וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלארוס עצרה עשרות שכירי חרב רוסים: "ביקשו לערער את היציבות"

30.7.2020 / 9:28

השגריר הרוסי במדינה זומן לשיחת הבהרה, אחרי שהרודן לוקשנקו אמר כי יבקש הסברים ממוסקבה. הרשויות טוענות שכ-200 לוחמים מצבא שכירי החרב הרוסי "וגנר" נכנסו למדינה. באופוזיציה חודשים שזה ניסיון של המשטר לאסור על הפגנות לקראת הבחירות בחודש הבא

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר כי הוא ידרוש הסברים מרוסיה לאחר שכוחות הביטחון עצר יותר מ-30 שכירי חרב רוסים סמוך לבירה מינסק. היום (חמישי) זומן השגריר הרוסי במדינה לשיחת הבהרה על ידי משרד החוץ, אך בקרמלין הכחישו שיש להם כוונה לפגוע ביציבות שכנתם ממערב.

אתמול דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית "בלטה" כי שכירי החרב החשודים נעצרו לאחר שקיבלה מידע שלפיו יותר מ-200 שכירי חרב נכנסו למדינה כדי לערער את יציבותה לקראת הבחירות בחודש הבא. עוד נטען כי הם פעלו בשירות קבוצת וגנר, חברת שכירי החרב הפרטיים הידועה ביותר ברוסיה. ממשלת רוסיה מכחישה שהיא מפעילה שכירי חרב.

גורם ביטחוני בכיר בבלארוס אמר כי 14 מבין אותם שכירי חרב לכאורה לחמו באזור דונבס שבמזרח אוקראינה, שם חיילים אוקראינים נלחמו בבדלנים בתמיכת רוסיה מאז 2014. שתי המדינות סיכמו להגביר את הפיקוח על הגבולות שלהן. קייב רוצה להעמיד אותם לדין בעצמה.

לוקשנקו בן ה-65 שולט בבלארוס מאז 1994. הוא מועמד פעם נוספת בבחירות שייערכו ב-9 באוגוסט, ועומד בפני האתגר הגדול ביותר שלו זה שנים, בשל זעם ציבורי על טיפולו במגיפת הקורונה, בכלכלה ובזכויות האדם. הוא עצמו סיפר שלשום כי היה נשא של קורונה, אך ללא תסמינים. הוא מרבה לזלזל בווירוס והמליץ לאזרחיו לשתות וודקה או להיכנס לסאונה כדי להישמר מפניו.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בישיבה ביטחונית אחרי מעצר עשרות שכירי חרב, 29 ביולי 2020. רויטרס
דורשים הסברים מרוסיה. לוקשנקו ובכירי ההנהגה בכינוס חירום, אתמול/רויטרס

נשיא בלארוס, המכונה "הדיקטטור האחרון של אירופה", אמר אתמול בישיבת חירום של מועצת הביטחון של בלארוס כי "אם מדובר באזרחים רוסים, אז עלינו ליצור קשר מידי עם הגופים הרלוונטיים של הפדרציה הרוסית כדי שיסבירו מה קרה".

כוחות הביטחון פיזרו בשבועות האחרונים הפגנות שאותן הגדירו לא חוקיות. לוקשנקו האשים את המפגינים בכוונתם להפיל אותו ובחודש שעבר האשים את כוחות רוסיים ופולניים בניסיון להכפיש אותו. רוסיה מכחישה את ההאשמות. בסוכנות הידיעות אינטרפקס דווח כי שגרירות רוסיה במינסק מסרה כי משרד החוץ הבלארוסי הודיע לה באופן רשמי על מעצרם של 32 אזרחים רוסים. לא פורט מעבר לכך.

בסוכנות הידיעות הרשמית דווח כי בלארוס הודיעה שתגביר את האבטחה בגבול עם רוסיה, ולוקשנקו הורה על פיקוח הדוק יותר על אירועים ציבוריים.

מריה קולסניקובה, נציגה של אחד המועמדים באופוזיציה, אמרה כי מעצרם של אותם שכירי חרב לכאורה יכול לספק תירוץ ללוקשנקו לאסור על אירועים המוניים. אתמול נעצר גם ויטלי שקליארוב, יועץ פוליטי שעבד עבור מועמדת מטעם האופוזיציה הליברלית ברוסיה קסניה סובצ'אק.

"האורחים משכו תשומת לב מכיוון שהם לא התנהגו כמו תיירים רוסים ולבשו בגדים בסגנון צבאי", דיווחה סוכנות הידיעות. הקבוצה הגיעה למינסק ב-24 ביולי, ונעצרה כשהיא סורקת אתר נופש סמוך לבירה. בטלוויזיה הממלכתית תועדו העצורים כשהם בתחתונים והוצגו חפצים שכללו דרכון רוסי, סיכות צבאיות ושטרות דולר.

ברדיו אירופה החופשית הזכירו כי בין החפצים הנוספים שנראו במצלמות היו מטבעות וכרטיס טלפון מסודאן, כך שייתכן ששכירי החרב היו בדרך לאפריקה, שם פועלת קבוצת וגנר בכמה מדינות.

בלארוס ורוסיה הן בעלות ברית מסורתיות, אך הקשרים ביניהן התערערו אחרי שלוקשנקו סירב להכיר בסיפוח של רוסיה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 והתנגד להצעת רוסיה לאיחוד כלכלי ופוליטי עם בלארוס.

קבלנים צבאיים פרטיים של וגנר משתמשים בבסיס משרד ההגנה בדרום רוסיה ובו מתחמים שנבנו על ידי חברה הקשורה לאיש העסקים יבגני פריגוז'ין, המקורב לנשיא ולדימיר פוטין. פריגוז'ין הכחיש כל קשר לווגנר, ששלחה לוחמים לסוריה, אוקראינה, לוב ומדינות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully