וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא בלארוס: סיכלנו מהפכה שתכננו כוחות זרים; יריבו בבחירות נעצר

21.6.2020 / 9:50

הנשיא לוקשנקו, ששולט ביד ברזל במדינה ברבע המאה האחרונה, עצר את יריבו המרכזי לקראת הבחירות וטוען שכוחות מ"מערב ומזרח" תכננו להפיל אותו. הוא לא נקב בשם של מדינה, אך יחסיו עם רוסיה מתוחים. עם זאת, הוא שוחח עם פוטין ואירח את שר החוץ הרוסי

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר כי ארצו סיכלה "מזימה זרה" שנועדה לבצע מהפכה במדינה, במקביל למעצר יריבו העיקרי לקראת הבחירות לנשיאות באוגוסט. מפגינים ועיתונאים נעצרו במהלך הפגנות שפרצו בבירה מינסק ובערים אחרות נגד השליט הוותיק. ביום חמישי ושישי יצרו מפגינים שרשרת אנושית במרכז הבירה, כאות סולידריות עם ויקטור בבריקו, מועמד האופוזיציה שנעצר בשבוע שעבר.

לוקשנקו שולט בבלארוס ביד ברזל במשך 26 שנה, אך הוא עומד בפני האתגר הקשה ביותר בשנים האחרונות בשל התסכול מטיפולו במגיפת הקורונה ומהמצב הכלכלי וזכויות האדם. יחסיו עם בעלת בריתו המסורתית רוסיה נקלעו למשבר בחודשים האחרונים, אחרי שמוסקבה הפחיתה את הסבסוד שממנו נהנה מנהיג בלארוס במשך שנים. עם זאת, הדיכוי המחודש של האופוזיציה צפוי לפגוע במאמציו לשפר את היחסים עם המערב.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בפגישה במינסק, 19 ביוני 2020. רויטרס
לוקשנקו ולברוב בפגישה בארמון במינסק, שישי/רויטרס

האיחוד האירופי קרא למינסק לשחרר את בבריקו, שנחשב לאיום המשמעותי ביותר על לוקשנקו. ככל שגברה הביקורת על מעצרו, אמר לוקשנקו כי ממשלתו סיכלה "מזימה" לבצע מהפכה במדינה דומה לאלו של הפגנות הרחוב שפרצו באוקראינה ב-2014. לדבריו, כוחות פוליטיים "מהמערב ומהמזרח" מרכזים את מאמציהם בבלארוס, וכי "אותם כוחות" הגבירו את מאמציהם. הוא לא הוסיף מעבר לכך או ציין מדינה כלשהי.

"זאת הייתה המטרה, המסיכה הוסרה מכמה בובות שהיו לנו כאן, אבל מכמה מפעילי בובות מחוץ לבלארוס", אמר השליט של המדינה המכונה "הדיקטטורה האחרונה באירופה".

בבריקו עמד בראש הזרוע המקומית של חברת הבנק הרוסית "גזפרומבנק", לפני שנכנס למרוץ לנשיאות. גורם ביטחוני בכיר אמר כי בבריקו נשלט על ידי "מפעילי בובות" רוסים וכי הכסף של הבנק שימש לממן את הקמפיין שלו. אנשיו הכחישו את הטענות הללו ואמרו הן "אבסורדיות".

תומכי אופוזיציה חובשים מסיכות מגן בזמן שהם חותמים לתמיכה במועמד ניקולאי קוזלוב לקראת הבחירות, מינסק, בלארוס, 14 ביוני 2020. רויטרס
פעילי אופוזיציה חותמים על תמיכת במועמד לנשיאות, החודש/רויטרס

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי לרוסיה אין כוונות להתערב במצב בבלארוס. במקביל, הנשיא ולדימיר פוטין שוחח עם לוקשנקו בטלפון, אך בהודעת הקרמלין על השיחה לא הוזכר מעצרו של בבריקו. ביום שישי הגיע למינסק שר החוץ סרגיי לברוב, שנפגש עם לוקשנקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully