרה בסרטון הראשון. "חשבתי שהקמפיין חישל אותי והפך אותי לחזקה כך שאוכל להתנגד להכול. אבל נראה שנותרתי אותה אישה חלשה שהייתי קודם".

מועמדת האופוזיציה לנשיאות בלארוס מבקרת בקלפי במינסק במהלך הבחירות, 9 באוגוסט 2020. רויטרס
נכנסה למרוץ אחרי שבעלה נכלא. טיחנוסקיה בקלפי במינסק, ראשון/רויטרס

בסרטון נוסף, שככל הנראה צולם בזמן שהוחזקה במעצר אתמול אחרי שהגיעה לוועדת הבחירות להגשת תלונה, היא נראתה קוראת הצהרה מדף שבו היא קוראת לתומכיה לכבד את החוק ולהימנע מעימותים עם המשטרה, אך באופוזיציה הבטיחו להמשיך לצאת לרחובות.

"העם של בלארוס עשה את הבחירה שלו", אמרה מבלי להרים את עיניה מהדף. "בלארוסים, אני קוראת לכם להשתמש בשכל הישר ולכבד את החוק. אני לא רוצה דם ואלימות. אני מבקשת מכם לא להיאבק עם המשטרה ולא לצאת לכיכרות ולסכן את חייכם. דאגו לעצמכם ולקרובים שלכם".

יועציה אמרו כי בריחתה מהמדינה נעשתה תחת לחץ. אולגה קובלקובה, אחת היועצות, אמרה כי התפנית הגיעה אחרי לחץ של הרשויות, שהכריחו אותה למסור הצהרה כתובה והסיעו אותה מחוץ למדינה.

"אנחנו לא יודעים לאיזה לחץ היא הייתה נתונה ואיך הם ניסו לשבור אותה", אמרה. "היא לא הייתה יכולה לספר זאת בעצמה. היא קראה טקסט מוכן". היא הוסיפה כי טיחנוסקיה עזבה עם מנהלת הקמפיין שלה, מריה מורוז, שנעצרה במהלך סוף השבוע האחרון. כמה אנשי קמפיין נוספים נותרו במעצר.

"סבטלנה טיחנוסקיה בטוחה. היא בליטא", צייץ הבוקר שר החוץ לינאס לינקביציוס, אחרי שעות של חוסר ודאות. הוא אמר כי הסרטונים הוקלטו בבלארוס לפני יציאתה לווילנה הבירה. הוא אמר לרשת BBC כי היא נעצרה אתמול למשך שבע שעות. "היא נחה עם ילדיה", מסרה דוברת משרד החוץ של ליטא.

עוד בוואלה!

רודן בלארוס למפגינים: "לא תהיה מהפכה"; באירופה שוקלים סנקציות

לכתבה המלאה
מחאות במינסק, בלארוס, 11 באוגוסט 2020. רויטרס
רימוני הלם וכדורי גומי. מחאות במינסק, הלילה/רויטרס

הלילה נהרג מפגין נוסף בהפגנות במינסק, לאחר שלטענת המשטרה מטען מאולתר התפוצץ בידו. "הוא התכוון להשליך את המטען המאולתר על השוטרים, אבל הוא התפוצץ בידו והביא למותו", נמסר.

המקרה אירע באחד מארבעה מוקדים לפחות בהם מתבצעות המחאות, באזורים שונים של מינסק. המפגינים זכו לתגובה חריפה מצד המשטרה, שניסתה לפזר אותם באמצעות רימוני הלם וירי של כדורי גומי. באזור תחנת הרכבת התחתית פושקינסקייה, כ-3,000 מפגינים ניסו להקים מחסומים.

עשרות נפצעו ואלפים נכלאו שעות לאחר תוצאות הבחירות שהתקיימו ביום ראשון, כשהמשטרה פיזרה את המפגינים, רובם צעירים, באמצעות גז מדמיע וסילוני מים, והכו אותם עם אלות. פעילי זכויות אדם טענו שאחד המפגינים נהרג כשנדרס על ידי משאית משטרתית, אולם הרשויות הכחישו זאת.

לפי משרד הפנים, 2,000 איש נעצרו ברחבי המדינה בשל השתתפות בהפגנות לא חוקיות. עוד נמסר כי 21 שוטרים נפצעו בעימותים, וחמישה מהם פונו לבתי חולים. יממה קודם, המשרד דיווח על יותר מ-3,000 עצורים ו-89 פצעים, בהם 39 אנשי אכיפת החוק.

שוטרים מכים מפגין במחאות במינסק, בלארוס, 10 באוגוסט 2020. רויטרס
שוטרים מכים מפגין במינסק, אתמול/רויטרס

שלטונו של לוקשנקו החל ב-1994, וניצחונו האריך את כהונתו עד 2025. לוקשנקו כינה את האופוזיציה "כבשים" המופעלות על ידי שליטים זרים.

לוקשנקו, שעמד בראש קולחוז בתקופת ברית המועצות, מנהיג את בלארוס ביד ברזל מאז 1994, לא נשמע מתפשר. "התגובה תהיה הולמת, לא נאפשר למדינה להיקרע לגזרים", אמר אתמול לוקשנקו, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית.

השליט בן ה-65 חזר על טענותיו ולפיהן שכוחות זרים מנסים להסית את המפגינים, שאותם כינה "כבשים", על מנת להפיל אותו. הוא הזהיר כי הוא לא יאפשר זאת. "הם מנסים ליצור כאוס", אמר לוקשנקו. "אבל כבר הזהרתי: לא תהיה מהפכה".

אתמול טיחנוסקיה עוד נשמעה נחושה. "הרשויות לא מקשיבות לנו. הרשויות צריכות לחשוב על דרכים להעברת השלטון ללא אלימות", אמרה. "ודאי שאנחנו לא מכרים בתוצאות האלו", הבהירה טיחנוסקיה. הבחירות ברפובליקה הסובייטית לשעבר לא מוגדרות חופשיות והוגנות על ידי משקיפים זרים מאז 1995. הם לא קיבלו גישה לבחירות ביום ראשון.

באירופה שוקלים סנקציות

האיחוד האירופי ומדינות רבות ביבשת הביעו דאגה מהאלימות של כוחות הביטחון נגד מפגינים ומהטענות לזיופים. חלק ממדינות היבשת קראו להטיל סנקציות על מינסק, ופולין, שכנתה ממערב, ביקשה לכנס פסגת חירום על המצב.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, שמוקדם יותר השנה נועד עם לוקשנקו בפגישה נדירה, אמר כי וושינגטון מודאגת מהבחירות, "שלא היו חופשיות והוגנות". בהצהרה שמסר, הוסיף פומפאו: "אנחנו מגנים בתוקף את האלימות המתמשכת נגד מפגינים ואת מעצר תומכי האופוזיציה, כמו גם את השבתת האינטרנט הפוגעת ביכולת של אזרחי בלארוס לחלוק מידע על הבחירות ועל ההפגנות".

מנגד, נשיא סין שי ג'ינפינג בירך את לוקשנקו, כפי שעשה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שאמר כי הוא מקווה שבלארוס תעמיק את קשריה עם מוסקבה. עד עתה התנגד לכך לוקשנקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully