וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג ועצורים בעימותים ברחבי בלארוס אחרי שהרודן ניצח בבחירות

עודכן לאחרונה: 10.8.2020 / 11:01

לוקשנקו, "הדיקטטור האחרון של אירופה", זכה ב-80% מהקולות, ואילו יריבתו, מורה לשעבר, בכ-10% - אך תומכיה טוענים לזיופים. "עצרו את האלימות", קראה אחרי שכוחות הביטחון ירו גז מדמיע ועצרו מפגינים במינסק ובערים אחרות. באחד המקרים, משאית תועדה דורסת מפגינים

בווידאו: עימותים ברחבי בלארוס אחרי ניצחון הרודן לוקשנו בבחירות/צילום: רויטרס

משטרת בלארוס ירתה גז מדמיע ועצרה מפגינים במהלך עימותים שפרצו לאחר ההכרזה על ניצחונו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו בבחירות. אלפי מפגינים, המתנגדים לשלטונו של הנשיא, יצאו הלילה (שני) לרחובות הבירה מינסק, וקראו "ניצחון". נהגים צפרו לאות הזדהות עם האופוזיציה, שהציבה ללוקשנקו, המכונה הרודן האחרון של אירופה, את האתגר הגדול ביותר לשלטונו זה שנים.

המשטרה חסמה רחובות, וכלי תקשורת מקומיים דיווחו הם על מעצרים ועימותים בין שוטרים לבין מפגינים בבירה ובערים אחרות ברפובליקה הסובייטית לשעבר. קבוצת זכויות האדם העצמאית "אביב 96", מסרה לסוכנות רויטרס כי לפחות מפגין אחד מת ו-120 נעצרו במחאות. עד ראייה אחר מסר שחזה בעשרה אנשים לפחות שנעצרו במוקד אחד במינסק. עד ראייה נוסף אמר כי ראה אדם מושלך מניידת בעיר, כשהוא שרוע ללא רוח חיים. בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דווח על אמבולנסים רבים בבירת המדינה.

כמה מקרי אלימות חריגים בין מפגינים לכוחות המשטרה ואזרחים הופצו ברשתות החברתיות. באחד מהם נראית משאית פוגעת בכמה מפגינים ואף דורסת אחד אחד מהם. בתיעוד נוסף נראית קבוצה גדולה של מפגינים מזנקת לעבר כוחות לפיזור הפגנות, מה שהוביל לתגרה שהתפתחה במקום. הממשלה מסרה כי אף מפגין לא נפצע.

שוטר עוצר מפגין במינסק, בלארוס, 9 באוגוסט 2020. tut.by, אתר רשמי
המשטרה חסמה רחובות. מפגין נגד לוקשנקו נעצר על ידי כוחות הביטחון/אתר רשמי, tut.by

על פי התוצאות החלקיות שפרסמו הבוקר הרשויות, לוקשנקו קיבל 80% מהקולות, בזמן שיריבתו המרכזית, המורה לאנגלית לשעבר סבטלנה טיחנוסקיה, זכתה ב-9.9% בלבד. מתנגדי המשטר טוענים לזיופים נרחבים נגד מי שנכנסה למרוץ רק אחרי שבעלה, בלוגר אנטי-ממשלתי שתכנן להתמודד בעצמו, נשלח למאסר.

"אני רוצה לבקש מהמשטרה ומהצבא לזכור שהם חלק מהעם. אני מבקשת מהמצביעים להימנע מפרובוקציות", קראה בפניה שפורסמה על ידי האתר tut.by. "בבקשה, עצרו את האלימות".

לוקשנקו, שעמד בראש קולחוז בתקופת ברית המועצות, מנהיג את בלארוס ביד ברזל מאז 1994. העצרות של טיחנוסקיה היו הגדולות ביותר מאז נפילת ברית המועצות ב-1991 ואמש היא הגיעה לקלפי עם מאות מתומכיה שצעקו בשמה. חלק מצוות הקמפיין שלה נעצר לפני הבחירות.

עוד בוואלה!

בחירות בבלארוס: הרודן האחרון של אירופה באתגר הגדול לשלטונו

לכתבה המלאה
עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
מפגיני אופוזיציה במינסק, הלילה/רויטרס

לוקשנקו עורר את חמתו של הציבור בשל טיפולו במגיפת הקורונה, הכלכלה והפגיעה בזכויות אדם. המעצרים של תומכי האופוזיציה - עד כ-1,300 בתוך כמה חודשים, לפי ארגוני זכויות אדם - עשויים לפגוע במאמציו לשקם את קשריו עם המערב על רקע היחסים הצוננים עם רוסיה השכנה, בעלת בריתה המסורתית של בלארוס. מוסקבה מנסה ללחוץ על הרפובליקה הסובייטית לשעבר לאיחוד פוליטי וכלכלי קרוב יותר.

עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
דיווחים על אמבולנסים רבים במינסק. עימותים בין כוחות הביטחון למפגין בבירת בלארוס, הלילה/רויטרס

משקיפים זרים לא הגדירו את הבחירות בבלארוס כחופשיות והוגנות מאז 1995. כמה משקיפים עצמאיים נעצרו אף הם בתקופה האחרונה. "אני מקווה שכוחות הביטחון יפעלו לפי מצפונם ויעברו לצד של העם, ואז הלילה הזה במינסק יסתיים ללא שפיכות דמים", אמרה ורוניקה טספקלו, אשתו של מועמד שנפסל מלהתמודד בבחירות ותומכת של טיחנוסקיה.

כלי רכב צבאיים, חיילים ושוטרים סיירו במינסק במהלך יום הבחירות ככל הנראה כהכנה לקראת דיכוי האופוזיציה. שיבושים נרשמו באינטרנט ובפעילות הרשתות החברתיות.

עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
כלי רכב צבאיים, חיילים ושוטרים סיירו בבירה, ככל הנראה כהכנה לקראת דיכוי. מינסק, הלילה/רויטרס
עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
"מקווה שכוחות הביטחון יפעלו לפי מצפונם ויעברו לצד של העם". מפגינים במינסק, הלילה/רויטרס

אחרי שהצביע, לוקשנקו הכחיש שהפעיל אמצעים תקיפים ואמר כי מדובר ב"פייק ניוז והאשמות חסרות שחר". הוא אמר כי הוא לא רואה במחנה של טיחנוסקיה איום.

"הם לא שווים מספיק בשביל לבצע נגדם דיכוי", אמר.

במהלך יום הבחירות נרשמו תורים ארוכים מחוץ לכמה קלפיות במינסק וכן מחוץ לשגרירויות במוסקבה ובקייב, עבור בלארוסים החיים בחו"ל. "אי אפשר לסבול את המחשבה שהוא יישאר בשלטון למשך כל כך הרבה שנים. האדון צריך להבין שעליו לעזוב", אמר יורי קניפטוב במוסקבה.

עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
המעצרים עשויים לפגוע ביחסים עם המערב. כוחות הביטחון עוצרים מפגין במינסק, הלילה/רויטרס

לוקשנקו, המציג את עצמו כמי ששומר על יציבותה של המדינה, טוען שתומכי האופוזיציה מופעלים על ידי מדינות זרות, כולל 33 שכירי חרב רוסים שנעצרו בחודש שעבר באשמת תכנון "פעולות טרור". מוסקבה דחתה זאת ודרשה את שחרורם.

מומחים מעריכים כי מעצר חברי הקבוצה יוכל לשמש כתירוץ לגל מעצרים נרחב יותר אחרי הבחירות.
"לוקשנקו כבר הבהיר כי הוא מתכוון להישאר בשלטון בכל מחיר. השאלה שנותרה היא איזה מחיר זה יהיה", אמר הפרשן הפוליטי אלכסנדר קלסקובסקי.

עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
"לא נסבול את זה שהוא יישאר בשלטון". זוג מפגינים על אופנוע בזמן העימותים במינסק/רויטרס

כלכלת בלארוס נותרה בסגנון סובייטי, ולוקשנקו התקשה להגדיל את ההכנסות ואת רמת המחיה בשנים האחרונות. את הקורונה הוא כינה "פסיכוזה" והמליץ לשתות וודקה או לשחק הוקי קרח כתרופה. הוא סיפר שהיה נשא של הווירוס בעצמו, מבלי שסבל מתסמינים כלשהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully