וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בבלארוס: הרודן האחרון של אירופה באתגר הגדול לשלטונו

9.8.2020 / 12:51

לוקשנקו צפוי להבטיח כהונה שישית ברציפות מאז 1994, אך מורה לשעבר שיצאה מאלמוניות הצליחה לעורר את האופוזיציה ולמשוך אלפים לעצרות. המשטר הגיב ביד ברזל: 1,300 נעצרו, שיבושים ברשתות החברתיות. "אנחנו לא רוצים דם ברחובות", אמרה יריבתו של הרודן, שירדה למחתרת

בווידאו: בחירות לנשיאות בלארוס/צילום: רויטרס

בלארוס עורכת היום (ראשון) בחירות לנשיאות תחת גל מעצרים של פעילי אופוזיציה לשלטונו של אלכסנדר לוקשנקו. המנהיג בן ה-65, המכונה "הדיקטטור האחרון של אירופה", עומד בפני האתגר הגדול ביותר לשלטונו בשנים האחרונות, שמציבה בפניו מורה לאנגלית לשעבר, שהייתה אלמונית עד לא מכבר. לפי דיווחים שונים, היא ירדה אתמול למחתרת.

לוקשנקו צפוי לזכות בכהונה שישית ברציפות, אולם הוא עשוי לעמוד בפני גל מחאה חדש בשל הזעם על טיפולו במגיפת הקורונה, הכלכלה והפגיעה בזכויות אדם. המעצרים של תומכי האופוזיציה - עד כ-1,300 בתוך כמה חודשים, לפי ארגוני זכויות אדם - עשויים לפגוע במאמציו לשקם את קשריו עם המערב על רקע היחסים הצוננים עם רוסיה השכנה, בעלת בריתה המסורתית של בלארוס. היא מנסה ללחוץ על הרפובליקה הסובייטית לשעבר לאיחוד פוליטי וכלכלי.

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מצביע בקלפי במינסק, 9 באוגוסט 2020. רויטרס
מאשים את האופוזיציה בקבלת תמיכה זרה. לוקשנקו בקלפי במינסק, היום/רויטרס
חיילים מצביעים בקלפי במינסק, בלארוס, 9 באוגוסט 2020. רויטרס
חיילים עם כפפות ומסיכות מצביעים בקלפי במינסק, היום/רויטרס

לוקשנקו, שעמד בראש קולחוז בתקופת ברית המועצות, מנהיג את בלארוס ביד ברזל מאז 1994. הוא מתמודד מול יריבה מפתיעה, סבטלנה טיחנוסקיה, שנכנסה למרוץ רק אחרי שבעלה, שניהל בלוג אנטי-ממשלתי, נכלא. העצרות שלה היו הגדולות ביותר מאז נפילת ברית המועצות ב-1991.

עוד שלושה מועמדים משתתפים בבחירות, אך משקיפים זרים לא הגדירו אותן כחופשיות והוגנות ברבע המאה האחרונה. על אף שוועדת הבחירות המרכזית אוסרת על האופוזיציה לערוך ספירת קולות אלטרנטיבית, טיחנוסקאיה בת ה-37 קראה לתומכיה לפקח על הקלפיות.

"אנחנו הרוב ואנחנו לא צריכים דם ברחובות", אמרה אתמול. "הבה נגן יחד על הזכות שלנו להצביע".

מעצר של תומך אופוזיציה ברחובות מינסק, בלארוס, 8 באוגוסט 2020. רויטרס
שוטרים עוצרים מפגין במינסק, אתמול/רויטרס

ביממה האחרונה פורסמו ברתשות החברתיות תיעודים של כוחות צבא נפרסים בבירה מינסק ומעצרים באמצע הרחוב. עוד דווח כי נחסמה הגישה אל הרשתות החברתיות. עשרות עיתונאים זרים לא קיבלו אישור להגיע למדינה כדי לסקר את הבחירות.

לוקשנקו, המציג את עצמו כמי ששומר על יציבותה של המדינה, טוען שתומכי האופוזיציה מופעלים על ידי מדינות זרות, כולל 33 שכירי חרב רוסים שנעצרו בחודש שעבר באשמת תכנון "פעולות טרור". מוסקבה דחתה זאת ודרשה את שחרורם.

מומחים מעריכים כי מעצר חברי הקבוצה יוכל לשמש כתירוץ לגל מעצרים נרחב יותר אחרי הבחירות.
"לוקשנקו כבר הבהיר כי הוא מתכוון להישאר בשלטון בכל מחיר. השאלה שנותרה היא איזה מחיר זה יהיה", אמר הפרשן הפוליטי אלכסנדר קלסקובסקי.

ביום שישי אמרו גרמניה, צרפת ופולין בהצהרה משותפת כי הן עוקבות ב"דאגה רבה" אחרי התפתחויות בבלארוס וקראו לרשויות להבטיח בחירות חופשיות והוגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully