וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליט בלארוס הבטיח יותר חופש לאופוזיציה, אך היא זכתה באפס מושבים לפרלמנט

18.11.2019 / 23:42

שני המחוקקים היחידים מהאופוזיציה לא הורשו להתמודד הפעם, ולוקשנקו, "הרודן האחרון של אירופה", שמר על כוחו. הוא מתכוון להתמודד שוב בשנה הבאה, אך אמר כי העם יכול להדיח אותו אם ירצה. הוא מנסה לאזן בין יחסיו עם המערב לבין רוסיה, הרוצה במיזוג המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו שמר על אחיזתו המוחלטת בשלטון, אחרי שאף מועמד מהאופוזיציה לא זכה במושב בבחירות לפרלמנט. לוקשנקו, המכונה "הרודן האחרון של אירופה", שולט ביד ברזל ברפובליקה הסובייטית לשעבר במשך כרבע מאה. הוא מתכנן להאריך את שלטונו, אחרי שהכריז אתמול כי הוא יתמודד גם בבחירות בשנה הבאה.

השליט בן ה-65 שחרר יותר מקום לאופוזיציה בארצו והוציא לחופשי אסירים פוליטיים בשנים האחרות, על מנת לשפר את היחסים עם המערב בצל מחלוקות עם בעלת הברית המסורתית של בלארוס, רוסיה.

ואולם, התוצאות הרשמיות שפורסמו היום (שני) הראו כי הפרלמנט יהיה על טהרת נאמניו של לוקשנקו. בבחירות ב-2016 הצליחו שני מועמדי אופוזיציה להיכנס לפרלמנט לראשונה זה 20 שנה, אולם נאסר עליהם להתמודד שוב. אחוז ההצבעה היה 77%.

האופוזיציה אמרה כי תוצאות הבחירות היו ידועות מראש. "התוצאה נקבעה לפני זמן רב, הרשויות בחרו במועמדים מאושרים. שינוי שלטוני בבלארוס אינו אפשרי דרך בחירות", אמר בכיר האופוזיציה ניקולאי סטטקביץ' לרויטרס. לדבריו, "בלארוס עומדת בפני מיזוג לרוסיה. לוקשנקו מתנגד, אבל אין לו מנופי לחץ עבור התנגדות ממושכת". סטטקביץ' נכלא לארבע שנים אחרי שהתמודד על הנשיאות ב-2010. לפני הבחירות התקיימו כמה הפגנות קטנות, של בין 300 ל-400 איש.

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו בהצהרה לאחר הצבעתו לבחירות לפרלמנט 17 בנובמבר 2019. רויטרס
נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו בהצהרה לאחר הצבעתו לבחירות לפרלמנט/רויטרס

לוקשנקו אמר כי אזרחי המדינה יכולים להדיח אותו מהתפקיד בבחירות בשנה הבאה, אם הם לא רוצים בו עוד. "הבטחתי שאני לא אאחוז בכיסא הזה עד שהאצבעות שלי יהפכו כחולות. סמכו עליי, זהו לא הכיסא הנוח ביותר", אמר לכתבים.

הוא אף ניצל את ההזדמנות כדי לאיים על רוסיה בנסיגה מחתימה על הסכם אינטגרציה בחודש הבא, אם היא לא תפתור מחלוקת סביב סבסוד מחירי האנרגיה. היחסים בין המדינות השכנות עלו על שרטון אחרי שמינסק סירבה להכיר בסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014.

בנוסף לכך, מוסקבה קיצצה בסובסידיות לבלארוס, שהותירו את המדינה בת 9.5 מיליון התושבים בתחום השפעתה גם לאחר קריסת ברית המועצות. נשיא בלארוס זועם על מה שהוא מתאר כמאמצים תוקפניים של רוסיה לכפות על ארצו איחוד פוליטי, והוא מאשים את מוסקבה ב"היסטריה" סביב ניסיונותיו לאזן את יחסיה של בלארוס בין המזרח למערב.

עוד בוואלה!

"אנחנו יכולים לעשות זאת מחר בלארוס ורוסיה בדרך לאיחוד?

לכתבה המלאה
מבצביעים לבחירות בפרלמנט במינסק, בלארוס 17 בנובמבר 2019. רויטרס
מבצביעים לבחירות בפרלמנט במינסק/רויטרס

בספטמבר הכריזו ארצות הברית ובלארוס על החלפה הדדית של שגרירים, לראשונה מאז 2008. וושינגטון אף אותתה כי היא עשויה להקל בסנקציות על מינסק, בהתאם לשקיפותן של הבחירות לפרלמנט והבחירות לנשיאות בשנה הבאה. רוב הסנקציות האמריקניות והאירופיות הוסרו כבר ב-2016 אחרי שחרור אסירים פוליטיים ורפורמות אחרות.

ארגוני משקיפים מהמערב אומרים כי הבחירות בבלארוס לא היו הוגנות מאז 1995, והיום הם ביקרו את אלו האחרונות והטילו ספק במהימנות התוצאות.

"הבחירות האלו הפגינו חוסר כבוד למחויבויות הדמוקרטיות", אמרה מרגרטה סדרפלט, בכירה בכוח משימה של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה. "הבחירות לפרלמנט עומדות בפני סכנה להפוך למשהו רשמי בלבד".

האיחוד האירופי אמר כי הבחירות היו "הזדמנות מפוספסת" לאפשר הצבעה הוגנת, והפציר במינסק לבצע רפורמות לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

(עדכון ראשון: 11:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully