וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין מריח דם, ודוחף שוב לאיחוד בין רוסיה לבלארוס

עודכן לאחרונה: 11.8.2020 / 16:46

נשיא רוסיה לא מסתיר את חזונו לשילוב בין ארצו לבין הרפובליקה הסובייטית לשעבר. אחרי שהמהלכים האלו נדחו בידי לוקשנקו בשנים האחרונות, הבחירות האחרונות הותירו אותו בעמדת מגננה ופוטין מפעיל עליו לחץ משותף

בווידאו: ליל מחאה בבלארוס בעקבות תוצאות הבחירות/צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אתמול (שלישי) כי הוא רוצה שבלארוס השכנה תתניע מחדש את התוכניות התקועות לממשק גדול יותר בין המדינות. זאת אחרי הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות, שהותירו את מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו במגננה בעקבות מחאות האופוזיציה שטענה לזיופים ועימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון.

פוטין דוחף שנים רבות להידוק הקשרים עם מינסק בחסות מדינה מאוחדת, אך לוקשנקו דחה את הרעיון הזה עד היום והאשים את רוסיה ברצונה לבלוע את ארצו המונה 9.5 מיליון תושבים. בלארוס משמשת נתיב מרכזי להעברת נפט רוסי למערב, ומוסקבה רואה בה אזור חיץ יעיל בינה לבין נאט"ו.

"אני מקווה שפעילותך המדינית תוביל ליחסים מועילים בין רוסיה לבלארוס בכל התחומים, תעמיק את שיתוף הפעולה בתוך מדינת האיחוד ותחזק את תהליכי אינטגרציה", כתב פוטין במברק ששלח ללוקשנקו לרגל ניצחונו, שלא מוכר על ידי האופוזיציה ומדינות במערב.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ועמיתו הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו במהלך טקס פתיחת האנדרטה לכבוד הצבא האדום 30 ביוני 2020. AP
יחסים קרובים רחוקים. פוטין ולוקשנקו/AP

פוטין אמר כי הוא מקווה שבלארוס תבחר להדק את הקשרים הצבאיים-פוליטיים עם רוסיה במסגרת ברית הגנה ששתי המדינות שייכות אליה. לוקשנקו, ראש קולחוז לשעבר בן 65, טרם הגיב להצעתו של פוטין.

לוקשנקו ניסה במשך שנים לתמרן בין רוסיה לבין המערב וסין, כשהוא מתקרב או מתרחק מרוסיה מעת לעת. לאחרונה הוא יצא נגד הידוק הקשרים עם רוסיה, אחרי שהיא צמצמה את סבסוד מגזר האנרגיה ברפובליקה הסובייטית לשעבר. בנאום שקדם לבחירות תקף שליט בלארוס, המכונה הרודן האחרון של אירופה, את רוסיה ואמר כי מוסקבה שנמכה את יחסי האחווה בין המדינות ליחסים של שותפים בלבד.

בשבוע שעבר הוא אמר כי המחלוקות עם רוסיה על הנפט שללו מארצו 700 מיליון דולר, לאחר ששתי המדינות לא הצליחו להסכים על חוזה לאספקת נפט בתחילת השנה. הוא גם דחה את הפניות של רוסיה לפתיחת בסיס אווירי על אדמת בלארוס, והאשים בחודש שעבר קבוצה של שכירי חרב רוסים כי הגיעו לבלארוס לפני הבחירות כדי לסייע בקידום מהפיכה. הם נעצרו, ורוסיה דוחה את הטענות של לוקשנקו ודורשת את שחרורם.

עוד בוואלה!

מנהיגת האופוזיציה בבלארוס ברחה: "אני חייבת להיות עם הילדים שלי"

לכתבה המלאה
שוטרים מכים מפגין במחאות במינסק, בלארוס, 10 באוגוסט 2020. רויטרס
ברוסיה מקווים כי המתח במדינה יביא לאיחוד. שוטרים מכים מפגינים במינסק, אתמול/רויטרס

פוטין אינו היחיד שצופה באירועים במדינה השכנה. האופוזיציה ברוסיה אמרה כי עוקבת מקרוב אחרי פעילות האופוזיציה בבלארוס, והיא צופה תרחיש דומה במדינה כשפוטין יעמוד בפני החלטה אם להתמודד לבחירות נוספות ב-2024, כפי שמאפשרים לו השינויים בחוקה שעברו לאחרונה חרף התנגדות יריביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully